Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
14-02-12, 21:15 #1
Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Hei, vil først starte med å si at jeg er svært glad over å ha funnet dette forumet.

Liten presentasjon av meg: Jente på 24 år bosatt i Rogaland. Gift og har to små barn på 2,5 og 4 år med skjelden funksjonshemming og nedsatt utvikling. Min sykdom har kommet snikende, jeg har godtatt at jeg ikke er den jeg skulle ønske jeg var!
Frem til 3 uker siden har jeg fungert i 100% jobb i helsevesenet. Det var først da min mann reagerte på håravfallet mitt at han ba meg gå til legen. Som mange andre som går til legen gjør jeg meg aldri dårligere enn jeg er og dropper gjerne vesentlige symptomer. Men denne legetimen var nødvendig og jeg bestemte meg for å være ærlig. Jeg fortalte at håret mitt detter av (fester det i en hale slik at ikke folk rundt meg legger merke til det), depresiv/nedstemt over lang periode, svært trøtt - sover etter jobb gjerne flere timer før kvelden kommer og jeg hjelper med ungene. Problemer med forstoppelse og forstoppelse diare, noe som gjør at jeg isolerer meg hjemme eller de områdene hvor det er lett tilgang til toaletter. Skjelden shopping altså!
Fastlegen min ønsket å ta utvidet blodprøver da både blodtrykk og puls var normal. Viste ser at jeg har jern-mangel, sink-mangel (svært lavt som sannsynligvis er årsaken til håravfallet) Folsyre mangel og sist men ikke minst lavt stoffskifte resultat. Tror legen sa den var på 7 og normal var mellom 10-40? kan dette stemme? Mulig jeg blander med de andre verdiene! Mye på en gang gjennom telefonen.
Legen ba meg komme inn å ta flere blodprøver, sendt til Haukeland men ikke fått resultatet enda. Blodprøve hormon... og stoffskifte/bukspyttskjertelen.
Nå venter jeg i spenning på resultatet, ikke fått noe medisiner enda. Men en bekreftelse på at det ikke er meg som er lat, ikke strekker til på jobb, hjemme klarer jeg ikke holde huset, klarer ikke stå opp. Dårlig matlyst og nedstemt. Konsentrasjonsvansker og glemskhet. Det er en grunn...... Jeg vil også fortelle at jeg sa opp jobben min for 4 uker siden, sykemeldig er skjeldent en løsning for meg. Rett og slett fordi det ble for tøft meg to små barn, jobb og lavt stoffskifte.
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.... ikke problem jobb messig da jeg har fått ny jobb. Ikke like godt lønn eller stor stilling men skal ikke klage.
Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere erfarne her inne. Har lest mye i det siste, men alt er så vanskelig skrevet. Så detaljert! Har flere spørsmål, sier tusen takk til alle som tar seg tid til å svare
Hvorfor venter legen flere uker med å medisinere meg?
Hva kan jeg gjøre kostholdsmessig? Har dette noe forskningseffekt?
Har stoffskifte noe med mangelen på alle vitaminene og mineralene jeg har så mangel på?
Alle tips mottas med takk.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
15-02-12, 00:20 #2
Sv: Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Hei

Stoffskiftet har en egen evne til og snike på oss når det blir for lavt. Er stoffskiftet lavt er man også i faresonen for og få lavt jern, d-vitamin, B12 og en hel haug andre mangler.
Stoffskiftet er jo en viktig del i metabolismen vår, og feil her, fører til dominoeffekt på andre ting.
Når legen din har tatt blodprøver for og sjekke stoffskiftet ditt, har han nok tatt TSH og FT4. Referanseverdiene er forskjellige fra labratorium til labratorium. Det er Sørlandet sykehus som tester mine prøver, og der skal TSH ligge mellom 0,3 og 4,2, mens FT4 skal ligge mellom 11 og 22.
TSH stiger om man har for lavt stoffskifte. Den sender da signal fra hjernen om og øke produksjonen av FT4 i skjoldbruskkjertelen (halsen). FT4 vil typisk være lav når stoffskiftet er for lavt.
Ikke alle leger sjekker FT3, iallefall ikke når man leter etter et evt. lavt stoffskifte. Men FT3 er i grunnen det kroppen trenger, og det blir stort sett omdannet fra FT4.
Jeg antar legen nå har tatt Anti-TPO og kanskje også TRAS for og sjekke om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Da er det snakk om den auto-immune varianten, som også er den vanligste.
Hvorfor legen din venter med og medisinere vet jeg ikke, men kanskje er tallene dine i gråsonen og han vil sjekke om det er antistoffer før han starter behandling. Eller kanskje han er rett og slett usikker og vil konferere med f.eks. en kollega eller endokrinolog.
Stoffskifteprøver bør forresten tas fastende klokken åtte om morgenen for og få et mest mulig riktig bilde av stoffskiftet.
Man kan, såvidt jeg vet, ikke spise seg frisk fra lavt stoffskifte, men man bør unngå f.eks goitrogene grønnsaker (eller iallefall koke dem og ikke spise dem rå), spesielt om man har antistoffer.
Har man lavt stoffskifte så trenger man og få tilført medisiner daglig for og få stoffskiftet rettet. Man tilfører rett og slett det skjoldbruskkjertelen av en eller annen grunn ikke lenger klare og produsere. Fastleger gir Levaksin, som er en kunstig fremstilt FT4. Noen velger også og gi en kombinasjonsbehandling med Liotrijodin som er kunstig fremstilt FT3.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med om det har noe forskningseffekt?
Jeg anbefaler forøvrig, basert på egen smertelig erfaring, og kreve kopi av alle blodprøvesvar og følge med på dem selv. Slik det er i dagens lege-Norge er det dessverre veldig langt mellom fastleger som kan stoffskiftet. Er man stoffskiftesyk lever man med det 24 timer i døgnet og det kan være utrolig greitt og følge med på bloprøver, form og medisinmengde. Blodprøver tas forresten vanligvis hver sjette uke.
-
15-02-12, 06:56 #3
Sv: Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
I tillegg til at du nå må begynne å be om å få utskrift av alle blodprøver, pass på at du får sjekket alle vitaminer og mineraler. Det kan være at du ligger lavt på flere. Sannsynligvis trenger du D3, som BenteR skriver, de fleste i Nordeuropa trenger det. D3 spiller en viktig rolle i stoffskiftet, du bør ha verdier på 100-120. For å få det, må du på vinteren ta mye mer enn de 10 mg som staten anbefaler som daglig dose. På sommeren kan du få dekket mye av behovet ved å innimellom få sol uten solfaktor, om du ikke har en ekstrem sart hudtype. Beklager å ønske deg velkommen hit, det beste hadde jo vært om du slapp det! Jeg anbefaler deg å informere de rundt deg, slik at de forstår hvordan du har det, og hvorfor. Om du sliter med glemsel og konsentrasjon, er det mange som tar med seg en venn eller ektefelle til legen. Lykke til videre. Fortsett å lese og stille spørsmål. Skriv gjerne ned alle spørsmålene du har til legen etterhvert som du kommer på dem, og ta med arket til legen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Av HildeM i forumet Lavt stoffskifteSvar: 56Siste melding: 01-09-10, 12:23 -
Hypothyreose diagnostisert i august 2006
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 611Siste melding: 15-08-10, 21:23 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Jeg ble diagnostisert med hypo i 2007, men legen ville se det an (TSH 13...)
Av sammy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 20-01-10, 10:46 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53
Svar med sitat

Bokmerker