Hei Janike.
TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke på noen måte i stoffskiftet.
Det er et hormon som bare funksjonsfriske har nytte av. Hos dem styrer det kjertelen.
TSH er er et styringshormon som lages i hjernen, fraktes med blodet til kjertelen og der har det oppgaven å åpne for jod-tilgang til kjertelen, og virker ikke kjertelen er det ikke noe vits i å åpne for jodtilgang til den heller.
Den virker som en slags "gasspedal" - når det er lite stoffskiftehormoner i blodet så gasser den mere (verdien blir høyere) - og såklart motsatt.

Sånn på flat vei er verdien ungefær 1.

Så tror man da, at at gassen fortsetter å funke selv om kjertelen er død - eller borte.
Dermed antar man at den kan brukes som et manometer til å regulere dosen med.

Hjernen produserer jo TSH ut fra hva et følelsesorgan reagerer på de stoffskiftehormoner som finnes i blodet.
Så reager det likt uansett hva slags hormoner du har spist ?
Det er det jo umulig å finne svaret på, men jeg tror ikke det.
Og sammen med det man vet skaper en forskjell så vil dette trekke i retning av at de fleste går underdosert.

Din TSH=0,3? kan være en riktig verdi for deg det - jeg har null.
Så det er forskjellig.
Du sier du er hyper.
I en doseoppkjøringspeiode kan man jo få enkelte hypersymptomer.
Min erfaring er at man må presse den grensa - kanskje gå litt ned om det er for jevlig, men huske på at om noen mnd så må man øke igjen.
Uten et sånnt stadig press hadde jeg hatt det dårlig iallfall.
Siden du er ny her, så må jeg si at mange sier at er bare jeg som er sånn - - - men er det ?
Mange har det ikke bra, men prøver de - vil jeg svare da.........

Både for å bli og under graviditet er det viktig å finne sitt stoffskifte, det som er best for en.
Og det er ikke sikkert at en TSH=1 er best for deg bare fordi en rekke friske mennesker i gjennomsnitt har det..........