Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bivirkninger ved Erfa.

Jeg vet at noen som av forskjellige årsaker har problemer med ren hydrokortison som Cortef får prednisolon. Jeg tror ThomasWH her inne i perioder bruker prednisolon, husker ikke årsaken. Det kan være et alternativ som det er verd å forsøke for binyrene dine? Snakk med legen din om det
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Hej igen bibzi80

Jeg synes, det er svært at svare på, hvad du skal gøre, fordi det afhænger af, hvem du er som person - hvad du har det godt med at gøre - og måske også hvordan lægen kan tænkes at reagere, fordi du jo gerne skulle have et godt samarbejde med ham/hende.

Måske kan du få en ny tid hurtigst muligt og så fortælle, hvordan du har reageret?

Min kommentar til Anisa er faktisk lidt "off topic" og kan måske være med til at skabe forvirring i stedet for afklaring. Sorry!

Med det, du beskriver her, er jeg helt på linje med Anisa, når hun skriver, at det ser ud som om, at din egenproduktion er faldet, og at den lave dosis ikke kan kompensere for den mængde hormoner, du selv producerede:

Dit spørgsmål:

Jeg er blevet lidt "anarkistisk" fordi jeg gennem syv år har vænnet mig til i bedste fald ikke at få hjælp og i værste fald blive modarbejdet i sundhedssystemet, så jeg har i vid udstrækning (som så mange andre) vænnet mig til at være min egen læge.

Jeg øgede derfor ikke min dosis efter noget fastlagt skema men besluttede ret hurtigt at lade kroppen bestemme. Her bagefter kan jeg se, at det svarer til ca. 15 mg. om ugen.

Det væsentlige her er imidlertid, at jeg ganske vist blev nødt til at starte med en meget lav dosis, men at jeg øgede så snart jeg fik symptomer som dine - dvs. flere smerter, mere træthed, flere hævelser, mere "hjernetåge" osv., fordi jeg tolkede det som signaler om, at min krop havde brug for mere, og det hjalp hver gang.

Endelig en kommentar der alene er begrundet af mine personlige erfaringer:
    Jeg gætter på, at det er sådan, at mennesker, der er meget forgiftede med tungmetal og andre toksiner, med større sandsynlighed kan få overdoseringssymptomer (=hypersymptomer som hjertebanken og angst/nervøsitet) ved start på thyroid - men altså ikke, at man direkte ikke kan tåle det.

Og samtidig er min erfaring at lavt stofskifte netop forringer kroppens evne til at afgifte - at den simpelthen ikke har energi nok til rådighed til det.
    Derfor tror jeg på, at det er en god ide at kombinere afgiftning med behandling med thyroid. Efter at jeg er kommet op på en dosis, der tilsyneladende overstiger det, min krop selv producerede før, går jeg med metalsmag i munden, og det er et tegn på, at jeg udskiller toksiner. Jeg har desuden gået med en fornemmelse af "tømmermænd", hvilket er et tegn på, at min lever har haft svært ved at følge med til den nødvendige afgiftning (har også fået målt let forhøjede tal), men også dette er blevet bedre.

Jacob Teitelbaum der er læge og ekspert i behandling af mennesker med træthedssygdomme, der oftest er meget sensitive og ofte har problemer med diverse toksiner, anbefaler, at man øger sin thyroid-dosis med hhv. 15 eller 30 mg. hver 1 - 6 uge - det vil altså sige en spændvidde fra 15 mg. hver 6. uge til 30 mg. hver uge

Som jeg "kender" ham skyldes dette en erfaring med, at det er individuelt, hvad der er optimalt, og jeg tænker, at det under alle omstændigheder er meget vigtigt, at du vænner dig til at lytte omhyggeligt til din krop og tage den med på råd.

I øvrigt anbefaler Teitelbaum som udgangspunkt ikke, at man går på 15 mg. i mere end en uge. Dette er altså ifølge ham, hvad de fleste ikke har godt af.

Til slut og igen: Jeg tror, Anisa har fat i den lange ende, fordi de reaktioner du har, ser ud som forværrede symptomer på lavt stofskifte.

Lykke til - uanset hvad du vælger. Jeg håber, du får en god snak med lægen

Hei, takk for svar Jeg har gått i behandling hos balderklinikken siste to årene, jeg har et greit samarbeid med legen. Selv om vi ikke har kommet i mål enda. Som jeg nevnte tidligere så har jeg lav binyrefunksjon og har brukt ora adren siste året. Cortef fikk jeg vondt i magen av og måtte kutte ut. Men jeg tror ikke binyrene er i orden enda og dette bekrefter spyttprøvene også. Da jeg begynte på Erfa gikk det greit først dagene, men deretter fikk jeg " bivirkninger" tung i hodet, null energi, ville bare sove, helt hvit i ansiktet og hoven under øynene. Virker som alle symtomene på lavt stoffskifte ble forverret. Jeg hadde ikke angst, hjerteklapp, svimmelhet eller noe sånt. Jeg vet ikke om jeg har tungmetaller i kroppen. Jeg har ikke amalgan i tennene. Finnes det noen prøver som kan finne ut om man har tungmetaller/toksider i kroppen?

Etter å ha fått mange gode råd fra dere, så skal jeg prøve meg forsiktig fram ang erfa og lytte til kroppen men jeg tror mine binyrer må få mere støtte også, jeg har veldig lave verdier om morgenen /dag og høyt på kvelden. Jeg tåler ikke cortef pga magen, finnes det noe naturlig støtte til binyrene i stede? Jeg har som sagt gått på ora adren(binyrekstrakt) det siste året og prøvd lakrisrot men føler ikke noe bedre energi av dette.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg vil driste mig til at komme med et lille pip her, selvom jeg hverken har forstand på type 2 eller på tungmetaller. Men jeg kan da ikke lade være med at tænke, at Anisa godt kunne have ret i, at din reaktion skyldes en for lille dosis. Kan du ikke snakke med din læge om det? Thyroid fungerer jo på nogle måder anderledes end syntetisk medicin, men når du har type 2 og ingenting kan måles, skal du jo doseres efter dine symptomer under alle omstændigheder?!

Jeg har brugt Erfa i snart to år, og jeg mærker, at thyroid er meget fleksibel medicin, i den forstand, at man hurtigt mærker forskellen, når man tager for lidt eller (lidt) for meget.
    Så ud fra mine erfaringer ville du måske med fordel kunne tage mere. Måske ved at dele dosis op - det har jeg nogle gange gjort - og så kan man ta medicinen i småbidder fordelt over dagen.

Det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at jeg siger med min egen erfaring som baggrund. Jeg har selv prøvet at gå på for lidt medicin og kan ikke sige noget godt om det ... til gengæld kan en korrekt dosering jo opleves som et helt mirakel.

Lykke til. Jeg håber, du kan snakke med din læge om de her ting - det kunne for eksempel være godt at finde ud af baggrunden for din lillebitte dosis. Er det fordi lægen tænker i tungmetal-baner i forbindelse med type 2? Eller er det "for en sikkerheds skyld" - fordi lægen ikke ved nok om thyroid Jeg har forstået det sådan, at syntetisk t3 kan være en lidt voldsom medicin, fordi det hele frigives på én gang. Men eftersom thyroid er proteinbundet, virker det ikke nødvendigvis særlig voldsomt - medmindre, der er noget andet, man må ta højde for som fx det eller andet med tungmetaller.

Men det er som nævnt ikke noget, jeg har kendskab til.

