Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Hybrid View
-
13-04-12, 13:24 #1
Sv: Vond rygg - stoffskifterelatert?
FT4 etter skjema skal ligge mellom 9,5 og 22, så da er jo dine verdier langt over disse verdiene, uten at det trenger være unormalt.
Slik jeg ellers har forstått det, er ihvertfall høy T3 og T4 sammen med lav TSH, indikasjoner på at skjoldkjertelen arbeider på høygir. TSH utskilles av hypofysen og stimulerer skjoldkjertelen til å utskille T4 og T3. Når T3 og T4 må anstrenge seg gir de negativ tilbakemelding til hypofysen om å stoppe utskilling av TSH, og viser derved en
« ond sirkel ».Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
13-04-12, 13:37 #2
Sv: Vond rygg - stoffskifterelatert?
Takk for svar Elbeth. Hos meg er ikke dette entydig. Jeg har for høyt FT4, mens T3 er i grenselande for lavt. TSH er normalt men i nedre del av skalaen. Heldigvis er alle hypersymptomene jeg hadde i høst borte. I begynnelsen trodde legene jeg hadde en betennelse, men jeg gikk aldri over til lavt FT4, den er fortsatt forhøyet. Derfor gikk man bort fra den teorien, samtidig som man har en åpning på at det kan ha vært dette. Så egentlig aner jeg ikke hvorfor jeg har for høyt, og det er jo ingen poeng å medisinere da det vil ødelegge kjertelen.
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
16-03-13, 11:19 #3
Sv: Dagboken til Vibeke S
Hei Vibeke
Så hyggelig å "se deg" igjen. Har du forsøkt å endre dosen din? Andre ting du har prøvd? Trening forhøyer ikke stoffskifte hormonene i seg selv. Har du ikke nok hormon så er det kun en ting som hjelper. Men trening letter transporten av stoffskiftehormoner inn og ut av cellene. Ihvertfall etter min erfaring. Likevel vil du gjøre vondt verre med trening dersom det basale ikke er på plass.
-
16-03-13, 13:22 #4
Sv: Dagboken til Vibeke S
Takk for et Blondie

Jeg bruker jo ikke noe stoffskiftemedisiner, her har alt bare gått sin gang av seg selv.
Jegvforsøker å trene yoga et par ganger i uka, helst hot yoga som er godt for den stive kroppen min, også hår jeg jo daglig på tur med hunden min. Vi har ikke bil, så jeg er i grunnen mye på farten selv om jeg ikke tenker på dette som trening ( som å bære datteren min fra bussen til bhg på ryggen
) og nå begynner sykkelsesongen snart, håper bare jeg er pigg nok til å sykle, ikke lange biten tur/retur jobb.
Blir spennende å høre med legen og sjekke stoffskiftet. Sikkert ikke lav i forhold til referanseområdene, men lavere enn før, og i høst hadde jeg rundt 23 i FT4 og hadde det helt perfekt.
Men tenker det kan jo ha noe med stress å gjøre også?Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker