Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
Tråd: Bivirkninger ved Erfa.
-
15-02-12, 11:49 #11
Sv: Bivirkninger ved Erfa.
Hei, takk for svar

Jeg er veldig sensistiv på medisiner så det kan vell være en del av årsaken. Jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre videre..om jeg skal rett og slett begynne på en høyere thyorid dose som anisa anbefaler. Men jeg skal fortelle legen om gode rådene jeg har fått fra dere
Men var det slik at du begynte med 7,5 mg thyorid i en uke og deretter økte 15 mg hver uke? Og da fikk du ikke bivirkninger?
Tråden som elbeth postet - betyr det at man ikke tåler thyorid fra erfa hvis man har tung metaller i kroppen?
-
15-02-12, 12:01 #12
-
15-02-12, 12:26 #13
Ja takk for tipset
Jeg begynner å forstå at det er flere faktorer som kan spille inn hvis man reagerer på thyorid, men jeg håper virkelig jeg finner den rette doseringen slik at jeg kan fortsette på thyorid. Jeg måtte kutte ut helt etter 1, 5 uke og var helt gåen og fungerete ikke, alle symtomene ble værre.
-
15-02-12, 12:58 #14
Hej igen bibzi80
Jeg synes, det er svært at svare på, hvad du skal gøre, fordi det afhænger af, hvem du er som person - hvad du har det godt med at gøre - og måske også hvordan lægen kan tænkes at reagere, fordi du jo gerne skulle have et godt samarbejde med ham/hende.
Måske kan du få en ny tid hurtigst muligt og så fortælle, hvordan du har reageret?
Min kommentar til Anisa er faktisk lidt "off topic" og kan måske være med til at skabe forvirring i stedet for afklaring. Sorry!
Med det, du beskriver her, er jeg helt på linje med Anisa, når hun skriver, at det ser ud som om, at din egenproduktion er faldet, og at den lave dosis ikke kan kompensere for den mængde hormoner, du selv producerede:
Dit spørgsmål:Jeg har alle symtomer på lavt stoffskifte, men blodprøvene har vært normale. Jeg fikk utskrevet thyorid fra lege på Balderklinikken. Jeg begynte på thyroid men fikk bivirkninger etter ca1, 5 uke.Bivirkningene var at jeg fikk enda mindre energi enn vanlig, hvit i ansiktet, hoven rundt øynene, svimmel/ør, tung i hodet,ble enda mere trøtt. Dosen var på bare 15 mg.
Jeg er blevet lidt "anarkistisk" fordi jeg gennem syv år har vænnet mig til i bedste fald ikke at få hjælp og i værste fald blive modarbejdet i sundhedssystemet, så jeg har i vid udstrækning (som så mange andre) vænnet mig til at være min egen læge.Men var det slik at du begynte med 7,5 mg thyorid i en uke og deretter økte 15 mg hver uke? Og da fikk du ikke bivirkninger?
Tråden som elbeth postet - betyr det at man ikke tåler thyorid fra erfa hvis man har tung metaller i kroppen?
Jeg øgede derfor ikke min dosis efter noget fastlagt skema men besluttede ret hurtigt at lade kroppen bestemme. Her bagefter kan jeg se, at det svarer til ca. 15 mg. om ugen.
Det væsentlige her er imidlertid, at jeg ganske vist blev nødt til at starte med en meget lav dosis, men at jeg øgede så snart jeg fik symptomer som dine - dvs. flere smerter, mere træthed, flere hævelser, mere "hjernetåge" osv., fordi jeg tolkede det som signaler om, at min krop havde brug for mere, og det hjalp hver gang.
Endelig en kommentar der alene er begrundet af mine personlige erfaringer:
Jeg gætter på, at det er sådan, at mennesker, der er meget forgiftede med tungmetal og andre toksiner, med større sandsynlighed kan få overdoseringssymptomer (=hypersymptomer som hjertebanken og angst/nervøsitet) ved start på thyroid - men altså ikke, at man direkte ikke kan tåle det.
Og samtidig er min erfaring at lavt stofskifte netop forringer kroppens evne til at afgifte - at den simpelthen ikke har energi nok til rådighed til det.
Derfor tror jeg på, at det er en god ide at kombinere afgiftning med behandling med thyroid. Efter at jeg er kommet op på en dosis, der tilsyneladende overstiger det, min krop selv producerede før, går jeg med metalsmag i munden, og det er et tegn på, at jeg udskiller toksiner. Jeg har desuden gået med en fornemmelse af "tømmermænd", hvilket er et tegn på, at min lever har haft svært ved at følge med til den nødvendige afgiftning (har også fået målt let forhøjede tal), men også dette er blevet bedre.
Jacob Teitelbaum der er læge og ekspert i behandling af mennesker med træthedssygdomme, der oftest er meget sensitive og ofte har problemer med diverse toksiner, anbefaler, at man øger sin thyroid-dosis med hhv. 15 eller 30 mg. hver 1 - 6 uge - det vil altså sige en spændvidde fra 15 mg. hver 6. uge til 30 mg. hver uge
Som jeg "kender" ham skyldes dette en erfaring med, at det er individuelt, hvad der er optimalt, og jeg tænker, at det under alle omstændigheder er meget vigtigt, at du vænner dig til at lytte omhyggeligt til din krop og tage den med på råd.
I øvrigt anbefaler Teitelbaum som udgangspunkt ikke, at man går på 15 mg. i mere end en uge. Dette er altså ifølge ham, hvad de fleste ikke har godt af.
Til slut og igen: Jeg tror, Anisa har fat i den lange ende, fordi de reaktioner du har, ser ud som forværrede symptomer på lavt stofskifte.
Lykke til - uanset hvad du vælger. Jeg håber, du får en god snak med lægen
-
15-02-12, 13:23 #15
Jeg vil driste mig til at komme med et lille pip her, selvom jeg hverken har forstand på type 2 eller på tungmetaller. Men jeg kan da ikke lade være med at tænke, at Anisa godt kunne have ret i, at din reaktion skyldes en for lille dosis. Kan du ikke snakke med din læge om det? Thyroid fungerer jo på nogle måder anderledes end syntetisk medicin, men når du har type 2 og ingenting kan måles, skal du jo doseres efter dine symptomer under alle omstændigheder?!
Jeg har brugt Erfa i snart to år, og jeg mærker, at thyroid er meget fleksibel medicin, i den forstand, at man hurtigt mærker forskellen, når man tager for lidt eller (lidt) for meget.
Så ud fra mine erfaringer ville du måske med fordel kunne tage mere. Måske ved at dele dosis op - det har jeg nogle gange gjort - og så kan man ta medicinen i småbidder fordelt over dagen.
Det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at jeg siger med min egen erfaring som baggrund. Jeg har selv prøvet at gå på for lidt medicin og kan ikke sige noget godt om det ... til gengæld kan en korrekt dosering jo opleves som et helt mirakel.
Lykke til. Jeg håber, du kan snakke med din læge om de her ting - det kunne for eksempel være godt at finde ud af baggrunden for din lillebitte dosis. Er det fordi lægen tænker i tungmetal-baner i forbindelse med type 2? Eller er det "for en sikkerheds skyld" - fordi lægen ikke ved nok om thyroid
Jeg har forstået det sådan, at syntetisk t3 kan være en lidt voldsom medicin, fordi det hele frigives på én gang. Men eftersom thyroid er proteinbundet, virker det ikke nødvendigvis særlig voldsomt - medmindre, der er noget andet, man må ta højde for som fx det eller andet med tungmetaller.
Men det er som nævnt ikke noget, jeg har kendskab til.
Nielsigne
-
15-02-12, 13:37 #16
Det er lige det, jeg mener Nielsigne

Jeg fik brug for at sige, at der i nogle situationer kan være god grund til at starte lavt, og dermed fik jeg så forplumret pointen - nemlig at det under alle omstændigheder er helt afgørende at følge med op i dosis, så snart egenproduktionen falder for ikke at skabe forværring frem for forbedring.
Derfor tilføjer jeg også, at selv Jacob Teitelbaum, der har 30 års erfaring med meget sensitive og ofte også "forgiftede" mennesker, der ofte også har hypothyreose på celleniveau, som udgangspunkt ikke anbefaler, at man bliver på en startdosis på 15 mg. i mere end en uge.
Red./tilføjelse: "...som udgangspunkt...".
-
15-02-12, 14:03 #17
Der skete det, at jeg gjorde klar til at svare her, men så skulle jeg lige noget akut her i huset, så da jeg senere svarede, var det uden at have set dit svar, Luuna
-
15-02-12, 14:18 #18
Har du sjekket ferritin og d-vitaminer? Mangler her gir også samme symptomer som lavt stoffskifte.
Hos meg lå disse svært lavt, og 5 mcg med Lio ga meg kjempeproblem i form av overdosesymptomer.
Det samme når jeg prøvde og øke Levaksin; overdosesymptomer selv om blodprøvene sa jeg var underdosert.
Etter at jeg har tatt tak i ferritin og d-vitamin manglene mine, har jeg klart og øke levaksinen slik at blodprøvene blir bedre og bedre, uten at jeg får overdosesymptomer lenger.
-
15-02-12, 14:54 #19
Jeg vil bare kommentere kortisolprøvene dine - de er jo snudd helt på hodet i forhold til det de skal være! Etter"boka" så skal jo kveldsprøven være 50 % av morgenverdien
. Så bare dette faktum - slitne binyrer - kan jo være nok til at du har vansker med tyroiddosen. Binyrer som sliter har lett for å reagere på T3, det har jeg selv erfart
Når det er sagt, så er det jo ikke store dosen du tar. Så lytt til de mer erfarne her inne, de kan masse og kan komme med gode innspill! Men med dine kortisoltall så bør du nok tenke litt på å få dette i orden snarest
-
15-02-12, 18:28 #20
Den var god, den der, Halla
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
bivirkninger og medisinbytte
Av Bittan i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 01-07-11, 11:32 -
Kan Erfa gi bivirkninger som gir utslag på urinveiene?
Av Flower i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 2Siste melding: 26-08-10, 11:56 -
Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
Av Sonja Midtlien i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 06-08-10, 20:49 -
Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
Av Sonja Midtlien i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 06-08-10, 20:49

Svar med sitat

Bokmerker