Legen skal uansett ikke behandle en blodprøve, men DEG !! I tråden Styre etter FT4 eller TSH har Finn en bra forklaring på hva TSH (Tyreoidea Stimulerende Hormon) egentlig er og gjør. Det er underlig at dette nesten er det eneste legene er opphengt i når det gjelder stoffskiftet. Les Per Egil Hegges bok « Og så må du ikke stille spørsmål » om legene som holdt på å ta livet av hans kone ved å nekte for at hun hadde hypothyreose fordi blodprøvene var så fine. Det viser moderne medisinkunnskap på dette området i et nøtteskall.

Finn skriver:« TSH er et hormon som styrer produksjonemengden til kjertlen. Mengden TSH reflekterer mengden fritt T4/fritt T3 i blodet. Blir det lite fT4/fT3 vil TSH stige og slippe mer jod inn i kjertlen, som da produserer mer.
Det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH, og når kjertlen ikke fungerer, eller er vekk, har ikke TSH innvirkning på noe i kroppen. Man kan da se på TSH som en gasspedal som er frakoblet motoren, men som man likevel kan trå på og vurdere utslaget på. Høy TSH vil indikere at kjertlen trenger mer jod for å produsere mer.

TSH har også et produksjoneapparat som det ofte er feil på, og da reagerer den ikke som forventet. Ofte legger den seg, upåvirket at hormonmengden i blodet, på en verdi innenfor referanseområdet og da blir det iallfall feil å styre etter den.

TSH regulerer seg altså etter mengden stoffskiftehormoner i blodet - og det bør vel vi også gjøre når vi skal agere kjertel og dosere oss selv via pilleboksen. For det som er i pilleboksen er jo det kjertlen produserer. Det er altså fritt T4 som gjør noe i kroppen, og den vi bør styre etter.

Dessuten.
Referanseområdene for blodprøver fremkommer ved at man måler et antall antatt friske personer, altså i alle livets faser og setter opp referansegrenser etter menneskesatte statistiske verdier. Man har valgt å sette grensene ved 2,5% under øvre middelverdi og det samme for nedre middelverdi.
Man kunne valgt 5% og fått helt andre verdier. Det ligger ikke noen legefaglig vurdering bak dette valget. Kun statistiske vurderinger.

Faglig sett har hvert menneske sine verdier som de fungerer optimalt ved.
Forskjellige livsfaser vil kreve at produksjonen av stoffskiftehormoner varierer for å tilpasse seg dette, ellers var jo ikke kjertlen utstyrt med et så sinnrikt reguleringssystem.

Hvorfor regulere etter blodprøver ?
Jeg tar ikke blodprøver mer. Jeg mener at det kan være ok til å begynne med - til man lærer seg gemet, og til å komme opp i nærheten av der man antar man bør ligge. (for det kan man ikke vite - ingen blodprøver kan fortelle deg hvor DU bør ligge.
Jeg mener at jeg selv er et mye finere instrument enn det som analyserer mine blodprøver - jeg vil lære meg å dosere meg selv så jeg selv føler meg som best. »