Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
Kjære Anisa tusen takk, jeg ble rent rørt over din omsorg her!

Dette er absolutt viktige ting å ta med til legen min! Endoen jeg var hos var jo dyktig og stilte mange soørsmål og tok mange blodprøver. har purret på epikrisen der, så får håpe den kommer snart (var der12. januar). Men han mente at det kunne være at antistoffene er skjulte hos meg (?) og derfor tok han noen prøver som han dyrket fram på en annen måte enn de vanligvis gjør.

Men det er interessant det du skriver om NÅR jeg begynte å få struma. Jeg vet med sikkerhet at jeg hadde en liten struma for 6 år siden. Da gikk jeg til legen med dette (og endel andre ting) og han sa jeg hadde en liten struma. Jeg husker det meget godt, og jeg hadde hatt den lille klumpen der på ca 1 cm i mange år før det. Nå er det jo mye større, dog noe mindre enn i høst. Da ble den målt til 9 cm, nå er den ca 7 i diameteren.
Ingen har undersøjt hvilken type struma jeg har, generelt har det vært liten interesse for denne klumpen, og jeg har bedt legene om å kjenne på den ved undersøkelsene. Den kjennes myk og glatt ut, kanskje derfor de ikke undersøker den videre? Men det bør jo kanskje gjøres noe med det nå som jeg ikke blir frisk?

Dette med jod-mangel skal jeg virkelig følge opp. Jeg har den siste måneden lagt om kostholdet faktisk, etter at jeg brukte disse enzymene til alle måltider i 2-3 uker. Nå spiser jeg stort sett animalsk fett og jeg har redusert vesentlig på karbohydratene. Magen tåler kostholdet overraskende bra. Så det blir ikke vanskelig å kutte ut olivenoljen jeg bruker i maten før en måling av jod!

Igjen tusen takk for dette. Jeg har lenge tenkt å oppdatere tråden her lenge, men så ventet jeg på svar fra spesialisten også varte og rakk det jo så lenge.
jeg skal oppdatere her igjen når jeg har fått svar fra legen. Det er godt å ha flere tråder å nøste opp i, da blir ikke like håpløst som en lost case.
Selv tak Jeg er også rørt over, at du er rørt.

Det har overrasket mig, at du har så effektivt, omlagt kosten til mættet fedt. Men jeg havde jo også mistanke til, at det var fordøjelsesenzymer, der var problemet. Især efter at jeg har erfaret flere, der ellers "kastede op" bare de så på et flæskesvær... pludselig kunne nyde en smørklat på deres mad, efter at de fandt ud af det med enzymerne.

Uanset årsagen til, svækker fejlfunktion i T-hormoner, så at sige - alle livsprocesser i kroppen. Det er derfor at der findes så mange symptomer på disse sygdomme. Så mange, at flertallet af læger, og selv mange af de syge - faktisk tvivler at alle disse dårligdomme kan stamme fra fejl i stofskiftet. Det er ikke logisk, tænker de, men det ER faktisk logisk, forudsat at man fatter at fejl i stofskiftet ytrer sig igennem symptomer fra alle organer og alle væv, hvis funktion opretholdes gennem T-hormoner. Det er faktisk hele kroppen, der er påvirket og set i dette lys - kan symptomerne komme fra alle dele af kroppen.

Jeg har efterhånden erfaret og lært, at når man får sat skik på sin mavesyre og på fordøjelsesenzymer - letter en stor del af de, ellers så plagsomme symptomer, og man får det bedre af at erstatte, hvad fejl i stofskiftet har reduceret.

Det er virkelig godt gjort, VibekeS. Det er ikke altid så nemt, at vove pelsen og give sig i kast med eksperimenter. Det glæder mig at du turde.