Side 12 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 153
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Standard Sv: Hashimoto's siden 2003

Sikke nogle spændende svar her Sharon
    Der er så meget, jeg har lyst til at kommentere, men mine kræfter er noget små...

Det sidste først:
    Jeg tror, du har fat i den lange ende, og de rigtige beslutninger træffes i min bog fra et centreret sted, hvor man er i god kontakt med sig selv og sin krop, og så længe, man ikke gør noget, der er skadeligt eller farligt, kan de jo tages om igen, når man har gjort nye erfaringer

Ellers helt kort..

Her er en artikel af Carsten Vagn-Hansen om inflammation. I skolemedicinen bruger man netop ofte kunstigt binyrebarkhormon for at bekæmpe den slags.

Mon ikke svaret på dit "DHEA-problem" kan være en lav dosis østrogen, så du får opvejet ublancen i forhold til mandlige hormoner?

Meget interessant det der med dine erfaringer med overdosering af thyroid. Jeg er spændt på, hvad der sker, når du sænker dosis - og ja. Måske er det HC-tid?

Mht. infrarød sauna så har jeg i hvert fald erfaret, at der er grænser for, hvor meget min krop kan "trække", og jeg tror, det hænger sammen med de lave hormonniveauer. Det kan jo i øvrigt også doseres i form af regulering af behandlingstid, temperatur og interval mellem behandlingerne.

Jeg kan har lige nu ikke kræfter til at gå din tilskudsliste detaljeret igennem, men jeg synes ikke, det ser voldsomt ud i forhold til omfanget af dine symptomer, og netop i energitabssygdommene tror jeg ikke på, at man når nogen vegne ved at lægget et tilskud på ad gangen. Jeg har forsøgt noget i den retning i 6½ år, og det er først nu, det rykker. Fordi alting hænger sammen, mener jeg, at man bliver nødt til at behandle integreret/holistisk/simultant.

Andre kan måske sige noget om det med kalium og stofskifte?
    Jeg ved blot, at det ligesom magnesium og calsium har stor betydning i forhold til muskelspændinger.
    Knut Flytlie skriver:

Som medicin

Ved mangeltilstande hos patienter med forhøjet blodtryk.
    Sammen med calcium og magnesium kan det lindre muskelkramper.
    http://www.vitamindoktor.com/cm72/

Tro på det! Du er jo lynende skarp!

Og selv tak

Redigeret/PS:
    Det slår mig, at der ikke står protein eller sammensatte aminosyrer på din tilskudsliste (Anisa er ekpert )

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Her er en artikel af Carsten Vagn-Hansen om inflammation. I skolemedicinen bruger man netop ofte kunstigt binyrebarkhormon for at bekæmpe den slags.
    Det er rigtig interessant. Jeg har netop i går læst på en amerikansk læges hjemmeside, at allergi/gener i slimhinderne hænger sammen med inflammation i tarmen, og jeg har på det seneste oplevet øgede gener i maven samt forværret allergiske reaktioner og tryk i bihulerne/hævede slimhinder - samtidig med mine smerter i nakken. Altså måske tegn på øget inflammation i kroppen i det hele taget... ud fra fri fantasi kan det måske hænge sammen med for lidt kortisol, som er blevet forværret af min sidste øgning i Erfa....?

Mon ikke svaret på dit "DHEA-problem" kan være en lav dosis østrogen, så du får opvejet ublancen i forhold til mandlige hormoner?
    Det er nok en god idé - vil drøfte det med min belgiske læge til marts - eller måske allerede i næste cyklus prøve at smøre med en MEGET LILLE dosis Estradiol.

Meget interessant det der med dine erfaringer med overdosering af thyroid. Jeg er spændt på, hvad der sker, når du sænker dosis
    Jeg undlod jo min eftermiddagsdosis Thyroid i går - og har heller ikke taget noget her til morgen. Indtil videre kan jeg berette, at jeg har sovet bedre i nat, har mindre ondt i nakken, men er helt ubeskrivelig flad, udmattet og træt - og føler jeg har en tung dyne ned over hovedet, svært ved at se ud af øjnene osv. Er spændt på, hvordan det kommer til at gå resten af dagen.

Mht. infrarød sauna så har jeg i hvert fald erfaret, at der er grænser for, hvor meget min krop kan "trække", og jeg tror, det hænger sammen med de lave hormonniveauer. Det kan jo i øvrigt også doseres i form af regulering af behandlingstid, temperatur og interval mellem behandlingerne.
    Jeg går i infrarød sauna i svømmehaller/kurbade (da det er MEGET billigere), så jeg kan bare vælge at sidde der i kortere eller længere tid, temperaturen kan jeg selvfølgelig ikke styre. Selvom min belgiske læge ikke ved, at jeg går i infrarød sauna - tror jeg måske, hun rammer rigtig ved at nævne, at jeg kan prøve at tage tilskud af kalium. En dag i saunaen var der også en dame, der nævnte for mig, at det kan være en god idé at gøre. Måske noget af mit ubehag kan forstærkes af kaliummangel efter svedeturen i saunaen...

Jeg kan har lige nu ikke kræfter til at gå din tilskudsliste detaljeret igennem, men jeg synes ikke, det ser voldsomt ud i forhold til omfanget af dine symptomer, og netop i energitabssygdommene tror jeg ikke på, at man når nogen vegne ved at lægget et tilskud på ad gangen. Jeg har forsøgt noget i den retning i 6½ år, og det er først nu, det rykker. Fordi alting hænger sammen, mener jeg, at man bliver nødt til at behandle integreret/holistisk/simultant.
    Jeg er meget enig med dig i dette, og jeg vil også hellere være i tvivl om, hvad der gør hvad, end jeg vil vente og prøve én ting ad gangen. Størstedelen af tilskuddene giver jo heller ikke en umiddelbar effekt, men virker på den lange bane - og er bare med til at styrke kroppen på lang sigt.

Det slår mig, at der ikke står protein eller sammensatte aminosyrer på din tilskudsliste (Anisa er ekpert )
    Jeg er begyndt at tage Amino Complete fra NOW (efter anbefaling fra Anisa ), som indholder flere forskellige aminosyrer. Jeg tager dog pt. kun 4 stk dagligt, da jeg føler, at min mave ikke kan kapere flere kapsler pt. Men tænker at sætte det op med tiden. Mht. proteinpulver så er jeg meget i tvivl om, det er noget, jeg har behov for. Jeg er meget glad for mad - og forsøger derfor - trods min dårlige fordøjelse - at spise grøntsager, kød og nogle gange frugt,nødder, glutenfrit brød osv. til alle måltider. Jeg tænker derfor, at det kun er, når jeg en sjælden gang laver en shake i stedet, at jeg bør bruge proteinpulver(?). Jeg har noget valleprotein, men vil indkøbe noget hampprotein eller SunWarrior risprotein i stedet, tror jeg...

Ud over det, der er på min tilskudsliste, tænker jeg, at jeg bør komme igang med rent B6-tilskud sammen med magnesium og zink om aftenen - og så måske også Taurin, som jeg har stående. Min belgiske læge har anbefalet at tage det sammen med magnesium for bedre optag. Jeg er i tvivl i forhold til kalk - og vil tale med lægen om det til marts, når jeg har fået målt mine niveauer. Jeg har også netop læst om aminosyren NAC igen - og tænker, at den kunne være god for mig både i forhold til lever, slimhinder, mave osv. Og så venter jeg jo på min d-ribose fra Corvalen, som, jeg håber, vil gøre mig til et nyt og energifyldt menneske .

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

For lidt og for meget fordærver alt - og i dit tilfælde er det da helt tydeligt...
    Jeg tænker både på DHEA, østrogen, thyroid og cortisol...

Uanset hvad, så kunne en lav dosis HC nok være forsøget værd også for at kunne omsætte så meget thyroid, som du p.t. har brug for. Det er ifølge Holthof og Teitelbaum undtagelsen frem for reglen (jeg hører indtil videre til blandt undtagelserne), at mennesker med træthedssygdom ikke har brug for en lav dosis bioidentisk HC, og som jeg har forstået det, så er det vist også sådan i Hertoghes regi.

Det er helt nyt for mig, at overdosering af thyroid kan give så direkte udslag i nakke-/muskelsmerter, og i relation til det, Nielsigne skriver om at tage mere op til menstruation, giver det god mening for mig. Sikke en vigtig erfaring, du har gjort nu igen.

Jeg har følt mig lidt overdoseret de sidste par dage. I morges tog jeg derfor 15 mg. mindre, og efter en dobbelt magnetbehandling, har jeg det meget bedre end i går mht. smerter. Det passer altså med det Nielsigne har erfaret i forbindelse med menstruation. Min krop krævede mere der, og det hjalp at tage det. Jeg havde bare ikke tænkt over den sammenhæng.
    Efter en dobbelt magnetbehandling har jeg det i dag meget bedre end i går mht. smerter, og det passer så med dine erfaringer med overdosering. Vigtigt, vigtigt...

Jeg nåede lige akurat at finde ud af, at jeg i går havde overset AminoComplete, før dit indlæg tikkede ind.
    Jeg får en allergisk reaktion på al koncentreret protein, og det generer mig! For jeg får det bedre af at tage rigeligt med protein hver dag. Det er enormt vigtigt for bl.a. energi og genopbygning af muskler.

Ærgerligt mht. saunaen Den offentlige, jeg har brugt, kunne reguleres mht. temperatur.
    Under alle omstændigheder er det meget vigtigt, at du får rigeligt med elektrolytter efter behandling - man sveder dem simpelthen ud.
    Du kan med fordel salte det vand, du drikker under behandlingen (det støtter også binyrerne), med lidt havsalt og tage kalium, magnesium og calcium bagefter. Bananer og tomat (-saft) indeholder meget kalium. Så måske en grøn banan i ny og næ?

Pga. min intolerance overfor mælk og min reaktion på protein, kan jeg ikke tåle Teitelbaums vitaminpulver hver dag. Det er også ærligerligt, for det har jeg også god effekt af. Det er meget koncentreret, og med mindre du vil prøve at leve uden mælk en tid, kan du måske overveje, om du kan spare nogle penge og en masse tabletter ved at tage det. Indholdet kan ses her:

https://secure.endfatigue.com/store/.../berry-splash/

Håber, du får en god dag uanset træthed!
    Jeg vil gøre et forsøg med at bevæge mig ud af huset

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Hmm ja, jeg har desværre rigtig svært ved at finde de rette doser af de forskellige hormoner.

Og jeg er lige nu totalt forvirret mht, hvad jeg bør gøre. Jeg har nu ikke taget Thyroid siden fredag morgen, men jeg tænker, at jeg bliver nødt til at starte op på det igen her til eftermiddag, da jeg aldrig har set, at man anbefaler mere end max 2 døgns pause.

Jeg har svært ved at vurdere, om det har hjulpet mig at holde pausen. Jeg har helt sikkert haft mindre ondt i nakke og hoved, men jeg kan jo ikke være helt sikker på, at det er pga. pausen. Da jeg har været abnormt træt og har haft rigtig ondt i maven, har jeg ligget meget de sidste døgn - og det kan jo også være årsagen til, at jeg ikke har fået ondt i nakke/hoved. Men jeg må nok hælde til den konklusion, at jeg - sikkert pga binyrerne - har svært ved at håndtere den dosis Thyroid, som jeg har brug for. Jeg er dog ikke meget for at sænke dosen, da jeg jo stadig har mange tegn på, at stofskiftet er for lavt på celleplan- - og jeg i øvrigt har taget 2 kilo på den sidste uge.

Jeg overvejer derfor, om jeg skal starte op på den samme dosis igen, men prøve at rykke 15 mg fra om eftermiddagen til ved sengetid. Måske jeg bedre kan klare dette. Jeg overvejer også at rykke hele dosis til ved sengetid, som Anisa har anbefalet mig flere gange, men jeg ved bare, at min belgiske læge er imod det, og jeg er ikke sikker på, at jeg vil prioritere at skulle argumentere mod/for dette også her til den næste konsultation. Jeg tænker også, at jeg bør øge Adrenal til 3 kapsler dagligt - og så se at tage en beslutning mht HC hurtigst muligt.

Min fordøjelse - som ellers har været i bedring - er også blevet rigtig tosset igen den sidste uge. Jeg får ondt i maven efter måltiderne - og min mave bliver oppustet som en ballon. Jeg synes, jeg begynder at se en sammenhæng mellem indtagelse af frugt og en forværring af mavesmerterne. Overvejer - endnu engang - om jeg har for lidt mavesyre og bør starte med HCL Betain tilskud...

Jeg er rigtig ked og frustreret i dag, fordi jeg ikke forstår min krop og ikke kan se klare sammenhænge med de ting, der sker. Jeg føler virkelig, jeg famler i blinde - og jeg føler ikke, jeg er kommet langt nok det sidste år. Jeg er selvfølgelig blevet klogere, men jeg kan stadig ikke gennemskue, hvad der foregår.

Jeg har følt mig lidt overdoseret de sidste par dage. I morges tog jeg derfor 15 mg. mindre, og efter en dobbelt magnetbehandling, har jeg det meget bedre end i går mht. smerter. Det passer altså med det Nielsigne har erfaret i forbindelse med menstruation. Min krop krævede mere der, og det hjalp at tage det. Jeg havde bare ikke tænkt over den sammenhæng.
    Efter en dobbelt magnetbehandling har jeg det i dag meget bedre end i går mht. smerter, og det passer så med dine erfaringer med overdosering. Vigtigt, vigtigt...
    Hvor er det godt, at du har erfaret dette! Det kan måske hjælpe dig bedre gennem næste menstruationsperiode!

Jeg får en allergisk reaktion på al koncentreret protein, og det generer mig! For jeg får det bedre af at tage rigeligt med protein hver dag. Det er enormt vigtigt for bl.a. energi og genopbygning af muskler.
    Hvor frustrerende, at du ikke kan tåle protein. Jeg ved ikke, om jeg får nok protein i den mad, jeg spiser - men jeg har 1 gang prøvet proteinpulver i en shake, og det gav mig en meget tung fornemmelse i maven. Det var dog også valleprotein, så måske det vil fungere bedre med hamp - eller SunWarrior risprotein, som jeg har læst meget godt om.

Under alle omstændigheder er det meget vigtigt, at du får rigeligt med elektrolytter efter behandling - man sveder dem simpelthen ud.
    Du kan med fordel salte det vand, du drikker under behandlingen (det støtter også binyrerne), med lidt havsalt og tage kalium, magnesium og calcium bagefter. Bananer og tomat (-saft) indeholder meget kalium. Så måske en grøn banan i ny og næ?
    Jeg har forsøgt at læse op på det med elektrolytter, og jeg kan forstå, at der er tale om en meget fin balance mellem de forskellige mineraler. Jeg er derfor usikker på, om det er ok, at jeg køber kalium og calcium for sig - og bare tager det sammen med mine magnesium tabl.? Så kan jeg jo ikke være sikker på at få dem i de rette indbyrdes forhold...

Tak for tippet med vitaminpulveret - det kan være en idé på sigt, da jeg er meget træt af alle kapslerne. Jeg undgår dog også helt komælksprodukter for en sikkerhedsskyld. Arbejder også på at få luget gedeost helt ud af min kost, men har svært ved at undvære det helt.

