Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Tråd: Håravfall

Hybrid View

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard Sv: Håravfall

Jeg mister fremdeles mye hår, særlig når jeg stresser, er syk eller ikke sover nok. For tiden så skjer alt på en gang så nå røyter jeg værre enn en langhåret katt For meg har Nisim produktene hjulpet ganske godt http://nisim.no/ . Det vokser og gror godt på toppen igjen Men så snart jeg slutter med dem så faller det av i like store mengder igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Jeg har også tabt meget hår - og mit hår er blevet i dårligere kvalitet - igennem de år, hvor jeg har været stofskiftesyg. I perioder stopper det lidt op - og der vokser nye hår frem, men så kommer der en periode med kraftigt hårtab igen, så det bliver langsomt værre og værre. Neglene er også altid tynde og flækker let. Jeg har desværre et fint hår i udgangpunktet, så jeg er nervøs for, om jeg ender med at blive så tyndhåret, at man kan se hovedbunden.

Der er rigtig mange forskellige gode råd i forhold til, hvad man kan gøre mod hårtab, men jeg tænker, at hårtabet kan skyldes mange forskellige ting - herunder både vitamin- og mineralmangel, stress, hormonubalancer osv. - og det jo alt sammen er noget, de fleste af os kæmper med. Derfor gælder det nok om at rette op på alle ubalancer - og så håbe, at når kroppen med tiden får det bedre, så vil hår og negle med tiden også følge efter. Men man skal vist indstille sig på, at hår og negle er noget af det sidste, der retter sig.

Jeg har på et tidspunkt læst, at Mary Shomonn (thyroid patient advocate) anbefaler Primroseoil/Kæmpenatskyggeolie (ved desværre ikke, hvad det hedder på norsk) som et tilskud, der styrker håret Det kan måske være værd at prøve.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg har på et tidspunkt læst, at Mary Shomonn (thyroid patient advocate) anbefaler Primroseoil/Kæmpenatskyggeolie (ved desværre ikke, hvad det hedder på norsk) som et tilskud, der styrker håret Det kan måske være værd at prøve.
    Interessant Men kære Sharon, det er den plante, der hedde Kæmpenatlys/ Oenothera biennis
    Man kan købe diverse med den her, hvor der også er en masse med en plante, der også har gode fedtstoffer. Den hedder Lægehjulkrone / Borago officinalis
    http://www.naturoghelse.dk/shop/sear...6mpenatlysolie

Med hensyn til hår har jeg nu mest erfaring med, at det følger min stofskiftemedicin og optaget af den. Men jeg synes, gode b-vitaminer og silica gør godt!
    Jeg bruger de her:
    http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html
    og http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=53&tid=&bid=
    Jeg har ind imellem suppleret med biotin, men jeg tør ikke gå højere end 1000 mikrogram af det, da det kan sænke blodsukkeret, og det har jeg vist ikke rigtig brug for.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Interessant Men kære Sharon, det er den plante, der hedde Kæmpenatlys/ Oenothera biennis
    Tak Nielsigne - hovedet er ikke altid helt med

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Jeg har brukt nattlysolje (Kæmpenatlys) i ett år. Hjelper ikke på håravfall for meg. Men den gjør huden slett og fin og jeg har mye mindre kviser nå. Menssmertene er mindre også. Så den er godt for noe;)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    36
    Meldinger
    275

Det er riktig nok en stund siden dette innlegget ble skrevet, men kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har i en periode mistet veldig mye hår fremme på hodet og du kan se rett inn i hodebunnen, jeg har sluttet å bruke butikk sjampoer og balsamer. Jeg lager nå min egen 'sjampo' og 'balsam' av natron og eplesider eddik og jeg har byttet hårbørsten min med en av 100% naturlig bust (også kalt Boar Bristle Brush). Alt dette er mye vennligere mot hår og hodebunn og du slipper alle slag kjemikalier som umulig kan være godt for folk.

Her er oppskriften på sjampoen jeg bruker:

- 2,5 varmt vann (helst kokt)
    - 1 spiseskje natron

Bland sammen og ha det i en gammel flaske som er skyld grundig. For meg varer dette i omtrent 3 vask før jeg må lage ny ladning. Ha i ønsket mengde i veldig vått hår, masser inn i hodebunnen og la det være i ca 1 minutt. Skyld grundig med lunket til varmt vann.

Oppskrift balsam:

- 1 liter vann
    - 1-2 spiseskjeer eplesider eddik (prøv deg litt frem med hvor mye du trenger, men ikke mer enn 2 spiseskjeer)

Bland sammen og ha i en flaske (grundig vasket) som rommer 1 liter eller mer. Dette er egentlig ikke en balsam, mer en renser etter natron-sjampoen. Hell litt i hånden (eller rett på håret) og skrubb hodebunnen og hår rent. Skyll deretter med lunkent vann.

---

Husk at håret tåler egentlig ikke varme og kulde så veldig bra, derfor skal man være forsiktig med varmebehandlinger og varmt eller for kaldt vann. Føler du at håret blir fettete og du ikke har tid til å vaske det (håret trengs egentlig ikke å vaskes så mye) så kan man bruke Maizena (maisstivelse) som en slags tørr sjampo. Ta en klype med Maizena og skrubb det inn i hodebunnen børstes så ut med en børste (bruk en bust børste for dette).

Jeg har ikke vært på dette lenge, men jeg kan si en ting det funker for meg. Håret mitt har aldri vært mykere og hodebunnen min får en massasje hver dag på grunn av børsten.

Ett tips jeg vil gi til alle som sliter med hår avfall er å kvitte seg meg børster som har en sånn ball på tuppen av hver 'stilk' (fant ikke bedre ord en det). Det disse gjør nemlig er å rive seg gjennom floker, rive ut hår og du ender opp med å miste mer hår enn du hadde med en bust børste. Enda en positiv ting med bust børste er at du masserer hodebunnen. Folk med tykt hår kan finne disse børstene litt vanskelig å bruke, da kan en gjerne dele håret opp i seksjoner for å gjøre det lettere. Du får tak i en slik børste på nettet bare søk etter Boar Bristle Brush, så finner du garantert en nettside som selger dem. De koster litt, men det er verdt det!

Det jeg liker veldig godt med disse tingene er at alt er naturlig og man slipper skadelige kjemikalier og mineral oljer. Den sist nevnte fordi det er veldig dyrt å kvitte seg med det og folk putter det derfor i sjampo, balsam, kremer og alt mulig rart. Legger til en link hvor du kan lese mer om mineral oljer, denne er på engelsk hvis jeg får tid og orker kan jeg oversette den på ett senere tidspunkt.

http://www.herballuxuries.com/about-mineral-oil.html
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Shampoo og balsam

Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
    Her er oppskriften på sjampoen jeg bruker:

- 2,5 varmt vann (helst kokt)
    - 1 spiseskje natron

Bland sammen og ha det i en gammel flaske som er skyld grundig. For meg varer dette i omtrent 3 vask før jeg må lage ny ladning. Ha i ønsket mengde i veldig vått hår, masser inn i hodebunnen og la det være i ca 1 minutt. Skyld grundig med lunket til varmt vann.

Oppskrift balsam:

- 1 liter vann
    - 1-2 spiseskjeer eplesider eddik (prøv deg litt frem med hvor mye du trenger, men ikke mer enn 2 spiseskjeer)
    Er det 2,5 dl ..?

Må det være eplesider eddik (jeg har bare vanlig eddik her )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Etter at håret var i ulage i nesten 2 år, og til slutt så pistrete, fikk jeg råd om ta tilakudd av kisel. Det hjalp kjempe bra. Etter nesten et år var håret normalt tykt igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    36
    Meldinger
    275

Så bra da, jeg sliter med håravfall fremme på hodet, men jeg har merket en stor forskjell etter at jeg stoppet bruken av butikk/frisør shampoo og balsam, og gikk over til natron og eplesider eddik.

Vitamin B er også viktig når det kommer til hår og ikke minst negler.
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Lignende tråder

1. Håravfall på leggene
    Av jolene i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 13
    Siste melding: 12-11-10, 08:15
  2. Håravfall
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 7
    Siste melding: 24-08-07, 15:59