Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 172

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Takk skal du ha det var bare det at jeg hadde lest så mye om bin\yrer og lavt stoffskifte.
    Det er nok fordi det er her på forummet, at du har læst mest om det. Afhængig af hypothyreosens "grad" (varighed, mild/svær, ingen behandling/underbehandling osv.) udvikler (nærmest) alle binyreproblem hen ad vejen. Kun en hurtig diagnose og tilstrækkelig behandling af hypothyreose, kan på sigt forebygge/forhindre overbelastning af binyrerne, men med lægernes egen opfindelse "subklinisk hypothyreose", bliver "høsten" af ødelagte binyrer - stor.

Ellers kan man udvikle overbelastningsskader af binyrer ved så dagligdags begivenheder/perioder, som f.eks. en hård eksamensperiode, eller vedværende dårligt psykisk arbejdsmiljø (mobning), eller anden vedværende ("håbløs") psykisk belastning, hårde graviditeter, bristede drømme, eller vedværende intens arbejdsindsats herunder "karriereræs", eller alt andet man udsætter sig for (eller udsættes for), der kræver stor viljestyrke og udholdenhed at stå igennem.

Vi har alle vores individuelle "tærskler" for, hvor meget belastning vi kan tåle. Nogle kan præstere hvad som helst, og udholde hvad som helst, mens andre kan kun opnå samme resultater ved at styre deres liv/præstationer med deres viljestyrke, uanset at deres biologiske/hormonale tærskler ligger for lavt til, at kroppen kan "følge med", dvs. fungere og støtte sin vært under disse præstationer. Overskrider disse præstationer kroppens egne tærskler for den hormonale support længe nok, vil kirtlen bryde sammen før eller senere.

Nu er det ikke sådan, at man er en "svækling" fordi ens hormon-tærskler ikke kan magte de præstationer, man byder sig selv. Problemet er nemlig mest udbredt hos de viljestærke og hos dem, der er opdraget til troen på, at "enhver kan, hvad enhver vil", som om det kun var spørgsmål om et valg. Men hvis personen sætter sig urealistisk enorme mål, som måske intet menneske kan honorere - psykisk/hormonelt, men som vedkommende tvinger sig selv til at udholde, vedværende forcerer, og bliver ved med fordi "man kan hvad man vil" - bliver det ikke spørgsmål OM, men NÅR den hormonelle balance bryder sammen - selv hos dem uden hypothyreose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Takk for et veldig utfyllende og bra svar Anisa!

Ganske så skremmende - minner om en form for utbrenthet?

Dette er absolutt noe å sjekke opp i for meg, har nok presset meg for mye i flere perioder av mitt liv, og fått meg noen alvorlige smell og tilbakeslag.

Og for hver gang så har jeg blitt mer var for stress og overbelastning, blitt syk og fått feber av å presse meg det minste når jeg kjenner meg sliten.

I mange år har jeg kjent dette. Det begynte da jeg var 24 år og fikk mitt 2. barn på kort tid. Jeg tok utdanning, tok ingen pause fra studiene da jeg fødte min sønn, og fullførte utdanningen med glans -de beste karakterer og skussmål. Men som menneske var jeg nok helt forferdelig, veldig kort lunte og var i konflikt med de fleste.

Etter 3 år i jobb knakk jeg fullstendig sammen og har etter det ikke kunnet jobbe i noe fysisk arbeid. Lenge var jeg sykemeldt, samtidig som jeg levde i et forferdelig ekteskap som holdt meg nede psykisk. Jeg hadde null tro på meg selv og mine evner.

For 12 år siden ble jeg heldigvis skilt, og som 32 åring begynte jeg å leve igjen, studere igjen til et yrke jeg kunne mestre, og hadde det bra. men så ble jeg (som beskrevet før) syk igjen for 6 år siden, da var det PCOS og insulinresistens. Veldig stressende for kroppen, men jeg ble jo frisk igjen.

Da jeg som 41 åring ble gravid - helt uplanlagt - visste jeg at dette ville være en stor påkjenning for kroppen. Og det var det virkelig, og jeg har vel aldri kommet meg etter graviditeten og spesielt fødselen som var helt grusom. Jeg vil kalle det for den mest skremmende opplevelse i mitt liv, og jeg trodde jeg skulle dø.

Så i høst var jeg igjen helt på felgen, og nå er jeg her. Tåler ikke noe stress og press overhode. Men jeg er flink til å kjenne når jeg må ta pause, og vet veldig godt at om jeg ikke respekterer kroppens grenser, så blir jeg bare veldig syk.

Så jeg trenger kanskje tilskudd av kortison?

nei, jeg må virkelig komme meg til legen igjen og grave videre.

takk for at dere hjelper meg å sortere tankene og bli mer bevisst hva det kan være!

(jeg har en tendens til å glemme alle plagene de dagene jeg er i fin form. Da er liksom alt radert ut og jeg er overbevist om at jeg vil bli helt frisk igjen)
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Jeg kjenner igjen den kurven du beskriver. Du har gått på den ene smellen etter den andre, og for hver gang har terskelen for stress blitt lavere. Jeg håper du får hjelp snart og finner ut hva det er
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Hei igjen. Da har jeg omsider fått svar fra spesialisten jeg var hos på Haukeland.
    Eystein Husebye skriver blant annet:

Vurdering: Pasienten har ingen sikker hyperthyreose. Prøver ved konsultasjonen kan skyldes interferene antistoffer eller polymorfisme/mutasjon i TSH.receptoren eller T3 -receptoren som er kompensert. Hun sier imidlertid at det er målt prøver hos dr. hetland flere år tilbake, da hadde hun helt normalt fritt T4 - dette peker mot analysefeil.

Det foreligger ikke sikker funksjonsforstyrrelse i thyreoidea. Hun har også spontant blitt bedre. Kontrollerer prøvene (normale inkludert Borreliaprøver).

Mvh Eystein Husebye

(Tidligere i brevet står det at jeg fortsatt har 27 i Ft4, og at thyreoidea kjennes, men at den ikke er forstørret).

Ja så hva er egentlig konklusjonen her da? At jeg bare har høyt fritt T4, men vi vet ikke hvorfor?

- Uansett, jeg har nå bestilt ny time hos Aanderud på Volvat og skal dit 28. mars. Ellers er det vel det samme. Kaos inni meg og utenpå (huset ser bombet ut), jeg jobber hjemme og er egentlig i en god periode med jobbingen. Men det sliter på at det er så seigt og treigt her, at jeg blir så fort utmattet.

Oioi, og der ringte fastlegen til meg! Jeeze, hva skjer.....
    Han gikk igjennom brevet i alle fall, og at Husebye har konkludert med at dette ikke trenger behandling eller videre oppfølging. Men jeg fikk i alle fall sagt ifra at jeg er bekymret over at jeg ikke blir bedre, så han ville at jeg skulle komme inn og gjerne sjekke kortisolnivået. Så endelig skjønner han kanskje at dette ikke bare går over av seg selv....Jeg fortalte også at jeg har en mistanke om at dette henger igjen etter at jeg fikk min datter, og dette ville han også gjerne diskutere videre med meg under en konsultasjon.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Godt og høre at du er i systemet, selv om svaret du fikk ikke akkurat var så veldig opplysende
    Om det virkelig er slik at du "bare" har høy FT4 naturlig, er det jo rart at kroppen din ikke synes dette er normalt og gir deg signaler om at noe ikke stemmer.
    Får håpe de finner ut av det

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Godt og høre at du er i systemet, selv om svaret du fikk ikke akkurat var så veldig opplysende
    Om det virkelig er slik at du "bare" har høy FT4 naturlig, er det jo rart at kroppen din ikke synes dette er normalt og gir deg signaler om at noe ikke stemmer.
    Får håpe de finner ut av det
    Ja der har du poenget Bente R , kroppen min er jo ikke helt fornøyd med dette. Men jeg er jo selvfølgelig glad for at det tilsynelatende ikke er noe veldig alvorlige greier, det må jeg jo si.
    Legen forklarte at FT4 var høyt pga at TSH eller reseptoren bare produserer for mye....? Han nølte litt selv virket det som, jeg får kanskje mer svar når jeg skal til han om en ukes tid.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Ser at du skriver at du har lav B12. Regner da med at du er testet for pernesiøs anemi. Så et eller annet er ikke riktig med ditt tarmopptak tenker jeg. Ofte kan det jo være flere vitaminer man er lav på, men som ikke er testet. Lav B12 i seg selv kan gi endel symptomer. Så er det denne diskusjonen da som foregår i endel stoffskiftemijøer i forhold til gluten. Jeg har personlig begynt å tenke tanken at det kanskje ikke er bare gluten som ikke tålereres, men at noen av de som har lavt stoffskifte rett og slett ikke tåler kornprodukter særlig godt. Dette vi bidra til å hemme tarmopptaket og i tarmen pågår endel i forhold til omdanning fra T4 til T3, så det er derfor viktig for oss med stoffskifteproblemer å fokusere på tarmen. Og dette mener jeg helt uavhengig av prøver du måtte ha tatt i forhold til cøliaki. Det er ikke alt vi vet og dermed heller ikke alt som kan måles. Så hvordan kan du finne ut av om dette gjelder for deg? Man må bare rett og slett prøve. Dette er også nye tanker for meg og jeg begynte selv med dette for en uke siden, så du må bare kjenne etter hva som føles rett for deg. Jeg har begynt å spise smoothie til frokost. Jeg bruker en fruktblanding fra Coop-kjeden bestående av mango, papaya og ananas. En halv slik pose i stavmikseren blandet jeg med 5ss tyrkisk yougurt, et halvt egg, en halv ts chiax frø, 1 ss cocosolje og litt vaniljepulver. Kjempegod og jeg holder meg mett frem til lunch på denne. Dette gjør jeg for å unngå korn. For meg har det påvirket vektnedgangen, for deg kan det kanskje ha påvirket ditt lave B12 og uklare stoffskifteproblemer? Vel, du får vurdere selv hva du har lyst til å prøve, Vibeke. Håper du finner ut av problemet ditt iallefall

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

En jeg kjenner fikk B-12 sprøyter en liten periode for lav B12. Nå holder vedkommende lav b12 i sjakk ved å bruke sublingual (sugetabletter) Solgar, fra iherb.com
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ser at du skriver at du har lav B12. Regner da med at du er testet for pernesiøs anemi. Så et eller annet er ikke riktig med ditt tarmopptak tenker jeg. Ofte kan det jo være flere vitaminer man er lav på, men som ikke er testet. Lav B12 i seg selv kan gi endel symptomer. Så er det denne diskusjonen da som foregår i endel stoffskiftemijøer i forhold til gluten. Jeg har personlig begynt å tenke tanken at det kanskje ikke er bare gluten som ikke tålereres, men at noen av de som har lavt stoffskifte rett og slett ikke tåler kornprodukter særlig godt. Dette vi bidra til å hemme tarmopptaket og i tarmen pågår endel i forhold til omdanning fra T4 til T3, så det er derfor viktig for oss med stoffskifteproblemer å fokusere på tarmen. Og dette mener jeg helt uavhengig av prøver du måtte ha tatt i forhold til cøliaki. Det er ikke alt vi vet og dermed heller ikke alt som kan måles. Så hvordan kan du finne ut av om dette gjelder for deg? Man må bare rett og slett prøve. Dette er også nye tanker for meg og jeg begynte selv med dette for en uke siden, så du må bare kjenne etter hva som føles rett for deg. Jeg har begynt å spise smoothie til frokost. Jeg bruker en fruktblanding fra Coop-kjeden bestående av mango, papaya og ananas. En halv slik pose i stavmikseren blandet jeg med 5ss tyrkisk yougurt, et halvt egg, en halv ts chiax frø, 1 ss cocosolje og litt vaniljepulver. Kjempegod og jeg holder meg mett frem til lunch på denne. Dette gjør jeg for å unngå korn. For meg har det påvirket vektnedgangen, for deg kan det kanskje ha påvirket ditt lave B12 og uklare stoffskifteproblemer? Vel, du får vurdere selv hva du har lyst til å prøve, Vibeke. Håper du finner ut av problemet ditt iallefall
    Kjære Blondie - takk for innlegget ditt!
    Jeg er ikke testet for pernesiøs anemi så vidt jeg vet, men har jo tatt jevnlig sprøyter i over 5 år, så regner med at om jeg hadde det i en periode så er det over nå.
    Det du skriver om kornprodukter, er ikke dette veldig i tråd med Pål Jåbækk?: http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...dlavkarbo.html
    Jeg har ikke store problemer med å kutte ut kornprodukter i kosten, siden jeg nesten ikke spiser noe. Det eneste er havregrøten som lett kan erstattes av annet.
    Jeg fikk noen tankevekkere i den linken du la til her, om endel symtomer på cøliaki. Jeg har blitt utrolig klumsete de siste månedene? Snubler, går på ting, mister ting, knuser. Sånn har jeg aldri hatt det før, mens nå er jeg en sånn - ooops!
    Litt sånn forvirra og svimete kløne som virrer rundt seg selv. Og synet har blitt merkbart dårligere etter jul. Jeg har ofte litt trøtte øyne, alstå at de svir lett, og det er vanskelig å ha raske fokuseringer, altså om jeg strikker og titter raskt opp på tv, så klarer jeg ikke ha et klart bilde. Ikke alltid, men ofte. Er sikkert noe med alderen, men hvem vet, er jo så mye som kan være symptomer på mye. Blir uansett spennende å følge deg Blondie! Merker du bedring allerede?

Det som plager meg mest er manglende energi. Men etter å ha lest endel om trette binyrer er det noe som ikke stemmer med meg. Mye stemmer, men jeg blir ikke trøttere av å trene og bevege meg. Altså, jeg har lenge vært sånn at om jeg presser meg når jeg er stresset blir jeg syk. Men om jeg nå er trøtt og sliten, så hjelper det f eks med en sykkeltur eller å gå på en rolig tur med hunden. Men skal uansett få legen til å sjekke dette.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Kjære Blondie - takk for innlegget ditt!
    Jeg er ikke testet for pernesiøs anemi så vidt jeg vet, men har jo tatt jevnlig sprøyter i over 5 år, så regner med at om jeg hadde det i en periode så er det over nå.
    Det du skriver om kornprodukter, er ikke dette veldig i tråd med Pål Jåbækk?: http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...dlavkarbo.html

Jeg fikk noen tankevekkere i den linken du la til her, om endel symtomer på cøliaki. Jeg har blitt utrolig klumsete de siste månedene? Snubler, går på ting, mister ting, knuser. Sånn har jeg aldri hatt det før, mens nå er jeg en sånn - ooops!
    Litt sånn forvirra og svimete kløne som virrer rundt seg selv. Og synet har blitt merkbart dårligere etter jul. Jeg har ofte litt trøtte øyne, alstå at de svir lett, og det er vanskelig å ha raske fokuseringer, altså om jeg strikker og titter raskt opp på tv, så klarer jeg ikke ha et klart bilde. Ikke alltid, men ofte. Er sikkert noe med alderen, men hvem vet, er jo så mye som kan være symptomer på mye. Blir uansett spennende å følge deg Blondie! Merker du bedring allerede?
    Det som plager meg mest er manglende energi. Men om jeg nå er trøtt og sliten, så hjelper det f eks med en sykkeltur eller å gå på en rolig tur med hunden. Men skal uansett få legen til å sjekke dette.
    Takk for spennende link Har samme problem med øynene som deg, men det kommmer og går litt. Det er bare en uke siden jeg kuttet alt korn og det var pga at vekten har stått stille lenge og så begynt å stige litt. Og riktig nok har jeg gått ned 0,7 kg denne uken, og det er jo en bedring. Har enda 9 kg å bli kvitt. Men nå lurer jeg jo på om det er helsemessige gevinster i dette også. Energinivået er mitt største problem også... Trening er viktig for meg, men må jobbe hardt for ikke å trene for hardt Høres ut som du trener fornuftig og det er kjempeviktig for en god helse.

Husk at selv om du har fått B12 sprøyter løser ikke det problemet på sikt, man må altså finne årsaken til din lave B12, som kan ligge i dårlig tarmabsorbsjon, eller mangel på intrinsic faktor (enzymet som spalter B12 i magesekken). For har du dårlig tarmabsorbsjon (som ved cøliaki)kan du også være lav i andre vitaminer som ikke er målt. Jeg har forøvrig ingen utslag på noen cøliakiprøver, men har en nevø med påvist cøliaki (arvelighet i familien).

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 22:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 14:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker