Godt med tilskud og tjek

Og ja, man kan få taget en blodprøve, der viser d-vitamin også. Mange får ikke så meget, som de har behov for, og med lavt stofskifte ligger man vistnok pr. definition lavere end andre! Der er masser af info om d-vitamin herinde, bl.a. den korte tråd her, Danskere (og nordmenn?) får for lidt D-vitamin: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8464

Mht. b-12 så står der jo S-kobalamin 360 (175-700). det er selvfølgelig inden for referenceområdet - men du kunne ha næsten dobbelt så meget og stadig være ok ...

Jeg har ikke hørt andet, end at folk med lavt stofskifte bør ligger højt i normalområdet for b-12, jern og d-vitamin, så det må jo være noget at stræbe efter - jeg gør, i hvert fald Har man sygdommen sarkoidose, bør man ikke tage tilskud af d-vitamnin, men for alle andre er det bare godt Men selvfølgelig forskelligt, hvor meget man har behov for.

Jeg har haft mangel på d-vitamin og fik symptomer som stor træthed og ret så slappe muskler, frygtelig træg fordøjelse - kort sagt egentlig symptomer, der ligner lavt stofskifte. Jeg har en veninde, der har haft d-vitaminmangel samtidig med mangel på b-12, og hun var meget værre ramt end jeg - hendes læge mente, hun havde sclerose, men hun slap gudskelov med skrækken. Jeg fortæller det bare for at sige, at der er altså nogle meget lidt dramatiske ting, der kan få et meget dramatisk udtryk men lige de her er jo til at gøre noget ved Bare ta d3 og ikke d2

Nielsigne