Viser søkeresultater 11 til 20 av 47
-
17-09-07, 17:31 #11
En bør være oppmerksom på at TSH av rent funksjonelle grunner blir lavere enn den er i normalmefolkningen når man spiser thyroxin.
Spiser man Levaxin inneholder denne kun T4, og når kjertelen ikke lenger forsyner oss med sine 20% av den totale mengde T3 må dette også komme fra den T4 vi spiser.
Demed må det være mere T4 i blodet enn før.
Når det er mere T4 i blodet blir TSH lavere.
Så leste jeg akkurat at forskningen viser at det er verre for barnet om stoffskiftet blir for litt lavt enn litt for høyt og at behovet for stoffskiftemedisin øker kraftig i 3.semester - opp til dobbelt dose og skyldes at mengden bindeproteiner øker.
Men det vet dere vel.......
Glemte å få med at de som spiser Armour får enda lavere TSH.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-09-07, 17:38 #12
de på UNN ser vel mest på tall og tar ikke hensyn til hvorn man har det. De har jo også fått inn en artikkel i jcem om at det ikke hjelper å gi pasienter med en TSH på mellom 5 og 10 levaxin og at de med en slik TSH ikke har noen symptomer på hypothyreose.
Har lest her elleers at de nekter for at noen kan ha noen symptomer da....da nekter de også for at noen kan ha symptomer med en fin ft4.
De kan nekte å gi deg time.
Jeg ville brukket og delt tablettene slik at det ble jevnere hver dag.
Det med å bøi gravid, jeg tror ikek at man har bedre sjanse når man øker TSH sånn generelt, tvert imoer meningen at man må senke den fra for eksempel 3 eller 2 ned til 1. Eller hva det blir slik at man blir riktig dosert.
Hvis du er hyper med en TSH på 0.3 da må du jo prøve en annen dose. Jeg selv er ikke hyper med en TSH på 0,02. Jeg må ha ft4 OG ft3 på minst 50%.
-
17-09-07, 21:52 #13
nora: Hvis du er hyper med en TSH på 0.3 da må du jo prøve en annen dose.: Jeg har jo redusert dosen nå, kanskje for mye?!!
n´Finn:Når det er mere T4 i blodet blir TSH lavere.:
Jeg er ny i dette gamet og tror at jeg trenger å få dette inn med teskje: tror du at jeg er feilmedisinert? For mye eller for lite TSH?
Reven: Men hvis du skal ha barn: Jeg er ikke gravid enda, men håper og bli det. Sist gang strevde vi i 1 1/2 år før det klaffet, da visste jeg ikke at jeg hadde lavt stoffskifte, og da jeg lyktes med og bli gravid var TSH akkurat på 1 den måneden det klaffet!
-
17-09-07, 21:52 #14
Min erfaring er at det har mye å si hva legen som henviser deg skriver. Be gjerne om en kopi av henvisningen så du kan se om den er god. Legen som henviste meg første gang skrev så dårlig og med så mange feil opplysninger at jeg ikke fikk komme. Mye av det som sto der var uriktig. :evil: Da en annen lege sendte henvisning var det ikke noe problem.
-
17-09-07, 23:19 #15
Hei Janike.
TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke på noen måte i stoffskiftet.
Det er et hormon som bare funksjonsfriske har nytte av. Hos dem styrer det kjertelen.
TSH er er et styringshormon som lages i hjernen, fraktes med blodet til kjertelen og der har det oppgaven å åpne for jod-tilgang til kjertelen, og virker ikke kjertelen er det ikke noe vits i å åpne for jodtilgang til den heller.
Den virker som en slags "gasspedal" - når det er lite stoffskiftehormoner i blodet så gasser den mere (verdien blir høyere) - og såklart motsatt.
Sånn på flat vei er verdien ungefær 1.
Så tror man da, at at gassen fortsetter å funke selv om kjertelen er død - eller borte.
Dermed antar man at den kan brukes som et manometer til å regulere dosen med.
Hjernen produserer jo TSH ut fra hva et følelsesorgan reagerer på de stoffskiftehormoner som finnes i blodet.
Så reager det likt uansett hva slags hormoner du har spist ?
Det er det jo umulig å finne svaret på, men jeg tror ikke det.
Og sammen med det man vet skaper en forskjell så vil dette trekke i retning av at de fleste går underdosert.
Din TSH=0,3? kan være en riktig verdi for deg det - jeg har null.
Så det er forskjellig.
Du sier du er hyper.
I en doseoppkjøringspeiode kan man jo få enkelte hypersymptomer.
Min erfaring er at man må presse den grensa - kanskje gå litt ned om det er for jevlig, men huske på at om noen mnd så må man øke igjen.
Uten et sånnt stadig press hadde jeg hatt det dårlig iallfall.
Siden du er ny her, så må jeg si at mange sier at er bare jeg som er sånn - - - men er det ?
Mange har det ikke bra, men prøver de - vil jeg svare da.........
Både for å bli og under graviditet er det viktig å finne sitt stoffskifte, det som er best for en.
Og det er ikke sikkert at en TSH=1 er best for deg bare fordi en rekke friske mennesker i gjennomsnitt har det..........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-09-07, 05:42 #16
TSH er tyroksin stimulerende hormon og skilles ut i hypofysen.
Dersom skjoldkjertelen virker dårlig, vil det bli lite tyroksin i blodet og hypofysen vil pøse på med mer TSH for å få skjøldkjertelene til å produsere mer. Men det gjør den ikke, fordi den ikke virker skikkelig. Derfor kan en høy TSH indikere lavt stoffskifte.
Dersom det er mye tyroksin i blodet, vil det bli produsert mindre TSH, for da trenger ikke skjoldkjertelen stimuleres.
Legene mener at TSH skal ligge på 0,5 - 1,5 (eller rundt 1). Det er helt individuelt hvor den bør ligge og legen MÃ… se på hvordan du føler deg ellers, ikke bare tallene.
Noen er hyper med TSH på 0,3 andre er fortsatt hypo.
Men hvis du er hyper, våkner ofte på natten og rett og slett er våken (men samtidig sliten), er rastløs, ikke klarer å gire ned etter stress og du føler at dette er noe fysisk, kan det være et tegn på at du får for mye tyroksin.
Det er ikke sikkert du trenger å justere dosen så mye, men det bør du selvfølgelig snakke med legen om. For min egen del må jeg ha veldig nøyaktig dose for å fungere opitmalt. Jeg kan merke stor forskjell hvis jeg øker/minsker med 25 mcg Levaxin en dag pr uke.
-
18-09-07, 14:57 #17
Ja, som de andre skriver, TSH er bare et hypofysehormon og t er ft4 og ft3 som er de som er stoffskiftehormonene.
Angående graviditet, TSH i seg selv har ikke noe med det å gjøre men en TSH over 2 er et tegn på at man er hypo.
Hvis du tar levaxin, kan gjerne TSH bli ganske lav uten at man er hyper så man må gå etter symptomene samt ft4 og ft3.
Merkt lavt ferritin gjør at man ikke tåler levaxin og får hypersymptomer enda man trenger å få ft4 opp.
Hva er din ferritin?
Jeg selv og mange andre går kun etter ft4(og ft3) ved justering av dosen, man skriver ned blodprøvene eller samler dem i en mappe eller lager etexcelark med alle datoer, resultater og hvordan man har det.
Man kan regne dem om til prosent innefor referansområdet (set som labben oppgir som normalområde) og det er gnaske vanlig at man trenger ft4 cirka midtpå eller cirka totredelr opp. Men det er individuelt.
Det går også igjen på forumene at noen trenger veldig veldig forsiktige dosejusteringer, noen har en kvart tablett i uken som forskjell på bra og dårlig...
Jag tror du har redusert for mye.
-
18-09-07, 21:32 #18
Takk for svar!
Opprinnelig skrevet av nora
Tror faktisk ikke at ferritin er målt hos meg, har aldri fått noe svar på dette.
Tror selv også at jeg har redusert for mye siden jeg er blitt så himla trett igjen, men har hyper følelsen tilbake igjen. heller ikke lyst til å få den
-
18-09-07, 21:36 #19
Takk for svar Reven og n`Finn!
Synes det ble litt lettere og forstå nå.
Begynner etterhvert å skjønne at det kan ta tid før man finner den riktige dosen. Vil ikke være så hyper som jeg var for tre uker siden, men heller ikke så slapp og trett som jeg er nå om dagen.
Lurer på om jeg har lest her inne på forumet at man bør øke levaxindosen med 25 mikrogram i uka, stemmer dette eller?
-
18-09-07, 22:23 #20
25µG ?
Hvis du skal regulere dosen (opp eller ned) er det mange nå som foreslår 12,5µg om dagen, eller 100µg i uka hvis det passer bedre.
Lag, skaff, kjøp - deg likegodt en boks med 7 rom i og lag dosen din fedig hver søndag. Så har du sjekk på ukedosen og at du ikke glemmer.......
Apoteket har også tablett deler. Kan være handy.....
Sant som du sier - det tar tid Janike.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Fikk konstatert hypotyreose i april 06
Av Linn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 88Siste melding: 19-01-10, 10:13 -
Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
Av Reven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 37Siste melding: 02-10-08, 23:13 -
Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
Av Zena i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 55Siste melding: 20-04-08, 10:50 -
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 38Siste melding: 09-04-07, 22:40
Svar med sitat
Bokmerker