Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
Hybrid View
-
04-02-12, 08:30 #1
Startet på Armour Thyroid i går...
Har brukt Levaksin og Liothyronin i over 5 år. Har sannsynligvis hatt lavt stoffskifte i 17 år. Det var fantastisk å få begynne på Levaksin og jeg fikk livet mitt tilbake.
Jeg har inntil i går kommet opp i 175 mcg Levaksin og 10 mcg Liothyronin. Føler at jeg ikke er stabil på det og i vinter har jeg hatt snikende og nesten umerkelig flere hyposymptomer. Flisete negler, sårbar, fryser, veldig støl og stiv i kroppen, glemmer ord og jeg har gått opp i kilo.... Fortvilelsen er stor. Jeg har vært sykmeldt i 1 år og har nettopp begynt å jobbe igjen 60%. Det kan jo være derfor jeg er blitt mer "hypo" på kort tid.
Jeg har leste boken til Bente Bakke i jula; stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv. Jeg likte boken og kjente meg igjen. Jeg tok den med til legen som ville kjøpe denne. Fikk frisket opp noen kunnskaper som å ta medisin på fastende hjerte til samme tid hver dag. Flere har erfaring med at bare 25 mcg for lite eller for mye levaksin i uka kan lage krøll.
På den annen side mener jeg at vi med stoffskifteproblematikk ikke blir tatt på alvor. Vi belaster samfunnet med sykefravær. Vi får forringet livskvalitet. Familiene våres blir jo også selvfølgelig berørt når vi fungerer så dårlig. Jeg synes det er merkelig at det ikke er mer fokus på stoffskifteproblematikk og mer forskning på dette feltet slik at det kan hjelpe oss til å bli friske. Det å sette en psykiatrisk diagnose er vel litt for lettvint - JEG FINNER MEG IKKE I DET!!!
Så nå prøver jeg Armour Thyroid for annen gang. Har prøvd dette for 3 år siden men jeg tror jeg brukte for liten dose. Min lege har ikke hatt noen som har prøvd naturlig thyroid før og jeg føler jeg må prøve meg litt frem på egenhånd så derfor er dette forum gull verdt. Legen har brukt Omdals omregning.
2 dager siden: 175 mcg levaksin og 10 mcg liothyronin.
I går tok jeg 60 armour thyroid og 100 mcg levaksin. (følte meg litt varmere enn vanlig ellers ingen forandring)
I dag har jeg tatt 60 armour om morningen + 75 mcg levaksin. Skal ta 30 armour på ettermiddagen. (merker ikke noe forskjell ennå. Kanskje litt varmere enn ellers og mer sirkulasjon i hendene mine)
Jeg er så spent på dette. Håper inderlig at dette er det rette for meg og at jeg skal bli helt frisk! Behandlingsmålet skal jo være at vi skal føle oss helt friske...
-
08-02-12, 13:56 #2
Sv: Startet på Armour Thyroid i går...
Ja, nå har jeg holdt på siden fredag. Det går overraskende bra. Jeg har vært litt trøtt på kvelden på lørdag som medførte at jeg prøvde meg på dobbelt dose søndag kveld. Det ble ikke bra (fikk diaré) så jeg får holde meg til to om morgenen og 1 på ettermiddagen tilsammen (90) 1,5 grain. I tillegg tar jeg 75 mcg Levaksin. Jeg vil etterhvert prøve å ikke ta Levaksin en periode for å se om kroppen responderer på dette. Synes jeg er roligere inne i kroppen. Ellers så merker jeg ingen forandring tror jeg. Altså jeg har følt meg litt trøtt innimellom men synes ikke jeg er så stiv og støl lenger. Hodet er klart.
Jeg ser at det er diskusjoner og uenigheter her imellom brukere av forumet og forbundet. Har ikke hatt overskudd til å sette meg inn i hva dette handler om ei heller tatt stilling til noe som helst....
Håper jeg responderer bedre på Armour Thyroid enn jeg gjør på Levaksin + Liothyronin. Håper at min forbrenning kommer igang igjen...
-
08-02-12, 16:15 #3
Jeg klarer ikke helt å få tak i utgangspunktet ditt. Altså hvor mye lio og levaksin du stod på før du begynte med Armour. Jeg utarbeidet et regnestykke etter all informasjon jeg leste på forumet, for konvertering fra levaxin/lio til Erfa. Vet ikke helt hva som er inneholdsforskjellen på Erfa og Armour. Iallefall fungerte regnestykket mitt 100% på meg, dvs blodprøvene viste nøyaktig det samme resultatet etter 6 uker.
-
08-02-12, 19:57 #4
Utgangspunktet mitt var 175 mg Levaksin og 10 mg liothyronin.
Jeg fant en gammel omregning fra kombinasjonsbehandling fra Omdal her på nettet som jeg har brukt. Synes legen min anbefalte for lite Armour Thyroid 30 + 30.
Har du din omregning så jeg får se den?
-
08-02-12, 21:42 #5
Jeg tog i begyndelsen 125 mg Erfa som erstatning for 200 mikrogram Euthyrox. Men det stod hurtigt klart, at det ikke var nok, bl.a. fordi jeg frøs. Jeg har sat dosen op efterhånden, helt på fornemmelsen. Er nu på 250 mg Erfa og havde i et stykke tid en idé om, at jeg skulle sættes op igen, men jeg er begyndt at tvivle på det; man skal passe på fx sit kolesteroltal og sørge for, det er HØJT nok, når man tager thyroid

Når jeg har sat dosen op, har jeg efter et par dage nået et punkt, hvor jeg har følt en mærkelig, strammende fornemmelse om hovedet, men så har jeg sprunget den ekstra portion over næste dag og så bare taget ekstra hver anden dag, indtil jeg følte, kroppen følte sig tilpas.
Nielsigne
-
23-02-12, 11:12 #6
Jeg tar Thyroid fordelt på tre ganger daglig. Da jeg forsøkte å øke fra 3 til 3 ½ grain, fikk jeg
bank. To uker etterpå, forsøkte jeg å øke ½ grain igjen, men fikk også da
bank og fikk ikke sove. Dette var i uke 47 og 49 i 2011, og jeg gikk utifra at 3 grain kunne være nok for meg. Men, i vintermørket her nord i Norge, som i Troms varer i to hele måneder (kun noen få timer skumring midt på dagen), følte jeg meg mer slapp enn normalt, så jeg forsøkte igjen å øke ½ grain. Dette var i slutten av januar 2012.
Denne gangen merket jeg ingen spesielle bivirkninger, så jeg tar fortsatt 3 ½ grain daglig (den ekstra ½ grain tar jeg midt på dagen). Jeg har fortsatt problem med å sovne og å få sove sammenhengende uten å våkne flere ganger om natta, men nå kjenner jeg ikke
banken jeg tidligere kjente. Jeg tar 5 mg (½ av 10 mg som er laveste dose i pilleform) Vallergan som hjelper meg å bli trøtt nok slik at jeg får sove. I tillegg tar jeg 200 mg Magnesium om kvelden.
For høyt blodtrykk og proteinuri tar jeg 100/12,5 mg Cozaar Comp og 30 mg Adalat Oros.
Jeg leste et innlegg her på forumet (fra 2005 i # 32), om en artikkel på nettet skrevet av dr. Bjørn Johan Øverbye, at Adalat Oros forstyrrer stoffskiftet. Denne artikkelen ligger ikke lenger på nettet, heller ingen annen informasjon om dette mulige problemet.
Derimot skriver Jon i # 31 at Felleskatalogen skriver om interaksjon knyttet til de ulike legemidlene.
Interaksjoner med stoffskiftehormoner og medisin burde jo også stå i Felleskatalogen, men verken min fastlege eller apotekeren hadde hørt om interaksjon mellom stoffskiftet, stoffskiftemedisiner og Adalat Oros, for i så fall bør jo ikke leger skrive ut den medisinen til pasienter med stoffskifteproblem
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
23-02-12, 11:31 #7
Der er noget med, at når man kommer til 3 grains /187 mg, så bør man kun øge med et kvart grain / 15 mg pr. dag. Synes jeg lige, jeg vil nævne

Og så vil jeg sige, at du måske med fordel kan tage mere magnesium. Jeg tager selv 600 mg af det om dagen
Bruger denne: http://www.naturoghelse.dk/shop/magn...sen-3387p.html
Nielsigne
-
24-02-12, 17:47 #8
Denne gangen merket jeg ingen spesielle bivirkninger, så jeg tar fortsatt 3 ½ grain daglig (den ekstra ½ grain tar jeg midt på dagen). Jeg har fortsatt problem med å sovne og å få sove sammenhengende uten å våkne flere ganger om natta, men nå kjenner jeg ikke
banken jeg tidligere kjente. Jeg tar 5 mg (½ av 10 mg som er laveste dose i pilleform) Vallergan som hjelper meg å bli trøtt nok slik at jeg får sove. I tillegg tar jeg 200 mg Magnesium om kvelden. - jeg skjønner ikke hvorfor ikke dette blir som sitat 
Hva med å ta den 1/2 grainen ennå litt tidligere på ettermiddagen? Slitsomt å ikke få sove! Selv bruker jeg mindfullnes på øret når jeg får problemer med å sove
-
08-02-12, 22:58 #9
Omregningen til Omdal ble helt feil for meg. Det merket jeg etter en dose, det var nemlig den som ble brukt på meg. Så ble jeg i tillegg satt på en lavere dose enn jeg hadde hatt tidligere og i løpet av en dag klarte jeg nesten ikke stå oppreist.
Mitt regnestykke er mer matematisk. T3 (som finnes i Erfa, Armour og lio) er 4-5 ganger mer potent enn T4. For å regne om din tidligere dose regner du hele mengden du tok om til T4. Det gjør du ved å gange T3 mengden med 4 (fordi den er ca 4 ganger mer potent). Liotyroninmengden din tilsavrer altså 40 mcg T4, så legger du dette sammen med 175 mcg levaxin og dette blir totalt 215mgc T4.
60mg Erfa inneholder 37mcg T4 og 9mcg T3. Da utgjør T3 mengden 9mcg T3 ganger fire blir 36, så legger du til T4 mengden og får 73.
På denne måten tilsvarer din nåværende dose ca tre 60mg tabletter. Det er lurt å starte litt lavere i dose (feks to og trekvart) fordi T3 mengden i Erfa er forholdsmessig høyere i forhold til T4 mengden enn din tidligere dosering. T3 er tøft i overgangen for binyrene.
Nå vet ikke jeg om Armour inneholder det samme som Erfa, det må du finne ut, men dette regnestykket resulterte for meg i blodprøvesvar som var så og si nøyaktig identiske i forhold til FT4, FT3 og TSH etter å ha brukt Erfa i 6 uker.
-
09-02-12, 15:17 #10
Takk for god informasjon Blondie! Hvor lang tid brukte du på økningen før du kom opp i det som ble din faste daglige dose?
Lignende tråder
-
Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 12-12-10, 11:49 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 31Siste melding: 08-10-06, 21:27

Svar med sitat

Bokmerker