Nielsigne

HeiJa jeg skal snakke med legen min ang om for lav dosering. Kroppen forteller hva den trenger så jeg bør doseres etter mine symtomer. Jeg vet ikke hvorfor legen sa jeg skulle begynne på liten dose med erfa. Men jeg skal spørre han om dette neste time. Legen har ikke snakket om tungmetaller i kroppen, det er heller ikke tatt noen prøver ang dette. Fins det noen prøver som kan bekrefte tungmetaller i kroppen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Har du sjekket ferritin og d-vitaminer? Mangler her gir også samme symptomer som lavt stoffskifte.
    Hos meg lå disse svært lavt, og 5 mcg med Lio ga meg kjempeproblem i form av overdosesymptomer.
    Det samme når jeg prøvde og øke Levaksin; overdosesymptomer selv om blodprøvene sa jeg var underdosert.
    Etter at jeg har tatt tak i ferritin og d-vitamin manglene mine, har jeg klart og øke levaksinen slik at blodprøvene blir bedre og bedre, uten at jeg får overdosesymptomer lenger.
    HeiJa jeg har sjekket dette. Ferritin 15-200= 25 og S-25 D vit 37-131= 69. Hva er "normale" verdier for d vitamin og ferritin da?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Såvidt jeg har skjønt det, trenger vi et godt nivå av disse for og kunne nyttigjøre oss stoffskiftehormoner.
    Såvidt jeg husker, så bør ferritin ligge på minimum 50 og d-vitamin på minimum 70 når man er stoffskiftesyk. Men andre kan gjerne rette meg om jeg blingser på tallene her og de bør ligge høyere enn jeg sier?
    Mine verdier er endelig kommet på ferritin 57 og d-vitamin 70, men jeg tar tilskudd av begge disse enda for og få verdiene høyere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg vil bare kommentere kortisolprøvene dine - de er jo snudd helt på hodet i forhold til det de skal være! Etter"boka" så skal jo kveldsprøven være 50 % av morgenverdien . Så bare dette faktum - slitne binyrer - kan jo være nok til at du har vansker med tyroiddosen. Binyrer som sliter har lett for å reagere på T3, det har jeg selv erfart
    Når det er sagt, så er det jo ikke store dosen du tar. Så lytt til de mer erfarne her inne, de kan masse og kan komme med gode innspill! Men med dine kortisoltall så bør du nok tenke litt på å få dette i orden snarest
    Hei Ja jeg vet mine kortisolnivåer er helt snudd på hodet... Jeg tok første gang spyttprøver våren 2010 på balderklinikken og siden da har mine morgennivåer vært veldig lav og er det fortsatt. Det forklarer vell hvorfor jeg har mye bedre energi på kveldstid/natt. Jeg har prøvd å støtte opp binyrene med diverse vitaminer, endret kosthold. Gått på ora aren (binyreekstrakt) siste året. Men likevell føler jeg ikke noe spesiell bedreing. Har også prøvd cortef, men fikk mageproblemer etter kort tid. Har sensitiv mage. Har også prøvd lakrisrot. Finnes det andre gode alterrnativer tilå støtte binyrene da jeg ikke tåler cortef?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg vet at noen som av forskjellige årsaker har problemer med ren hydrokortison som Cortef får prednisolon. Jeg tror ThomasWH her inne i perioder bruker prednisolon, husker ikke årsaken. Det kan være et alternativ som det er verd å forsøke for binyrene dine? Snakk med legen din om det
    Er prednisolon syntetisk medisin? Kroppen min er generelt var på syntetisk medisin. Vet du om det finnes naturlige medisiner til å støtte binyrene? Har gått på ora adren (binyreekstrakt) siste året og har prøvd lakrisrot men føler ikke noe spesiell bedreing av dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Såvidt jeg har skjønt det, trenger vi et godt nivå av disse for og kunne nyttigjøre oss stoffskiftehormoner.
    Såvidt jeg husker, så bør ferritin ligge på minimum 50 og d-vitamin på minimum 70 når man er stoffskiftesyk. Men andre kan gjerne rette meg om jeg blingser på tallene her og de bør ligge høyere enn jeg sier?
    Mine verdier er endelig kommet på ferritin 57 og d-vitamin 70, men jeg tar tilskudd av begge disse enda for og få verdiene høyere.
    Okey, da er jeg kanskje litt lav på ferritin og d vitamin. Må underøke dette videre med legen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Sitat Opprinnelig skrevet av bibzi80 Vis post
    Hei, takk for svar Jeg har gått i behandling hos balderklinikken siste to årene, jeg har et greit samarbeid med legen. Selv om vi ikke har kommet i mål enda. Som jeg nevnte tidligere så har jeg lav binyrefunksjon og har brukt ora adren siste året. Cortef fikk jeg vondt i magen av og måtte kutte ut. Men jeg tror ikke binyrene er i orden enda og dette bekrefter spyttprøvene også. Da jeg begynte på Erfa gikk det greit først dagene, men deretter fikk jeg " bivirkninger" tung i hodet, null energi, ville bare sove, helt hvit i ansiktet og hoven under øynene. Virker som alle symtomene på lavt stoffskifte ble forverret. Jeg hadde ikke angst, hjerteklapp, svimmelhet eller noe sånt. Jeg vet ikke om jeg har tungmetaller i kroppen. Jeg har ikke amalgan i tennene. Finnes det noen prøver som kan finne ut om man har tungmetaller/toksider i kroppen?
    Jeg tænker Bibzi80, at du skal holde fast i dette: "Virker som alle symtomene på lavt stoffskifte ble forverret."

Hvis du er OK med at vende tilbage til lægen på den baggrund (!), kan du evt. forsøge at starte på de 15 mg. igen, og så øge dosis til det dobbelte allerede efter 2 - 3 dage. Herefter kan du lægge yderligere 15 mg. oveni, hvis du mærker symptomer på lavt stofskifte igen, før du skal til lægen.

Den eneste test jeg kender for tungmetalforgiftning, er en test, som foretages af en læge, der giver en injektion med et stof, der løsner metallet fra vævet, og der tages så urinprøve før og efter. Jeg synes ikke, det lyder som om, at dette er et (hoved-) problem for dig.

Jeg er for træt til at finde links nu, men du kan prøve at søge på hyrdrokortison (hyrdrocortison) og creme herinde. Der er nogen, der har gode erfaringer med at smøre sig med creme, og det kunne måske være en løsning for dig, når din mave er så sensitiv.
    Du kan jo også prøve at tale med lægen om det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei
    Det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt er hvor dårlig det står til med binyrene dine. Jeg ville i første omgang konsentrert meg om å styrke binyrene som jo tydelig sliter. Du tåler ikke Cortef, ikke en liten dose engang?

Du må nesten bare søke på forumet og så bruke tid på å lese og sette deg inn i hva som skal til for å støtte binyrene.

Jeg ville også fått opp nivåene på ferritin og d-vitamin. Det er mulig du vil føle deg bedre etter å ha gjort noe med dette (pluss binyrene).

Selv har jeg erfart at migreneanfall og hodepine ellers forverres når jeg har ubalanse i mineraler og vitaminer. Jeg har en mistanke om at leger generelt ikke er opptatt av, eller har kunnskap om dette.

Det er fint at du har en lege som du kan kommunisere med.

Lykke til videre, og husk at dette tar lang tid. Det tar lang tid å sette seg inn i, og det tar lang tid å rette opp ubalansen i kroppen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei
    Det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt er hvor dårlig det står til med binyrene dine. Jeg ville i første omgang konsentrert meg om å styrke binyrene som jo tydelig sliter. Du tåler ikke Cortef, ikke en liten dose engang?

Du må nesten bare søke på forumet og så bruke tid på å lese og sette deg inn i hva som skal til for å støtte binyrene.

Jeg ville også fått opp nivåene på ferritin og d-vitamin. Det er mulig du vil føle deg bedre etter å ha gjort noe med dette (pluss binyrene).

Selv har jeg erfart at migreneanfall og hodepine ellers forverres når jeg har ubalanse i mineraler og vitaminer. Jeg har en mistanke om at leger generelt ikke er opptatt av, eller har kunnskap om dette.

Det er fint at du har en lege som du kan kommunisere med.

Lykke til videre, og husk at dette tar lang tid. Det tar lang tid å sette seg inn i, og det tar lang tid å rette opp ubalansen i kroppen.
    Hei, takk for svar Jeg prøvde cortef får en stund siden og fikk vondt i øvre del av magen. Min mage er veldig sensitiv i utganspunktet. Jeg har prøvd å styrke binyrene med Ora Adren (binyreekstrakt) det siste året, men føler egetlig ikke noe bedring- så jeg sluttet med disse. Har de siste 2 ukene gått på Ashwaganda urt(tablettform)men har egentlig ikke merket så mye bedring enda, så får vel bare fortsette. Jeg har også prøvd lakrisrot tidligere. Så jeg vet egentlig ikke noe annet som kan prøves ut for hjelpe å styrke binyrer.Jeg tar ganske mye vitaminer og mineraler også. Det er i hvertfall meget slitsom å ha lav binyrefunksjon, jeg er veldig sliten i kroppen og null energi.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg vil foreslå dig at begynde med HCL og enzymer til maven. Det kan lyde voldsomt, men faktisk kan det være præcis det, din mave trænger til. Jeg har skrevet om det her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13891 og så må jeg lige fremhæve Anisas tråd Mangel på mavesyre. Om Achlorhydria og Hypochlorhydria her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13098 Når fordøjelsen får hjælp, er det en aflastning for hele systemet, og man optager sin medicin bedre:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Den normale mave producerer saltsyre, som påvirker absorptionen af ​​thyreoideahormoner. Det ser ud til, at lav ​​mavesyre reducerer absorptionen af ​​thyreoideahormoner indtaget oralt, med mellem 22 og 34% ! Omvendt, personer med lav mavesyre, der indtager Betaine Hydrochlorid, vil kunne forvente enten bedre effekt af deres behandling med thyreoideahormoner, hvis deres madicindose før var i underkanten, eller - hvis deres medicindose før var tilstrækkelig - kan disse patienter forvente at deres medicin vil virke stærkere pga. forøgelse af optage-grad, som følge af et forbedret niveau af deres mavesyre.
    Ashwaganda får du måske ikke virkning af før der er gået længere tid. Jeg selv sværger til rosenrod og relora, som jeg tager henholdsvis morgen og aften /til natten. Ashwaganda kan jeg ikke med. Jeg har læst, nogle har det sådan på grund af deres immunforsvar, men der kan jo også være meget stor forskel på produkter, selvom aktivstoffet er det samme. Men i hvert fald, så er der altså andet at bruge, hvis du ikke får gavn af Ashwaganda.

Nielsigne

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. bivirkninger og medisinbytte
    Av Bittan i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 01-07-11, 11:32
  3. Kan Erfa gi bivirkninger som gir utslag på urinveiene?
    Av Flower i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 2
    Siste melding: 26-08-10, 11:56
  4. Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
    Av Sonja Midtlien i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-10, 20:49
  5. Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
    Av Sonja Midtlien i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-10, 20:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn