Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
Her er en artikel af Carsten Vagn-Hansen om inflammation. I skolemedicinen bruger man netop ofte kunstigt binyrebarkhormon for at bekæmpe den slags.
Det er rigtig interessant. Jeg har netop i går læst på en amerikansk læges hjemmeside, at allergi/gener i slimhinderne hænger sammen med inflammation i tarmen, og jeg har på det seneste oplevet øgede gener i maven samt forværret allergiske reaktioner og tryk i bihulerne/hævede slimhinder - samtidig med mine smerter i nakken. Altså måske tegn på øget inflammation i kroppen i det hele taget... ud fra fri fantasi kan det måske hænge sammen med for lidt kortisol, som er blevet forværret af min sidste øgning i Erfa....?

Mon ikke svaret på dit "DHEA-problem" kan være en lav dosis østrogen, så du får opvejet ublancen i forhold til mandlige hormoner?
Det er nok en god idé - vil drøfte det med min belgiske læge til marts - eller måske allerede i næste cyklus prøve at smøre med en MEGET LILLE dosis Estradiol.

Meget interessant det der med dine erfaringer med overdosering af thyroid. Jeg er spændt på, hvad der sker, når du sænker dosis
Jeg undlod jo min eftermiddagsdosis Thyroid i går - og har heller ikke taget noget her til morgen. Indtil videre kan jeg berette, at jeg har sovet bedre i nat, har mindre ondt i nakken, men er helt ubeskrivelig flad, udmattet og træt - og føler jeg har en tung dyne ned over hovedet, svært ved at se ud af øjnene osv. Er spændt på, hvordan det kommer til at gå resten af dagen.

Mht. infrarød sauna så har jeg i hvert fald erfaret, at der er grænser for, hvor meget min krop kan "trække", og jeg tror, det hænger sammen med de lave hormonniveauer. Det kan jo i øvrigt også doseres i form af regulering af behandlingstid, temperatur og interval mellem behandlingerne.
Jeg går i infrarød sauna i svømmehaller/kurbade (da det er MEGET billigere), så jeg kan bare vælge at sidde der i kortere eller længere tid, temperaturen kan jeg selvfølgelig ikke styre. Selvom min belgiske læge ikke ved, at jeg går i infrarød sauna - tror jeg måske, hun rammer rigtig ved at nævne, at jeg kan prøve at tage tilskud af kalium. En dag i saunaen var der også en dame, der nævnte for mig, at det kan være en god idé at gøre. Måske noget af mit ubehag kan forstærkes af kaliummangel efter svedeturen i saunaen...

Jeg kan har lige nu ikke kræfter til at gå din tilskudsliste detaljeret igennem, men jeg synes ikke, det ser voldsomt ud i forhold til omfanget af dine symptomer, og netop i energitabssygdommene tror jeg ikke på, at man når nogen vegne ved at lægget et tilskud på ad gangen. Jeg har forsøgt noget i den retning i 6½ år, og det er først nu, det rykker. Fordi alting hænger sammen, mener jeg, at man bliver nødt til at behandle integreret/holistisk/simultant.
Jeg er meget enig med dig i dette, og jeg vil også hellere være i tvivl om, hvad der gør hvad, end jeg vil vente og prøve én ting ad gangen. Størstedelen af tilskuddene giver jo heller ikke en umiddelbar effekt, men virker på den lange bane - og er bare med til at styrke kroppen på lang sigt.

Det slår mig, at der ikke står protein eller sammensatte aminosyrer på din tilskudsliste (Anisa er ekpert )
Jeg er begyndt at tage Amino Complete fra NOW (efter anbefaling fra Anisa ), som indholder flere forskellige aminosyrer. Jeg tager dog pt. kun 4 stk dagligt, da jeg føler, at min mave ikke kan kapere flere kapsler pt. Men tænker at sætte det op med tiden. Mht. proteinpulver så er jeg meget i tvivl om, det er noget, jeg har behov for. Jeg er meget glad for mad - og forsøger derfor - trods min dårlige fordøjelse - at spise grøntsager, kød og nogle gange frugt,nødder, glutenfrit brød osv. til alle måltider. Jeg tænker derfor, at det kun er, når jeg en sjælden gang laver en shake i stedet, at jeg bør bruge proteinpulver(?). Jeg har noget valleprotein, men vil indkøbe noget hampprotein eller SunWarrior risprotein i stedet, tror jeg...

Ud over det, der er på min tilskudsliste, tænker jeg, at jeg bør komme igang med rent B6-tilskud sammen med magnesium og zink om aftenen - og så måske også Taurin, som jeg har stående. Min belgiske læge har anbefalet at tage det sammen med magnesium for bedre optag. Jeg er i tvivl i forhold til kalk - og vil tale med lægen om det til marts, når jeg har fået målt mine niveauer. Jeg har også netop læst om aminosyren NAC igen - og tænker, at den kunne være god for mig både i forhold til lever, slimhinder, mave osv. Og så venter jeg jo på min d-ribose fra Corvalen, som, jeg håber, vil gøre mig til et nyt og energifyldt menneske .