Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
Det kan skje, at tilførsel av høye doser stoffskiftehormoner over lang tid kjører TSH til null og kjertelen mister sitt stimuli. Om det foregår over lang tid, kan det føre til degenerasjon av kjertelen og at kroppen tilslutt fjerner kjertelvevet.
Kjertelen er rett og slett borte.
Denne gammeldags vandrehistorie om at kirtlen skrumper af medicinsk behandling - lever fortsat i bedste velgående: "Jeg mener å ha lest at tilfører man levaxin etc så blir kjertelen over tid ødelagt og slutter å produsere noe som helst selv. Ergo jeg lurer på hvor lenge jeg kan gå på lav dose (teste om noen symptomer blir bedre med medisin, før jeg evnt bør stoppe opp om jeg ikke har noen effekt i fare for å ødelegge kjertelen)."

Det er altså en FORBANDET vandrehistorie, der har kostet hobetallet af syge mennesker chancen at genvinde helbredet, fordi lægerne hellere lod folk fortsætte med ubehandlet hypothyreose, end at sætte dem i en (prøve)behandling!

Anbefaler selv at vurdere sagen, ud fra sagens begge sider, ikke kun denne ene. Sagens anden side kan læses om i tråden Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner?.