Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
Hybrid View
-
12-03-12, 22:47 #1
Sv: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem
Jeg er helt ny her på forumet. Jeg ble diagnostisert med hyperthyreose (Graves) i 2005 etter siste svangerskap, noe som ble behandlet med Propyltiourasil og Levaxin og endte med hypothyreose. Jeg har alltid vært glad i å trene (begynte faktisk å trene ca 6 mnd etter siste fødsel, før jeg hadde fått konstatert hyperthyreose, fordi hvilepulsen var så høy og jeg trodde jeg hadde dårlig kondis. Det endte selvfølgelig ikke bra!!). I 3-4 år hadde jeg overhode ikke ork til å trene. Familie, hjem og jobb tok all energi. Men etter 3-4 år begynte jeg forsiktig å trene igjen. De siste 3 årene har jeg gradvis trent meg opp, og skjønner (ut i fra historiene til mange av dere som skriver her) at jeg trener mye. Og nå er jeg faktisk litt redd for at jeg kanskje har drevet overtrening en god stund. Jeg har egentlig "kjørt meg" under treningen på samme måte som før jeg fikk konstatert stoffskiftesykdom, og har følt at opptrening har tatt VELDIG!!!!! lang tid. Jeg har ikke visst noe om effekten av trening på personer med stoffskiftesykdom, og har nok kjørt meg selv ganske hardt.
Jeg blir litt engstelig når jeg leser om utvikling av andre stoffskiftesykdommer pga overtrening. Jeg har ofte trent med pulsklokke, men synes det har vært vanskelig å vite hvordan jeg burde tolke pulsmålingene. Jeg har ikke målt makspulsen min (har faktisk ikke orket, det sier vel kanskje sitt?), og føler meg da usikker på hvor høyt jeg kan "presse" pulsen min. Normalt ligger jeg på ca 165 slag/min ved vanlig jogging. Presser jeg meg hardere med intervalltrening, så øker det normalt ikke til så mye over 175-180 slag/min. Intervalltreningen blir på et så mye lavere nivå enn før jeg ble dårlig.
Vekten er jo selvfølgelig også et problem. Jeg gikk først ned i vekt da jeg hadde hyperthyreose, men så gikk det oppover etter å ha utviklet hypothyreose. Nå ligger jeg på + 8-9 kg, og sliter med å gå ned. Det er skummel lesing å konstatere at jeg burde ligge på et nivå med kun ca 1.500 kcal pr dag. Det er ikke mye mat!!!! Jeg har relativt god appetitt, men skjønner at jeg må endre mye av kostholdet mitt. Jeg elsker jo selvfølgelig nei-mat som brød, pasta, melkeprodukter osv.
Tar så veldig gjerne imot tips om trening (hvor mye??), kosthold og ikke minst forslag til mat ved de ulike måltider (hvor viktig er det for en stoffskiftepasient å f. eks. ikke spise for sent på kveld?).
Til info så tar jeg 75 mikrogr Levaxin pr dag, fT4 er ca 19 (må ligge så høyt for å føle meg bra), fT3 ca 4,3, TSH < 0,5 og antiTPO > 400.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-03-12, 23:58 #2
Hej
Er det her på forummet du har læst om de 1500 kcal pr dag?
Så få kalorier får dit stofskifte til at falde yderligere; hvis fedtfattigt - vil kolesterol stige; hvis saltfattigt - vil binyrernes funktion hæmmes; hvis man går sulten i seng - falder blodsukkeret i løbet af natten og man vågner op træt allerede fra morgenstunden, "gerne" med hovedpine, migrænikere med migræne. Ikke hele tiden. Ikke hver gang. Men ofte nok til at forpeste hverdagen.
Kvinder med hypothyreose har brug for ca. 2500 kcal med kaloriefordeling på ca. 1/3 protein, 1/3 fedt, 1/3 langsomme kulhydrater. Egentlig er det ret enkelt hvad man ikke bør spise: intet-kogt/bagt-af-glutenholdige-melsorter herunder fuldkorn, ingen planteolier undt. olivenolie (til koldt) og kokosolie (til varmt), 0 sukker og 0 kunstige sødemidler. 0 homogeniserede mælkeprodukter, da de overgearer det autoimmune beredskab i mave/tarm samt i kredsløbet idet homogeniserede fedtmolekyler trænger ufordøjet i blodbanen direkte fra tarme.
Bedste "hypothyreose-kosthold" består af fortrinsvis animalske (fjerkræ, fisk, kød) proteiner, herunder æggeblommer. Alle grøntsager inkl. (moderat) kartofler (kogte/stegte med skræl) og selv (moderat) de grøntsager der høstes "under jorden" selv om de er højt GI. Fedtstoffer som smør, spæk, kokosolie og moderat kold olivenolie. Kun fuldfede, langtidssyrnede, u-homogeniserede mælkeprodukter og fuldfed fersk fløde. Masser af gode friske/tørre krydderier herunder chili, cayenne.
Hvorfor lavkalorie, før eller senere fører direkte til sammenbrud af stofskiftet, kan du læse om her.
Hvor meget vejer du, Millekb?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-03-12, 04:13 #3
Millekb: Sliter du med restitusjon etter trening, dvs at du blir utslitt og bruker unormalt mye tid på å komme deg etter trening? Da er svaret enkelt: Du trener for hardt ut fra hvor du befinner deg akkurat nå. Og husk at der du befinner deg nå, er ikke sikkert er stedet du er om et halvår, fatt mot!
Blodie har jo skrevet litt om restitusjonstrening, så høyere enn det bør du nok ikke streve akkurat nå. Og følg dagsformen. Om kroppen ikke vil, så vil den ikke! Da er det en grunn til det, og den skal ikke piskes! Husk at det kan være flere ting enn å få FT4 på rett nivå for å bli bedre. Om du oppretter en egen tråd og forteller litt om deg selv, eventuelt legger ut blodprøvesvar og referanseverdier, kan du kanskje få flere tanker fra andre om hvordan du kan bli bedre• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-03-12, 19:24 #4
Takk til Anisa og Vigdis! Dette var gode tips. Når det gjelder å opprette egen tråd, så må jeg lære meg litt mer om nettsiden først.
Til Anisa så veier jeg 72 kg, og skulle så gjerne vært nede i 64-65 kg igjen. Men skjønner at dette må få ta sin tid, og at kaloriinntaket ikke må være for lavt. Når du skriver om ikke-homogeniserte melkeprodukter, gjelder dette kun melk? Hvordan er det å bruke fløte, rømme, kesam og creme fraiche?
Hva med glutenfrie kornprodukter, er det OK? Eller skal man generelt ikke spise noe av havre, hvete eller rug?
Jeg har fått beskjed på Apoteket at det er veldig viktig å ta Levaxin på tom mage, og om morgenen. Men jeg trener stort sett om morgenen, har ikke energi på ettermiddagen/kvelden. Men har jogget nå et par ganger en 1/2 til 1 time etter å ha tatt Levaxin, og det gjør meg VELDIG mye mer sliten og jeg klarer ikke å trene så effektivt som om jeg tar Levaxin om kvelden før jeg legger meg. Hva mener dere?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-03-12, 08:27 #5
Jeg leste ett eller annet sted om noen som med stort hell økte dosen litt de dagene de trente. Men du sier at du er sliten om kvelden. det tyder på at NOE ikke er optimalt. Om det betyr at du trenger tillegg av T3, øke dose, kikke på mineraler og vitaminer eller vurdeer binyrer, vet jeg ikke. Men det bør ikke være slik (vet det av lang erfaring, dessverre...). Ta det opp med legen din, få sjekket alle mineraler og vitaminer. Ta alltid utskrift av blodprøver, og samle på dem. Lær deg opp
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-04-12, 18:19 #6
Kjære Hildegås.
Jeg har også vært der du er og dette er ikke tiden for å fokusere på trening. Jeg misunte også alle som trente (har løpt mye tidligere) og særlig når våren kom med bare veier og folk som jogget langs veien ble jeg nesten på gråten over egen manglende funksjon. To og et halvt år med stadig nedturer i forsøk på trening, medisinering og kost tok det før jeg skjønte at jeg måtte ta en ting i gangen. Når medisinene falt på plass tok jeg kosten. La om helt til kornfri lavkarbo, det tok et halvt år før jeg kom i gang etter dette og som jeg beskriver har jeg startet veldig forsiktig med trening.
Det er lov for folk med hypothyreose å være for syk til å trene. Og når vi har disse periodene er det kun en redning etter min erfaring. Det er kosthold og kosttillskudd. Jeg har familiemedlemmer som forteller meg at det er unormalt å spise så mye piller (kosttilskudd) som jeg gjør. Og det er mulig at det er unormalt, men det funker for meg.
Kosten er den hardeste jobb av alle, men det går tre måneder så hadde jeg vent meg til en ny måte å tenke mat på. Dette skapte det videre grunnlaget for å kunne trene og i dragsuget forsvinner kiloene, og jeg føler meg mye mere vel med meg selv og andre. I går kjøpte jeg et par vårplagg og sko og ble forbauset over at jeg faktisk begynner å se ganske slank ut. Mister kun 300gram per uke, men føler heller ikke at jeg med jeg med denne kosten ofrer noe særlig, så nå er det virkelig verdt det
Jeg slet veldig for å motivere meg til å legge om kosten, men jeg angrer ikke et øyeblikk. Nå føler jeg at jeg har vunnet igjen det meste av helsa, selv om jeg fremdeles har mine dager. Mitt råd til deg er altså at du nå må tenke på medisiner, kost og kosttilskudd. Først da kan du bli frisk nok til å tenke trening. Masse lykke til og god bedring klem til deg.
-
15-04-12, 18:30 #7
Bra skrevet, Blondie! Og Hildegås: Ta Blondies ord til deg!
Jeg klarte heller ikke å trene på mange år, og har bare så vidt kommet i gang nå.
I dag var det trening for meg å skifte om til sommerdekk på bilen. Styrketrening!
Er ganske stolt hver gang jeg har klart det. Ikke dårlig for en liten kvinne på 58 år?
Lykke til med treningen, Hildegås, når tiden er inne. Og fram til det: Ta godt vare på deg selv, finn rett medisindose og kost-tilskudd og mat som passer deg! (Jeg har også lagt om til lavkarbo, men for ikke så lenge siden).
-
22-09-12, 20:40 #8
Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men i dag fullførte jeg 10km på Oslo maraton med tiden 1 t 1 min og 41sek. Veldig fornøyd:-)
-
22-09-12, 22:46 #9
Re: Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem
Grattis!

Kjempebra og god tid også
Slikt gjør underverk på selvtilliten! Jeg er langt ifra det nivået, men nøyer meg med mine 20 minutt Qigong og turen med bikkjene på en halvtime til en time hver dag.
Fysisk aktivitet er bra for alle; det gjelder bare og finne sin ting og sine mål
-
14-04-12, 21:32 #10
Hei, leser det dere skriver om trening og kjenner nesten jeg misunner dere som er kommet igang. Selv har jeg vært veldig syk de siste årene så trening har vært helt umulig. De siste 2-3 mnd har det gått fremover, som jeg sier; Er kommet fra seng/sofa til kjøkkenstolen, nå den siste mnd klarer jeg også litt lett husarbeidet her hjemme, noe som føles helt vidunderlig. Kroppen min har forfalt helt enormt, både vektmessig og selvfølgelig muskulært. Tirsdag bestemte jeg meg for å prøve meg på en liten tur, gikk på en sti i skogen, helt uten stigning. Det var tungt, pustet og peste som jeg aldri noen gang har gjort, tror jeg gikk ca.15 min. Resultatet er ihvertfall at jeg resten av uken er blitt liggende, helt uten krefter. Hva og hvordan skal man starte opp igjen, fikk virkelig en nedtur etter denne opplevelsen. Noen som har vært i samme situasjon? Fortsatt god helg til dere alle
Lignende tråder
-
Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 07-02-11, 19:23 -
Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 17-01-11, 13:18 -
trening!
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 19-08-07, 17:02 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
Trening (jogging) med hypothyreose
Av chino i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 26-11-06, 23:07

Svar med sitat

Bokmerker