Viser søkeresultater 41 til 50 av 100
-
29-03-12, 12:35 #41
Sv: 30 år med lavt stoffskifte - uten å vite det
Sigo, du må legge på 25 mcg til så raskt som mulig. Jeg har en venn som ble gående på 50 mcg Levaxin et helt år, vedkommende ble veldig syk. Legen skulle være så forsiktig med "hjertet" at hun glemte resten av kroppen til pasienten. Min venn kommer nok til å bruke veldig lang tid på å bli bedre, helt unødig. Min venn kunne kommet langt i tilfriskningsprosessen. I stedet har min venn blitt sykere enn før. Så du må ikke havne der du også, fordi du har en inkompetent lege! Hvis du klarer, ikke har for mye brain-fog, les og print ut viktig info.
Jeg kan ikke nok om Levaxin, men det er mange her som vet hvor ofte og hvor mye du skal øke. 25 mcg kan du nok helt sikkert begynne med nå dersom det ikke var ubehagelig å starte på Levaxin. Om det er ubehagelig, kan du øke i små intervaller, hvor du legger på 12.5 mcg hver gng du øker. Nye blodprøver hver 6. uke Husk å ta prøven samme tid hver gang, på morgenen, og ta Levaxin ette rprøven er tatt.
Hvis legen sier at du ikke trenger medisinen, har du mulighet til å bytte lege?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-03-12, 14:15 #42
Takk for svar!
Jeg flytter til Oslo til sommeren, så bytte lege må jeg uansett snart.
Legetimen er på mandag, og jeg har fortsatt igjen kanskje 20 tabletter med 25 mcg. Jeg vet ikke om jeg tør å øke dosen før hun har sagt at jeg kan det, er så redd for at hun skal bli sur og nekte å gi meg mer medisiner. For da må jeg jo bare slutte helt, i hvertfall til jeg finner en ny lege.
Det var forresten ikke ubehagelig å begynne med Levaxin, så jeg tror jeg ville taklet en økning til 50 mcg helt greit.
-
30-03-12, 19:30 #43
I dag sitter jeg her med en helt ENORM hodepine ikke engang 4 Ibux greier å ta knekken på. Jeg er så sliten om morgenen at jeg brekker meg, og matlysten er nå på et ikkeeksisterende nivå. Jeg må tvinge ned maten for hvert eneste måltid og drikke Red Bull for ikke å sovne på jobb. Alt jeg tenker på er søvn, og kroppen beveger seg seigt og sakte og jeg har masse panikkanfall.
Men vet du hva, jeg har det ikke så ille likevel. Dette forumet har virkelig gitt meg perspektiver jeg trengte. Her har jeg lest om så mange tragiske historier om folk som ikke greier å jobbe engang, og som bruker ååårevis på å finne riktig dose av medisiner. Folk som overhodet ikke greier å fungere i hverdagen.
Jeg må kare meg opp om morgenen, jeg er alltid trøtt, slapp og iskald og aldri sulten. Men jeg greier meg. Jeg kommer meg faktisk på jobb (de fleste dagene), jeg tvinger ned maten og greier stort sett å komme meg på kafe med venninner om jeg vil.
Sammenliknet med mange andre med stoffskifteproblemer gjør det meg til en veldig heldig person. Jeg er så glad jeg ikke er hardere angrepet enn jeg er, og føler veldig med alle som har en vanskeligere hverdag enn meg.
-
30-03-12, 20:03 #44
Sigo, jeg er lige ved at græde når jeg læser det der ...
Det er jo frygteligt, du skal ha det sådan. SÅ flot, at du klarer det - men samtidig tragisk at du overhovedet gør det, eftersom det slider på kroppen, når den ikke har, hvad den skal bruge!
Jeg må indrømme, at var det mig, der havde det sådan - og så endda på grund af en inkompetent læge
- så meldte jeg mig syg en eller to uger, så der var nogle dage at slappe af i, imens dosen sættes op. Hvor mange mennesker tager i det hele taget på arbejde, hvis de er så trætte om morgenen, at de brækker sig?!
Men ok, man kan nok ikke både være sygemeldt og ta på café med veninderne ... så blir arbejdsgiveren nok noget sur, hvis det blir kendt
... det at du kommer af sted til cafeen er også rigtig flot, og det er jo altid en god ting at holde fast i sine venskaber
Mange af mine venskaber er nu nærmest visne, og det er ikke noget, jeg kan anbefale ... men nok ofte noget, der hænder for stofskiftepatienter, der i tilstrækkeligt lang tid ikke får den medicin, de skal bruge. Med tiden mister man kræfterne til at tage ud og til at invitere ... og til at tjene penge så man har noget at invitere til ... nej, ikke morsomt.
Så ja, stå på og alt det der - og øg dosen, som Vigdis siger
Nielsigne
-
30-03-12, 21:23 #45
Tusen takk for hyggelig svar!
Jeg har legetime på mandag og håper da at legen øker dosen min til 50 mcg, minst. Kanskje hun til og med gir meg mulighet til å øke til 75 hvis jeg føler det er nødvendig selv. Men det er vel å håpe på for mye.
Ang. jobb har jeg ikke mulighet til å ta meg fri. Jeg har ikke fast jobb og jobber som tilkallingsvikar. Så når de ringer meg og spør om jeg kan jobbe, så må jeg si ja. Heldigvis elsker jeg jobben, så jeg får mye glede av å være der også, selv om det er veldig slitsomt.
-
30-03-12, 21:34 #46
SUPER at ha et job, man elsker!
.... Mht. medicinen, så er 50 µ altså også meget lidt og jeg tror ikke, det er nok for en voksen, så jeg håber, lægen vil gå med til de 75 og måske nok også mere til. Hvis ikke, så er det bare godt, at du snart skal ha en anden
Man har jo ikke en chance med de der principryttere
Og så er de endda komiske med deres forskellige versioner af enten bunden eller midten af 'normalområdet' eller også bare denne religion med, at man skal ha så lidt som overhovedet muligt for at 'skåne' hjertet
-
30-03-12, 23:30 #47
Jeg startet rett på 100 mcg levaksin i september 2008 da mitt lave stoffskifte ble oppdaget, men måtte redusere etter seks uker siden FT4 plutselig var gått fra 9,4 til 31,6 og TSH fra 18,5 til 0,054

Tror nok at siden stoffskiftet har blitt svakere, at og gå opp til 75 mcg er mer fornuftig enn og gå opp til 50 mcg. Men dette er utifra hvordan mitt stoffskifte reagerer ......
-
31-03-12, 08:29 #48
Så vidt jeg har forstått, skal man øke jevnt og trutt, og ikke i mer brutale hopp. En sykepleier jeg kjenner sa følgende om økning:
"Levaxin er ikke så hissig for hjertet som Erfa (det jeg bruker, Vigdis bemerkning). En endring du gjør i medisineringen din i dag vil ikke merkes før om 6 uker, tregere enn det som angis i felleskatalogen. Lurere med tanke på binyrer? Dette går jo enda tregere for de som kun tar T4 enn for de som også inntar T3. Dette fordi T4 krever en omdanningsprosess i kroppen før den aktiveres. Vurder fastlegebytte (de voksne legene er ofte bedre). Du bør opp i over 100mcg daglig før du kan begynne å kjenne effekten av medisineringen. 1,5-2 mcg per kg kroppsvekt skulle i ditt tilfelle tilsvare ??? (vet ikke hva du veier, Sigo?) mcg per dag. Det står i felleskatalogen http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-nycomed-pharma-560915 at pasienter skal medisineres etter kliniske symptomer. Kanskje du kan få legen din med på det hvis du henviser til dette?"
"Levaxin brukar man öka med 25 mcg åt gången" forteller en annen venn.
Presiser overfor legen det som står i Felleskatalogen om å medisineres etter symptomer. Print det ut, og marker det og gi det til legen.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
31-03-12, 14:25 #49
Jeg begyndte på 50 µ om dagen. Nogle uger efter øgte jeg ved at ta 50 µ ekstra hveranden dag. Så efter nogle uger kom der også 50 µ ekstra på de dage, hvor jeg ellers kun havde taget 50 etc. etc. Endte på at ta skiftevis 150 og 200 µ , 150 tre dage om ugen og 200 de fire af dagene.
Dette var med gammel Eltroxin. Da jeg fik den nye, måtte jeg øge til 200 hver dag, og samme dosis fik jeg af Euthyrox; ikke al medicin virker ens, uanset om aktivstoffet er det samme.
Nielsigne
-
31-03-12, 22:45 #50
Tillater meg en liten kommentar til det med 100 µg før du kjenner effekt: Det stemmer ikke for de av oss som har en kjertel med restfunksjon. For meg er 100µg for mye, og gir meg symptomer på overdosering. Hvis kjertelen fortsatt produserer noe, trenger du ikke så høye doser for å få effekt.
Lignende tråder
-
De fleste har (cøliaki) sykdommen uten å vite det
Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 0Siste melding: 25-10-11, 08:12 -
Lavt stoffskifte uten antistoffer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 89Siste melding: 16-09-10, 10:36 -
Jeg fikk vite for ca. åtte mnd siden at jeg har lavt stoffskifte, er 28 år.
Av liten i forumet Lavt stoffskifteSvar: 78Siste melding: 04-06-07, 20:27 -
Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 6Siste melding: 22-12-06, 20:58 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24
Svar med sitat

Bokmerker