Håber du fik en god tur ud af huset i går! Jeg vil prøve at finde kræfter til en lille gåtur i det smukke vejr i dag.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hashimoto's siden 2003

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Og ja, jeg må ha fundet ud af det med æg! Det er først lige for nylig, at jeg er blevet klar over, at det ikke nødvendigvis er hele ægget, jeg ikke kan tolerere.
    Håber, du har gjort alvor af det, Sharon Fordi det er den bedste nutrient man kan byde sig selv, af alt det der kaldes for "fødevarer".

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg er dog begyndt at overveje, om jeg måske tager for mange forskellige tilskud på een gang - og vil måske prøve at skrive listen op herinde og høre, hvad I andre mener....
    Der er flere, der kommer i tvivl når de står med et håndfuld af kapsler og tabletter. Er det nu nødvendigt? Så meget? Nogle dage kan det endda føles direkte kvalmende, at skulle sluge 10 eller 20 kapsler/tabletter ad gangen. Er det nu også nødvendigt?

Man stiller sig (som regel) ikke samme spørgsmål, når man skal indtage lægeordinerede lægemidler - jo ældre man er, jo flere. I Danmark lever mange ældre med et helt apotek på natbordet, og 20 tabletter af forskellig type er slet ikke en sjældenhed. I forhold til mange andre syge af hypothyreose, der vildt symptombehandles af deres mainstreamlæger, er du virkelig heldig at du behandles med kun tre lægemidler: Erfa Thyroid, Progesteron og Fludrocortison.

Det er altså en fejl, at se på sine kosttilskud på samme måde som de var lægemidler.... Mens lægemidler virker (hovedsageligt) på symptomer, er kosttilskud - et tilskud til kosten, også selv om det kan (og bør) deles i forskellige underkategorier, der får det til at give en bedre mening (og forståelse) med overhovedet at bruge dem. Hvad med et eksperiment, Sharon? Inden du forfatter den liste, du skrev om?

Del dine tilskud i følgende kategorier:
    1. "Mad" (aminosyrer, fiskeolier, glycoernæring, proteinpulver osv.)
    2. "Kosttilskud" (vitaminer, mineraler)
    3. "Terapeutiske midler" (urter, tinkturer, hormoner som DHEA, pregnenololne m.fl., fordøjelsesenzymer, kirtelekstrakter, HCL Betaine for mavesyre osv.)

De første to kan du sagtens tillade dig betragte som "mad" og derfor kræver det ikke en konstant opmærksomhed på - det er noget man skal have på samme måde, som man skal spise mad hver dag.

Denne, dermed sparet opmærksomhed/tid, kan du så bruge fortrinsvis på den sidste kategori: "Terapeutiske midler", hvor du opstiller en plan, følger den i den planlagte periode, hvorefter du evaluerer med dig selv, hvad du mener, du har erfaret skulle være godt for, eller måske ikke godt nok... Da kan du revidere din behandlingsplan, ændre, justere, og så fortsætte ind i næste periode, som du selv bestemmer længden af.

Det betyder, at ved at dele dine "ting" i kategorier, kan du begrænse din usikkerhed, og vinde overskud til netop at være opmærksom på det, der er den egentlige terapi. Når du kan nøjes med skærpet opmærksomhed på 3-4 midler, i stedet for at skulle sprede opmærksomheden over dem alle - vil du få både mere ro, bedre kontrol og faktisk også mere viden om det, du gør.

Man skal bruge 3 minibakker/kurve med hver sit skilt på: Mad, Kosttilskud og Terapi, hvor du sorterer alle dine bøtter, så det passer med anvendelsen og man ikke hver gang behøver at skulle lige tænke over, hvad er hvad.

Der er brug for en månedskalender, hvor man skriver ind alle vitaminer og mineraler, for en måned ad gangen, idet mængderne kan variere i perioder, så det er en god idè at evaluere/justere op og ned med jævne mellemrum. Til gengæld er fordelen, at man kan godt tillade sig at glemme alt om det, i den mellemliggende tid, til der skal vurderes igen.

Der er også brug for en dag/ugekalender, hvor man skriver ind, kun de "terapeutiske" dag for dag, i hele den periode der er planlagt før næste evaluering... Der er ingen grund til at gøre det samme med kategorien "Mad" og "Kosttilskud", fordi disse er bare noget der tages hver dag, gerne delt i to gange over dagen (og her kan en pilledosette hjælpe fint). Lige som med månedskalenderen, kan man godt tillade sig at glemme alt om det, i den mellemliggende tid, til der skal vurderes igen.

At have kalendere til formålet er meget vigtigt, for både at få styr på sine tilskud, og på historikken i eftertid.

Så det sidste tip er, at skrive med en tynd, permanent markør, på hvert pille-/kapsel-bøtte-æske - f.eks. "før maden", "efter maden", "mellem måltiderne", "morgen", "aften", "før sengetid", eller hvad man nu skal med de forskellige præparater.

Hvis bøtterne er for små, der er for lidt plads til at skrive direkte på, kan du finde nogle mini-plastposer der kan skrives præparat-navn på, og ellers "før maden", "efter maden", "mellem måltiderne", "morgen", "aften", "før sengetid" osv. Disse poser med bøtten i stilles så i hver sin "kategori-minibakke/kurv" så de altid står der, hvor de hører til, og du vil blive dejligt fri for, hele tiden at skulle være obs på de enkelte midler og skulle lige friske op, hvornår de nu skal bruges og hvor længe.

Det kan godt være at det lyder omstændeligt, men jeg kan garantere, at gevinsten i tid og ro bliver forbløffende. I vores situation, er tid og ro, i sig selv terapeutisk, så der er alt at vinde og intet at tabe.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Hej igen Sharon - og undskyld, jeg først svarer nu.
    Jeg har haft lidt rigeligt på programmet i forhold til min form.

Allerførst så tænker jeg, at vi nok skal huske på, at det er rigtigt koldt lige nu efter danske forhold, og at det også spiller ind.

Begge forklaringer på, hvorfor du har haft mindre ondt i nakken og hovedet lyder jo rimelige, så ja, det er svært at konkludere.
    Imidlertid har jeg haft den samme oplevelse som dig med færre nakkesmerter, da jeg skar 15 mg. af min dosis uden mindre aktivitet. Som med dig betyder det imidlertid ikke, at jeg ikke oplever, at jeg har brug for det.

Jeg oplever også, at det har meget stor betydning, hvordan jeg fordeler min dosis. Jeg kan godt forstå, at du ikke lige har lyst til skulle forsvare dig overfor lægen, og jeg tænker, at du jo så måske kan prøve at rykke det hele til nat efter næste besøg dernede, hvis du ikke er tilfreds med udviklingen. At tage lidt til nat nu er da en god ide!

Jeg tænker også: Hvorfor ikke netop nu, hvor du synes, det går for langsomt og er ked af det, give en lav dosis HC en chance og se, hvad det kan give, sammen med en lav dosis østrogen i de dage, lægen har anbefalet, 3 x 5 mg. d-ribose, 1500 mg. Acetyl-L-Carnetin og evt. 200 - 400 mg. Q 10?

Oven i kan du så lægge en ordenlig omgang protein, som ikke er valleprotein, og/eller æggeblommerne, som Anisa igen foreslår (har lige læst det nu).

Du kan lade 2 - 3 dage gå mellem hver ny ting, bare så du er sikker på, at du kan tåle det.
    Jeg kan jo ikke vide, hvordan det er at være dig, men jeg tror, at jeg i en tilsvarende situation ville vælge at booste hele mit system på én gang. Herefter kan doserne så reguleres, og du får mulighed for at drøfte det med lægen til marts.

Jeg synes, det er knald gode råd Anisa kommer med her vedr. opdeling og praktiske værktøjer. Det vil jeg tage til mig Jeg gør det rent faktisk på den måde, men jeg har ikke visualiseret og tydeliggjort det...
    Jeg kan tilføje, at jeg bruger sådan nogle pille-sorteringsæsker fra apoteket. De giver dog ikke mulighed for at visualiere opdelingen i "før og efter mad".

Mht. maven så tænker jeg, at du med frugtsukker fodrer både svamp, gær og bakteriel overvækst, og når din mave er så belastet, kan du, som jeg gjorde sidste forår, have udviklet midlertidig fruktosemalabsorption. I så fald kan du med fordel udelade al frugt i en periode (man kan snitte nogle grøntsager i stedet for), og jeg havde glæde af at fire-doble min probiotika i den periode.

De hævede slimhinder i næsen KAN også være et symptom på overvækst af gær og svamp, og i så fald slipper du nok desværre ikke for at behandle for det
    Jeg har desværre igen erfaring med tilskud af mavesyre, så jeg tør ikke udtale mig om det.
    Tænker også, at du, når du har kørt de andre ting ind, med fordel kan tage udgangspunkt i en 4 R- model (se f.eks. s. 8 - 9 i denne pdf. af bl.a. Eva Lydeking-Olsen).

Jeg er heller ikke ekspert på det med elektrolytter. Jeg sørger bare for ikke at tage calcium uden magnesium...

Pas godt på dig - og hold fast. Du er på vej!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det betyder, at ved at dele dine "ting" i kategorier, kan du begrænse din usikkerhed, og vinde overskud til netop at være opmærksom på det, der er den egentlige terapi. Når du kan nøjes med skærpet opmærksomhed på 3-4 midler, i stedet for at skulle sprede opmærksomheden over dem alle - vil du få både mere ro, bedre kontrol og faktisk også mere viden om det, du gør.
    Tusind tak for de gode råd Anisa, dem vil jeg helt sikkert tage til mig! Særligt tror jeg, det kan hjælpe mig rigtig meget at føre en kalender over de forskellige tilskud - og få et bedre overblik - og netop kunne vælge ud, hvad det er for terapeutiske tilskud, som jeg i en periode skal holde øje med og justere/stoppe/fortsætte osv. Du har helt ret i, at det vil kunne spare mig for mange spekulationer - så tak for dit grundige indspark - det bliver brugt!

Mht æg har jeg endnu ikke fået testet det, da min mave - og hele min krop - har haft det så skidt de sidste uger, at jeg ikke vil kunne vurdere, hvad ægget bidrager med - men så snart der er lidt stabilitet, skal jeg prøve det.

Også tak til dig Luuna for dit indlæg - og du skal på ingen måde undskylde! Det er vigtigt, at vi ikke føler os forpligtede eller pressede til at svare herinde, hvis der ikke er overskud! Sådan er det jo for os alle - og jeg er bare taknemmelig for, når nogle herinde finder energi til at komme med sparring og input!

En update:
    Mine nakkesmerter vendte tilbage i går eftermiddags, men blev ikke så slemme som i sidste uge - og i dag er de på vej nu, hvor jeg sidder ved computeren. Jeg tager nu den samme dosis Thyroid igen, men har rykket 15 mg fra om eftermiddagen til ved sengetid, som planlagt. Det har indtil videre givet to forholdsvis gode nætter - hvor jeg i nat f.eks. sov fra kl.23.30-6 uden at vågne. Men så heller ikke mere efter det, da min krop kløede og var varm (ellers længe siden, der har været kløe). Jeg tænker, at jeg nu vil give det noget tid på denne måde - og så skal jeg have taget blodprøver til Belgien i næste uge, som måske kan sige lidt om, hvor jeg ligger henne i T3 og T4.

Jeg har fundet synderen til mine akutte mavesmerter efter morgenmad og frokost. Jeg kan desværre ikke tåle Adrenal Stress End, da de giver mig frygtelige mavekneb, kvalme og koldsved, selvom jeg kun tager 1 ad gangen og midt i et måltid. Jeg fattede mistanke til dem, da jeg ikke blev dårlig efter aftensmaden i nogle dage - og så søgte jeg på bivirkninger af dem på nettet i går - og på Amazone.com er der mange, der beretter om samme mavegener. Så desværre er jeg så en af dem, der ikke kan tåle dem.

Jeg har netop modtaget Ribose fra Corvalen med posten i går (efter en tur omkring tolden - meget dyrt!), men nu kunne jeg ikke lade være med at søge på bivirkninger af det også - og kan se, at der også her er en del, der oplever mavesmerter af det. Så jeg giver lige min mave et par dage til at komme sig, inden jeg starter på det.

Midt i min søgning stødte jeg også på et indlæg, der omhandlede L-Carnitin som hæmmende for stofskiftet - og som effektiv ved FOR HØJT stofskifte, hvilket er helt imod alt det, jeg ellers har læst om denne aminosyre. I indlægget blev der henvist til denne artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract - er der mon nogen, der har en mening om dette?

Jeg bliver gang på gang overrasket over, hvor svært det er at blive klog ved at søge viden - der er så mange modsatrettede informationer, og hver gang jeg tror, jeg har styr på noget, så viser det sig, at noget andet også kan være gældende.

Jeg er i øjeblikket i en aktiv overvejelsesfase mht., om jeg skal prøve HC eller ej - og i den forbindelse har jeg skrevet et indlæg i en yahoo-gruppe vedr. min behandling, cortisol-spytprøve-tal osv. Her har jeg så fået at vide, at jeg slet ikke bør tage DHEA, selen og zink, når jeg har for lavt cortisol (som de mener, jeg har). Jeg har indtryk af - at der i den gruppe sidder nogle 'kloge og erfarne hoveder', ligesom der gør her, og jeg derfor bare må konkludere, at der også uden for det etablerede lægesystem er mange forskellige holdninger til, hvordan man bedst behandler lavt stofskifte og trætte binyrer.

Jeg er også stødt på mange forskellige holdninger til dosering af HC, hvor nogle mener, at mindre end 20 mg bare vil forværre binyretilstanden - og andre mener, at det er godt kun at tage meget lidt....

Jeg tror, du har fat i noget mht. fructose malabsorbtion Luuna. Og heldigvis kan det jo bare være midlertidigt, men jeg vil prøve at være opmærksom på, hvordan jeg reagerer efter fructoseindtagelse - og så undlade de værste frugter i en periode. Jeg har nu indkøbt Hampeprotein, men skal lige finde ud af, hvornår og hvordan jeg skal tage det. Jeg tror også, du kan have ret i det med candida, da jeg har spist meget tørret frugt det sidste halve år. Jeg må tage mig sammen til at lægge mine madvaner om igen. Og så vil jeg overveje Eva Lydeking-Olsens tilgang - hun er jo en fornuftig dame.

Mht. elektrolytter er jeg blevet i tvivl om, om sauna er godt for mig lige nu eller ej - og særligt når jeg er på Florinef. Jeg har indkøbt Kaliumtilskud, men vil vente med at begynde på det, til jeg har fået taget blodprøver i næste uge, så jeg kan få målt, hvordan det er nu UDEN tilskud. Men jeg er også usikker på, OM Kaliumtilskud overhovedet er en god idé og i hvilke mængder - for det kan jo skabe yderligere ubalance, hvis jeg gør det forkert...

Hvor er jeg dog ramt af tvivl, fortvivlelse, forvirring og frustration. For hvordan ved jeg, at jeg gør det rigtige - og ikke bare forværrer min tilstand?!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Kære Sharon
    Jeg kunne jo lige have skrevet, at jeg ville vende tilbage

Det sidste først:

Hvor er jeg dog ramt af tvivl, fortvivlelse, forvirring og frustration. For hvordan ved jeg, at jeg gør det rigtige - og ikke bare forværrer min tilstand?!
    Kun ved at prøve dig frem, sådan som du gør nu, og i dit indlæg her er der masser af nyttig information.

Jeg har fundet synderen til mine akutte mavesmerter efter morgenmad og frokost. Jeg kan desværre ikke tåle Adrenal Stress End, da de giver mig frygtelige mavekneb, kvalme og koldsved, selvom jeg kun tager 1 ad gangen og midt i et måltid. Jeg fattede mistanke til dem, da jeg ikke blev dårlig efter aftensmaden i nogle dage - og så søgte jeg på bivirkninger af dem på nettet i går - og på Amazone.com er der mange, der beretter om samme mavegener. Så desværre er jeg så en af dem, der ikke kan tåle dem.
    Med mindre der er en eller flere af ingredienserne, som du direkte ikke kan tåle, så er det her en meget vigtig information om, at der er noget alvorligt galt i dit fordøjelsessystem, som påvirker hele din tilstand.
    Jeg hælder til det sidste på baggrund af det, du ellers har fortalt, og fordi, symptomerne i udpræget grad ligner nogen, jeg havde, da jeg tog de første kapsler. Mine slimhinder lige fra min mavesæk og hele vejen ned igennem tarmene er meget belastede, og det gik helt galt med en den allerførste høje dosis metronidazol, som jeg fik af tandlægen - så galt, at jeg tabte mig af det og forværrede mine fødevareintolerance så meget, at jeg nærmest intet kunne spise - kun kogte/dampede grøntsager og fisk.

Godt du fandt ud af det! Der kan muligvis være noget i kapslerne, der gør dem særligt "skrappe" for slimhinderne, men det kan jo også være samme ingrediens, der gør dem så effektive.

Jeg foreslår følgende:

• Stop med dem, som du har gjort
    • Stop med AL frugt - og tørret frugt er helt bandlyst
    • Stop eller begræns alle andre fødevarer, som du har erfaret irriterer dine slimhinder
    • Køb rød elmebark som pulver og tag i f.eks. to uger 3 x 2 måleskeer om dagen altid mellem eller før måltider. Det reparerer slimhinden akut. Siden kan du gå ned til 3 x 1

Du kan desuden vælge at tilføje to andre kraftigt virkende produkter til beroligelse og afbalancering. De virkede for mig, men de er dyre, og efter ca. 3 måneder gik jeg over til elmebark alene. De virker først og fremmest på maveslimhinden, og kan muligvis købes billigere andre steder end her:

Når din mave så er faldet til ro igen, kan du starte med at tage ½ Adrenal og drysse ud over maden og så fortsætte med at tage 1 midt i maden osv.

Jeg startede med at få næsten helt de samme symtomer som dig men lykkedes med at trappe op, så jeg kunne tåle 3 om dagen!
    Jeg har oftest kun brug for 1 nu, men den kan jeg til gengæld også klare at tage med lidt elmebark på ellers tom mave.

Hvis ikke du har lyst til at gøre det her og fordi, du ikke har nogen (eller kun lidt?) effekt af de andre, så tænker jeg igen: HC.
    James Wilsons kapsler f.eks. har jeg ikke prøvet, men de er endnu stærkere og vil muligvis give samme reaktion.

Det er under alle omstændigheder af stor betydning, at du får gjort noget for dine slimhinder - heraf også problemet med optagelse af fruktose og de problemer det medfører, når sukkeret drøner lige igennem og fodrer gær, svamp og bakterier!

Jeg har netop modtaget Ribose fra Corvalen med posten i går (efter en tur omkring tolden - meget dyrt!), men nu kunne jeg ikke lade være med at søge på bivirkninger af det også - og kan se, at der også her er en del, der oplever mavesmerter af det. Så jeg giver lige min mave et par dage til at komme sig, inden jeg starter på det.
    God ide synes jeg. Jeg har aldrig læst om nogen på Dr. T´s side, der har problemer med det, så jeg tror, det er sjældent. Men vi ER forskellige.

Jeg tænker dog igen, at det er afgørende vigtigt at få fokus på fordøjelsen. Se min tråd indlæg #111 - 116.
    Her er også andre tips til at hele en utæt tarm, der forgifter hele vores system og bl.a. giver disse reaktioner på fødevarer, og der er en oversat tekst af Teitelbaum, der siger noget om smerter i den forbindelse, og som kort præsenterer 4R-modellen.

Midt i min søgning stødte jeg også på et indlæg, der omhandlede L-Carnitin som hæmmende for stofskiftet - og som effektiv ved FOR HØJT stofskifte, hvilket er helt imod alt det, jeg ellers har læst om denne aminosyre. I indlægget blev der henvist til denne artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract - er der mon nogen, der har en mening om dette?
    Dette er muligvis grunden til at Teitelbaum har erfaret, at Acetyl-L-Carnetin virker bedre end L-Carnitin?
    http://www.endfatigue.com/health_art...e_for_cfs.html

Jeg er i øjeblikket i en aktiv overvejelsesfase mht., om jeg skal prøve HC eller ej - og i den forbindelse har jeg skrevet et indlæg i en yahoo-gruppe vedr. min behandling, cortisol-spytprøve-tal osv. Her har jeg så fået at vide, at jeg slet ikke bør tage DHEA, selen og zink, når jeg har for lavt cortisol (som de mener, jeg har). Jeg har indtryk af - at der i den gruppe sidder nogle 'kloge og erfarne hoveder', ligesom der gør her, og jeg derfor bare må konkludere, at der også uden for det etablerede lægesystem er mange forskellige holdninger til, hvordan man bedst behandler lavt stofskifte og trætte binyrer.
    Ja, det er der jo... Jeg ved, at DHEA måske kan have en let cortisoldæmpende effekt, men så tror jeg godt nok, det skal være meget lavt for at være et problem, og jeg har ikke oplevet det hos mig. Desuden tænker jeg ikke, at der kan komme noget godt ud af at udelade et hormon, man har mangel på, i et holistisk behandlingsprogram med bioidentiske hormoner
    Og at undvære selen og zink - to helt centrale og meget betydningsfulde mineraler - ville jeg aldrig forlade mig på Jeg får det direkte dårligt, hvis jeg ikke får nok.

Andre ved nok mere om det!

Jeg er også stødt på mange forskellige holdninger til dosering af HC, hvor nogle mener, at mindre end 20 mg bare vil forværre binyretilstanden - og andre mener, at det er godt kun at tage meget lidt....
    Jeg ville i første omgang forlade mig på erfarne og dybt seriøse læger som Teitelbaum, Hertoghe og Holthof og så som altid lade min krop være den endelige dommer!

Mht. elektrolytter er jeg blevet i tvivl om, om sauna er godt for mig lige nu eller ej - og særligt når jeg er på Florinef. Jeg har indkøbt Kaliumtilskud, men vil vente med at begynde på det, til jeg har fået taget blodprøver i næste uge, så jeg kan få målt, hvordan det er nu UDEN tilskud. Men jeg er også usikker på, OM Kaliumtilskud overhovedet er en god idé og i hvilke mængder - for det kan jo skabe yderligere ubalance, hvis jeg gør det forkert...
    Sådan tror jeg ikke, det er. Vi skal jo kunne tåle at svede - også i et varmt karbad, en almindelig sauna, på en varm sommerdag, hvis vi får feber osv. Jeg anbefaler, at du stiller spørgsmålet direkte til din belgiske læge eller Jacob Teitelbaum på hans FB-side - også vedr. elektrolyt-balance.

Jeg tillader mig at give et råd. Alle mennesker mener jo altid alt muligt. Vi kan let komme til at introjicere det i et omfang, hvor vi selv drukner i mængden, og under alle omstændigheder, så slipper vi aldrig for indre konflikter.

Derfor tænker jeg: Slå bremsen i, stop op, find din indre ro, lyt i nogle dage til de indre impulser frem for dem udefra og tag så beslutningerne fra et centreret sted, hvor du er i god kontakt med dig selv.
    Og igen: Husk, at vi altid kan tage nye beslutninger, hvis dem vi tog viser sig ikke at være de rigtige.

Vejen til helbredelse er en proces...

Stort kram til dig!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Jeg tillader mig at give et råd. Alle mennesker mener jo altid alt muligt. Vi kan let komme til at introjicere det i et omfang, hvor vi selv drukner i mængden, og under alle omstændigheder, så slipper vi aldrig for indre konflikter.

Derfor tænker jeg: Slå bremsen i, stop op, find din indre ro, lyt i nogle dage til de indre impulser frem for dem udefra og tag så beslutningerne fra et centreret sted, hvor du er i god kontakt med dig selv.
    Og igen: Husk, at vi altid kan tage nye beslutninger, hvis dem vi tog viser sig ikke at være de rigtige.

Vejen til helbredelse er en proces...
    Tusind tak for dine kommentarer, forslag og opmuntring - og ikke mindst for det meget velvalgte og tiltrængte gode råd til sidst. Du har helt ret, jeg skal lige finde mig selv i alt det her - og mærke efter, hvad der føles rigtigt for mig, hvad jeg vil prioritere, og hvad jeg vælger at satse på. Trænger til lidt tid væk fra sofaen og computeren - og vil prøve at vende mig lidt mod verden de næste dage og lade tingene 'falde på plads' indeni imens.

Er lidt for træt og forvirret til at reflektere over alt det, du har skrevet, men vender stærkt tilbage .

Tusind tak for din sparring og hjælp

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Jeg er nu gået tilbage til Adrenal Glandular fra Allergy Research Group, og dem kan jeg heldigvis stadig tåle.

Jeg har taget Rød Elmebark i to dage nu, og maven har været nogenlunde - stadig masser af luft, rumlen og utilpashed, men ingen direkte smerter.

Jeg er ved at omstille mig til at undvære frugt helt i en periode, og har kun indtaget minimalt i form af en bundskraber smoothie til at få mit jod ned med.

Jeg har modtaget Dr. Teitelbaums bog 'From Fatigued to Fantastic' og må konstatere, at alt hvad der står om kronisk træthed og fibromyalgi desværre passer på mig. Det er dog en kæmpe lettelse endelig at få sat ord på, hvad der er galt - og det giver mig en bedre forståelse, når jeg ser tilbage på mit forløb de seneste år og mine symptomer nu.

Tak Luuna for at anbefale ham!

Jeg satser på at gå i gang med Ribose i morgen og håber så meget, at min mave kan tåle det - og endnu mere, at det vil hjælpe mig med min udmattende træthed, muskelsmerter og hjernetåger.

Jeg vil sætte ind i forhold til fordøjelsen den næste tid - og skal have læst op på alle de relevante erfaringer, der er herind .

Side 12 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste

Lignende tråder

1. Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
    Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-10, 22:07
  2. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44
  3. Hyper siden -92 hypo siden -98
    Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves