Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Hybrid View
-
04-03-12, 11:37 #1
Sv: Dagboken til Vibeke S
Ser at du skriver at du har lav B12. Regner da med at du er testet for pernesiøs anemi. Så et eller annet er ikke riktig med ditt tarmopptak tenker jeg. Ofte kan det jo være flere vitaminer man er lav på, men som ikke er testet. Lav B12 i seg selv kan gi endel symptomer. Så er det denne diskusjonen da som foregår i endel stoffskiftemijøer i forhold til gluten. Jeg har personlig begynt å tenke tanken at det kanskje ikke er bare gluten som ikke tålereres, men at noen av de som har lavt stoffskifte rett og slett ikke tåler kornprodukter særlig godt. Dette vi bidra til å hemme tarmopptaket og i tarmen pågår endel i forhold til omdanning fra T4 til T3, så det er derfor viktig for oss med stoffskifteproblemer å fokusere på tarmen. Og dette mener jeg helt uavhengig av prøver du måtte ha tatt i forhold til cøliaki. Det er ikke alt vi vet og dermed heller ikke alt som kan måles. Så hvordan kan du finne ut av om dette gjelder for deg? Man må bare rett og slett prøve. Dette er også nye tanker for meg og jeg begynte selv med dette for en uke siden, så du må bare kjenne etter hva som føles rett for deg. Jeg har begynt å spise smoothie til frokost. Jeg bruker en fruktblanding fra Coop-kjeden bestående av mango, papaya og ananas. En halv slik pose i stavmikseren blandet jeg med 5ss tyrkisk yougurt, et halvt egg, en halv ts chiax frø, 1 ss cocosolje og litt vaniljepulver. Kjempegod og jeg holder meg mett frem til lunch på denne. Dette gjør jeg for å unngå korn. For meg har det påvirket vektnedgangen, for deg kan det kanskje ha påvirket ditt lave B12 og uklare stoffskifteproblemer? Vel, du får vurdere selv hva du har lyst til å prøve, Vibeke. Håper du finner ut av problemet ditt iallefall
-
04-03-12, 11:48 #2
En jeg kjenner fikk B-12 sprøyter en liten periode for lav B12. Nå holder vedkommende lav b12 i sjakk ved å bruke sublingual (sugetabletter) Solgar, fra iherb.com
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-03-12, 16:32 #3
Kjære Blondie - takk for innlegget ditt!

Jeg er ikke testet for pernesiøs anemi så vidt jeg vet, men har jo tatt jevnlig sprøyter i over 5 år, så regner med at om jeg hadde det i en periode så er det over nå.
Det du skriver om kornprodukter, er ikke dette veldig i tråd med Pål Jåbækk?: http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...dlavkarbo.html
Jeg har ikke store problemer med å kutte ut kornprodukter i kosten, siden jeg nesten ikke spiser noe. Det eneste er havregrøten som lett kan erstattes av annet.
Jeg fikk noen tankevekkere i den linken du la til her, om endel symtomer på cøliaki. Jeg har blitt utrolig klumsete de siste månedene? Snubler, går på ting, mister ting, knuser. Sånn har jeg aldri hatt det før, mens nå er jeg en sånn - ooops!
Litt sånn forvirra og svimete kløne som virrer rundt seg selv. Og synet har blitt merkbart dårligere etter jul. Jeg har ofte litt trøtte øyne, alstå at de svir lett, og det er vanskelig å ha raske fokuseringer, altså om jeg strikker og titter raskt opp på tv, så klarer jeg ikke ha et klart bilde. Ikke alltid, men ofte. Er sikkert noe med alderen, men hvem vet, er jo så mye som kan være symptomer på mye. Blir uansett spennende å følge deg Blondie! Merker du bedring allerede?
Det som plager meg mest er manglende energi. Men etter å ha lest endel om trette binyrer er det noe som ikke stemmer med meg. Mye stemmer, men jeg blir ikke trøttere av å trene og bevege meg. Altså, jeg har lenge vært sånn at om jeg presser meg når jeg er stresset blir jeg syk. Men om jeg nå er trøtt og sliten, så hjelper det f eks med en sykkeltur eller å gå på en rolig tur med hunden. Men skal uansett få legen til å sjekke dette.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
04-03-12, 18:28 #4
Takk for spennende link
Har samme problem med øynene som deg, men det kommmer og går litt. Det er bare en uke siden jeg kuttet alt korn og det var pga at vekten har stått stille lenge og så begynt å stige litt. Og riktig nok har jeg gått ned 0,7 kg denne uken, og det er jo en bedring. Har enda 9 kg å bli kvitt. Men nå lurer jeg jo på om det er helsemessige gevinster i dette også. Energinivået er mitt største problem også... Trening er viktig for meg, men må jobbe hardt for ikke å trene for hardt
Høres ut som du trener fornuftig og det er kjempeviktig for en god helse.
Husk at selv om du har fått B12 sprøyter løser ikke det problemet på sikt, man må altså finne årsaken til din lave B12, som kan ligge i dårlig tarmabsorbsjon, eller mangel på intrinsic faktor (enzymet som spalter B12 i magesekken). For har du dårlig tarmabsorbsjon (som ved cøliaki)kan du også være lav i andre vitaminer som ikke er målt. Jeg har forøvrig ingen utslag på noen cøliakiprøver, men har en nevø med påvist cøliaki (arvelighet i familien).
-
04-03-12, 21:24 #5
Takk for svar igjen

