Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
Threaded View
-
12-04-12, 17:28 #8
Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem
Hei
Tenkte nå jeg skulle oppdatere litt hvordan det går med treningen min. Trener fortsatt tre ganger per uke. Har nå lært å kjenne egen puls og er blitt i såpass mye bedre form at jeg kan trene ganske hardt. Pulssonene mine ligger som følger:
Sone 1:109-143
Sone 2:144-163
Sone 3:164-186
En enkel maxpulstest jeg har gjort, viser at maxpulsen ligger på 198 som er ganske høyt siden jeg er over 40 år, og dette viser også at individuelle variasjoner. er så store at det ikke nytter å forholde seg til regnestykket 220 minus alder. En slik maxpuls test er ikke å anbefale før du har trent noen måneder. Nå når jeg kjenner disse dataene blir det lettere for meg å vite om jeg trener i passe tempo. Jeg trener også styrke tre ganger per uke. Styrke treningen har fokus på armer, mage og rygg, dette fordi jeg har mye muskelsmerter og plager fra rygg, nakke og skuldre og treningen funker utmerket på disse plagene.
For dere som ikke forstår pulssonene kan jeg forklare at på en vanlig joggetur (jogging er tempoet man skal kunne føre en enkel samtale)skal man ligge i sone 1 eller i nedre del av sone 2. I sone 2 og 3 beveger man seg kun hvis man skal trene intervall.
Jeg har fullført 12 ukers nybegynnerprogrammet til løplabbet og har nå startet på 8 ukers programmet for nybegynner pluss. Jeg kunne ha hoppet fra nybegynner til mosjonist programmet, men har på forhånd bestemt meg for å gi meg selv og kroppen min så god tid som mulig til å bygge seg sakte opp igjen til der jeg vil at jeg skal være. Les mer om ulike treningsprogram her.
Jeg vil gjerne også anbefale andre som føler seg i dårlig form av hypothyreose, men som likevel har trent endel med å starte på nytt. En periode med rolig trening vil gi kroppen en sjanse til å bygge seg opp. Siden du allikevel beveger deg vil du ikke miste formen du har jobbet opp, tvert i mot kan det være mye å hente.
Selv om vekta ikke er hovedsaken til at jeg trener, kan jeg fortelle at den går saaaakte ned. Mangler nå 7 kg for å nå målet.
Og til alle flinke jenter: Skaff en pulsklokke. Viktig invistering som forteller deg først og fremst når du er flink til å ta det med ro.
Lignende tråder
-
Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 07-02-11, 19:23 -
Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 17-01-11, 13:18 -
trening!
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 19-08-07, 17:02 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
Trening (jogging) med hypothyreose
Av chino i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 26-11-06, 23:07

Svar med sitat

Bokmerker