Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Hei
Hvis fastlegen din sa du hadde et stoffskifte i grenseland for et halvt år siden og ikke har tatt nye prøver etterpå selv om du er syk, men er redd du skal gå til dr.Øverbye og få en stoffskiftediagnose, så er det noe som skurrer i mine ører.
Jeg ville krevd og få tatt blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, TRAS, ferritin, B12 og d-vitaminer hos fastlegen, og så krevd kopi av prøvesvarene.
Muligens vil legen din reagere om blodprøvene er utenfor referanseområdet, men enkelte leger sier de er bare i "grenseland" uansett.
Kopien av prøvesvarene ville jeg tatt med til avtalen hos dr.Øverbye som etter mitt syn ikke er "alternativ" med åpensinnet og kan mye om stoffskiftet som vanlige leger ikke kan.
Har du en Porsche, så velger man vanligvis et verksted der de kan Porsche, og slik er det med sykdom også; vi velger leger som kan "vår" sykdom.
Hei på deg Bente og tusen takk for svar!
Jeg må bare presisere at jeg ikke er redd for å få en stoffskiftediagnose, jeg vil veldig gjerne finne ut av det hele. Men jeg kjenner jeg nok blir påvirket av fastlegen min som er superskeptisk og som mener han selv kan finne ut av dette. Takk for alle tips om hva jeg bør testes for, og for dine tanker om dr. Øverby. Er kanskje bare inne på tanken om det er jo ikke sikkert det er noe med stoffskiftet mitt, men jeg bør vel helt klart sjekke det opp ettersom det var " i grenseland" sist det ble sjekket. Hva mener legene når de sier " i grenseland"? Hm..

men høres mine symptomer ut som lavt stoffskifte syns du?
Takker for innspill