Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
Hybrid View
-
13-04-12, 21:45 #1
Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem
Takk for svar:-) Jeg har ganske lav hvilepuls så jeg får bare prøve meg frem. Merker også at det er viktig at jeg starter veldig rolig. Akkurat som det tar litt tid før kroppen kommer seg igang:-)
-
27-05-12, 11:16 #2
Hei Bille

Så flott at du får til å trene endel
Min anbefaling om pulsklokke gjelder hovedsakelig kondisjonstrening som løping, sykling, crosstraining, zumba, aerobic, dans osv. Selv bruker jeg pulsklokke også under styrkeøkter, som regel vil pulsen da gradvis stige underveis i økta. Det er normalt.
Slik jeg forstår deg trener du kun sykling som oppvarming og deretter styrke. Under en styrkeøkt kan jeg nå en puls i sone 3 (for min del oppi 170) At du får endel melkesyre enkelte ganger når du trener betyr at det er rom for forbedring i måten du trener på. Min anbefaling til deg er derfor at din oppvarming bør være nettopp det: Oppvarming. Dvs at du bør ikke ligge særlig over 140 pulsslag per minutt. Man puster ikke særlig tungt med en puls på under 140. Pulsen kan du måle manuelt på hals, eller håndledd siden du tror en pulsklokke vil stresse deg. Oppvarmingen bør vare i minst 15 minutter.
I tillegg bør du gjøre en nedtrapping. Det betyr at etter du er ferdig med styrkeøkten bør du sykle rolig (like rolig som oppvarmingen) i 10 minutter. Dette er en svært viktig del av treningen som restituerer mye bedre enn tøyningsøvelser (forskningsbasert). På denne måten tror jeg du vil oppleve mindre melkesyre.
I tillegg vil jeg anbefale deg at når du kjenner at du har en dårlig dag (og det merker man jo fort etter 10 min på sykelen), så kjører du et enklere styrkeprogram, hvor du ikke tar deg så hardt ut. Er det en svært dårlig dag, så er det ingen skam å snu. Som regel er det slik at hvis man 10 minutter ute i treningsøkta fortsatt kjenner at det er en dårlig dag, så er det lurt å avslutte. Selv de som trener mye gjør det.
Kroppen forteller de fleste det vi trenger å vite. Jeg er av typen som ikke har lett for å lytte til kroppen, derfor trenger jeg pulsklokka. Jeg kan tro at jeg føler meg bra, men pulsklokka forteller meg noe annet. Da lytter jeg faktisk til pulsklokka, fordi erfaring tilsier at jeg ikke er særlig flink til å lytte til egen kropp. På den måten lærer jeg noe. På sikt vil jeg lære å se sammenheng mellom det jeg fysisk føler, og det pulsklokka forteller meg.
Min bedre halvdel sier alltid til meg at jeg henger meg for mye oppi pulsklokka, og at jeg må heller kjenne hvordan jeg føler meg. Han har helt rett, men når jeg har levd i over 40 år og fortsatt ikke har lært å kjenne hvordan jeg jeg har det rent fysisk, så er pulsklokka et godt hjelpemiddel for meg. Og jeg vet at jeg ikke er alene. Mange av dere som sitter å leser dette er akkurat som jeg. Vi står på til det ikke er noe igjen, fordi vi er vant til å måtte prestere til tross for fysisk sykdom, så har vi ikke lært hvor grensen går.
Håper du får noe ut av mine tips til deg, Bille. Lykke til med treningen
-
27-05-12, 20:13 #3
Takk for nyttig info, Blondie :-)
Skal begynne å varme opp i ca 15 min. Det er så kjedelig å sitte å trå på sykkelen, selv med musikk
Pulsen ligger på ca 135-145 når jeg sykler(pulsmåler på sykkelen)
Lignende tråder
-
Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 07-02-11, 19:23 -
Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 17-01-11, 13:18 -
trening!
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 19-08-07, 17:02 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
Trening (jogging) med hypothyreose
Av chino i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 26-11-06, 23:07

Svar med sitat

Bokmerker