Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
Hei, Elbeth.

Før jeg fikk diagnosen hypothyreose lå vekten min på omtrent 75kilo (skal ikke si dette med sikkerhet selvsagt, men sånn omtrentlig.) Jeg slet med spiseforstyrrelse men kunne ikke bli diagnostisert som anorektiker eller ha bulimi, tvangsspising var det som passet best hvis du så vekk i fra det at jeg spiste sjeldent, men gjerne mye når jeg først spiste. Jeg har hatt flere prosjekter om spiseforstyrrelser og vet at de glir inn i hverandre, men jeg fant aldri helt en som beskrev mitt problem.

Etter at jeg fikk diagnosen min merket jeg at vekten begynte å gå opp og opp og når jeg endelig kom meg på vekten veide jeg 20 kilo mer enn det jeg hadde for 1.5 år tilbake, som var omtrent sist jeg veide meg. Jeg hater å veie meg, syns det er helt forferdelig og gjør det aldri hvis foreldrene mine er hjemme for da skal de vite hva jeg veier. Til tross for det veier jeg meg 1-2 ganger i måneden og det ligger som regel mellom 95-97 kilo, jeg har enda ikke bikket 100kg noe jeg er veldig glad for.
Hei Huldrena

Jeg kjenner meg igjen med vektøking som kom snikende. Før jeg ble gravid lå vekten på ca 65 -70 kilo, og jeg fødte fem barn i løpet av syv år .
Etter de to første graviditetene gikk jeg tilbake til rundt 70 kilo, og da jeg var gravid med mitt tredje barn, gikk jeg ned i vekt og veide bare 60 kilo etter fødselen. Min tredje sønn døde i krybbedøden

Vektøkningen kom snikende etter den fjerde graviditeten, og i tillegg orket jeg ikke gjøre barseltreningen - den kunne jeg gjøre senere når jeg ikke var så sliten, tenkte jeg.
Jeg skjønte ikke hvor mye jeg egentlig hadde lagt på meg for jeg hater også å gå på vekten.

Det var på en helsesjekk at vekten viste 98 kilo HJELP! Ingen ting hjalp - ikke brukte jeg medisiner, jeg spiste lite og nesten ikke fett (for vi lærte at fett gjør deg fet) men kiloene satt likevel bom fast ihvertfall i ti år. Diagnosen hypothyreose fikk jeg først i 2005.

Nå vet jeg at vi som nasjon har blitt ført bak lyset og i flerfoldige ti-år fått feil kostråd. Kanskje hadde jeg ikke lagt på meg 30 kilo om jeg hadde visst det vi nå vet - at naturlig fett er sunt, mens mye brød og søt frukt gjør oss fete.