Legen min på Fedon-klinikken ser at det er mange med PCOS og som tar metformin som også har B-12 mangel, men hun har jo et poeng i at når B-12 sprøyten går rett i blodet, så ar det ikke noe med tarmen å gjøre, eller hvordan tarmen absorberer? Jeg har lavt nivå på magnesium også, men det har kanskje bedret seg etter at jeg begynte med magnesiumolje. I alle fall har kriblingen i beina sluttet.
Jeg tar jevnlig prøver hos Fedonlegen, ca en gang i året, og sjekker det meste av vitaminer. Ligger bra på alt utenom magnesium og B-12.
Vi får bare håpe på at energien kommer krypende nå som sola kommer. Jeg merker det med en gang jeg er en stund i sola, hvordan energien strømmer igjennom. Jeg tar jo D3 tilskudd, og det har nok sin effekt, men langt på nær det samme som sola.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
12-03-12, 11:01 #6
En liten legerapport fra meg

Er egentlig godt fornøyd med legebesøket, føler meg både sett og hørt i denne runden.
Han så litt tilbake på historien min og på svaret fra spesialisten på Haukeland. Jeg har ikke en stoffskiftediagnose, men av en eller annen grunn har jeg for høyt Ft4. I 2005 og 2006 lå verdiene på nedre del av skalaen, dvs 9 -12 (dette var før jeg la om til lavkarbo og begynte med metformin pga PCOS og insulinresistens). Men fra i høst har den lagt på 25-29 (normalverdiene er 9-22). Hvorfor aner han ikke. Og hvorfor jeg var så dårlig i høst aner han ikke. Han har ikke vært borti lignende tilfelle. Hvorfor jeg fortsatt er dårlig aner han ikke.
Men vi skal nå ta alle de prøver man har til rådighet for å komme til bunns i dette her. Først skal jeg måle kortisolnivået mitt, spyttprøver i løpet av et døgn. Dette kan si noe om jeg har slitne binyrer, og har jeg det tåler jeg stress ekstremt dårlig og må ha tilskudd av kortisol. Også skal jeg jo sjekke gallen og ta ultralyd der. Og finner vi ikke noe der, så skal vi jakte videre.
Jeg fikk anbefalt å ta et middel mot treg mage, samt vanndrivende te (jeg har gått opp hele 4 kg på to uker og er sprengt av vann-ansamling!). Og er altså fortsatt 50% sykemeldt med streng beskjed om ikke å overanstrenge meg. Da kan jeg få meg en alvorlig knekk. Beskjed om å spise og leve så sundt som mulig.
Jeg var inne hos han i nærmere 30 min, og han sjekket blodtrykk og lyttet på bryst og rygg og kjente på mage.
Så en ganske så god følelse av å bli ivaretatt nå.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
12-03-12, 12:28 #7
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker