Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Threaded View

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: I stedet for stoffskiftemedisin...

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    "Det hele menneske" har været adgangsbillet for alle mulige sindssyge behandlere, og jeg er bange for, ideen om "det hele menneske" i det hele taget kan misbrugs i stor stil, fx i forbindelse med TERM-modellen http://www.aarhussygehus.dk/files/Ho...M-uptodate.pdf og / eller http://www.dsam.dk/files/12/funktion...g_lidelser.pdf
    ---
    Jeg har også skrevet om det med det hele menneske i tråden om det såkaldte Lightning Proces
    Opprinnelig postet av Nielsigne
    Jeg kan ikke lade være med at tænke, at dette er den pris, vi betaler for at man endelig "ser det hele menneske". Dette har vi råbt på i mange år, efter at der i endnu flere år har været en cykelsmeds-tilgang til patienter. "Dér er problemet, så dér behandler vi" og ikke videre.
    Nu er der imidlertid kommet så mange og så utiltalende repræsentanter for tanken om "det hele menneske", at det er blevet et problem, fordi også her mangler det empatiske element; man isisterer, helt på linje med de gamle, forstokkede, ups, konventionelle behandlere, på at man har ret i alle sine teorier. Ingen af stederne er der plads til patienten. Jeg vil hellere ind til cykelsmed-udgaven end til den læge eller anden behandler, der konstant mistænker mig for at have alle mulige andre dagsordener end den, jeg præsenterer. Sidstnævnte har jeg prøvet to udgaver af, og som mange her ved, er det hårdt arbejde at fortælle en læge om sine smerter, når lægen bare tænker på psykiske problemstillinger og slet ikke hører efter. Som skal se et smadret knæ for at tro, man har slået sig, og som ikke tror, der kan være nogle problemer med stofskiftet, medmindre blodprøven viser det.
    Hei Nielsigne

Jeg har tydelig tråkket rett i salaten for jeg har ikke hatt denne oppfatning av "hele mennesket" som bl.a i "Lightening Process". Ut i fra hva jeg her lest, tror jeg ikke heller på Lightening Process, og er redd det hele er "humbug og farlig lek med skjebner". Jeg synes derfor det er trist at idéen om "Hele mennesket" kan kunne misbrukes i ulike typer "behandling".

Min erfaring er en helt annen. Min fastlege kjenner meg som pasient, men også som person, gjennom mer enn syv år, som lytter til pasienten. Legen vil f.eks. aldri finne på å gi meg statiner utifra sitt kjennskap til meg og mitt syn på kolesterolmytene. (Les om Kolesterolmytene av Uffe Ravnskov)

Jeg har derfor en positiv oppfatning av min fastleges syn på "hele mennesket", både med forståelse, empati og "å bry seg om" - mer i retning av Hippocrates' ord; - " It's far more important to know what person the disease has than what disease the person has". Jeg forstår nå at Hippocrates' ord også kan tolkes både positivt og negativt alt etter hvem som ser.

Da holder jeg med deg og "cykelsmed-udgaven" - hvis pasienten kun ønsker å få tatt blodprøver, så må dette være greit.

Et lite visdomsord som kunne passe: - Whenever a doctor cannot do good, he must be kept from doing harm. (Hippocrates)

-lig hilsen Elbeth
    Sist endret av Elbeth; 21-03-12 kl 15:18

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Riktig stoffskiftemedisin på apotek
    Av JosieS i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 31-12-11, 03:06
  3. Jern/ferritin er viktig for å danne T3 i stedet for rT3
    Av smgj i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 0
    Siste melding: 09-10-10, 09:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn