Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
Meget kort: I Teitelbaums bog 'From fatigued to fantastic' skriver han neders på side 111: 'The more common side effects of bioidentical estrogen and progesterone (not synthetic, as discussed above) are fluid retention, moodiness, spotting, breast tenderness, and depression resulting from the progesterone supplementation.'
- Kan ikke umiddelbart finde det på hans webside... så derfor linker jeg ikke...

Så derfor tænker jeg, at det ikke NØDVENDIGVIS er fordi, jeg får for meget eller for lidt af noget - men også bare kan hænge sammen med det at tage tilskud i det hele taget....
Nej, nej, nej, nej... Sharon. Du bliver nødt til at "holde ud" fordi denne "bivirkning" er ikke bivirkning, men "virkning".

En af progesterons funktioner er at genoprette normal følsomhed af østrogenreceptorer. Det er ikke så sjældent, at kvinder med "sovende" østrogenreceptorer netop udvikler symptomer på østrogendominans (væskeophobning, hovedpine, vægtøgning, spændte bryster), når de påbegynder behandling med bioidentisk progesteron.

Har du en forhistorie med PMS, er du allerede "østrogendominant" og kan derfor opleve en form for forværring - totalt eller på enkelte punkter. Når progesteronniveauet er genoprettet som følge af en/flere dosejusteringer, til du "rammer" den rette, vil også østrogen-receptorenes følsomhed genoprettes, og disse "ulogiske" symptomer forsvinder, afløst af velvær på flere punkter. Det kan tage op til 3 måneder, før du er fri for en ophovnet og spændt barm.

Faktisk kan du bedømme progesteron-niveau i din krop, ud fra disse "bryst-symptomer" i løbet af tilskudsterapien, særlig i ugen op til menstruation. Jo flere af dem - jo mindre følsomhed af østrogen-receptorer og fortsat for lavt progesteron-niveau i din krop. Jo færre - er dit progesteron-status ved at blive genoprettet samtidigt med, at østrogen-receptorerne "vågner op" og du begynder at få glæde af østrogen inde i cellerne, i stedet for at det farer unyttigt rundt i din krop, med blodstrømmen.

Din forhistorie taget i betragtning, ville jeg være langt mere bekymret hvis der ikke var nogen "reaktion" på opstart af progesteron. Hold ud. Uden nattens mørke, ingen solopgang, vel?

Prøv at google efter breast swelling and natural progesterone

Nu skriver jeg, og skriver... men jeg ved faktisk ikke hvilken form for tilskud af progesteron du bruger. Min kommentar gælder ikke de syntetisk progestiner, dvs. kunstigt designet hormonstoffer, der ikke er bioidentiske med kroppens eget progesteron. Jeg håber afgjort, at det er det sidste.