Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Standard Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig

Hei,

Som ny på Forumet får jeg presentere meg. Jeg har nok alltid hatt tendens til lavt stoffskifte hvis man skal gå etter kroppstemperaturmetoden (alltid kalde hender og føtter, lav kroppstemperatur), men det var i juni 2011 jeg plutselig fikk en masse problemer: plutselig veldig tørr hud (hadde aldri hatt det før), tørt hår, hjertebank på dagtid og når jeg skulle forsøke å sovne, våknet opp ved 2 tiden hver natt med enorm hjertebank, svimmel, uklar i hodet, store konsentrasjonsproblemer, kjønnsdrift forsvant fullstendig etc.

Ble ikke tatt alvorlig av første lege som vel mente at jeg var deprimert, noe jeg ikke var. Han mente nok jeg var hypokonder også. Søkte mer på nettet og fikk anelse om at det var stoffskifterelatert. Blodprøver viste lav T3, normal TSH, normal-lav T4 og positiv Anti-TG. Det skal sies at jeg fikk en amerikansk "clinician" (ikke lege) til å fortelle meg hvilke blodprøver jeg skulle ta, som jeg så delvis betalte privat. Hadde ikke tålmodighet til annet.

Uansett, månedene gikk og jeg ble ikke bedre. Hadde sluttet med veldig lav karbo diett, men spiste mest stivelse, ikke så mye frukt eller sukker som karbohydrat. Hadde siste menstrasjon rett før symptomene begynte. En ting jeg ikke fikk til å stemme var at jeg hadde vært to uker på en veldig lavkarbodiett da symtomene begynte (var ikke på dietten pga vekt, men pga en nylig oppdaget gluten intoleranse - GAPS induction protocol http://gapsdiet.com/). Var dette tilfeldig, var spørsmålet jeg stilte meg. I så fall, hvorfor hadde jeg fått problemer. Vel, etter seks måneder med helvete begynte jeg å forstå hva som hadde skjedd etter å ha lest artiklene til Ray Peat (som jeg nå ser referert andre steder på forumet).

Krasj i T3 pga lavt sukkerinntak (80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen - progresteron er også avhengig av T3). Uansett, tok en halv desiccated thyroid pille daglig og økte fruktinntaket mitt radikalt. Menstrasjonen kom raskt tilbake og jeg føler meg mye, mye bedre. Har fortsatt noe opp og ned. Sluttet med dessicated thyroid (Thyroid-S), men har nå begynt igjen. En halv pille ser ut til å være nok for meg. Har fortsatt positiv Anti-TG. Prøver å forstå hva det egentlig betyr. Er ikke så sikker på at det bare er immunsystemet som har klikket - mistenker østrogendominans. Prøver å lese mer.

Konklusjon så lang: veldig komplekse sammenhenger når det gjelder stoffskiftet. De fleste leger er helt ubrukelige. Det er mange ulike mekansimer når det gjelder stoffskifteproblematikk. Interaksjonen mellom thyroidehormoner og andre hormoner er veldig viktig. Min personlige erfaring er at mindre enn 50g karbohydrater om dagen ikke er lurt.

Jeg har vært mest på amerikanske websider og forum, men ser nå at det var en del interessant her, så tenkte jeg skylle registrere meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig

Hej Evelin og velkommen

Sitat Opprinnelig skrevet av evelin Vis post
    Søkte mer på nettet og fikk anelse om at det var stoffskifterelatert. Blodprøver viste lav T3, normal TSH, normal-lav T4 og positiv Anti-TG.
    Du skriver i overskriften: Hashimoto's, men af antistofprøver nævner du kun Anti-TG. En hel del mennesker med bestemt arvelig, genetisk disposition kan sagtens være anti-TG positive, uden at have hypothyreose. Eller har du også fået påvist TPO-antistoffer? Jeg spørger fordi din beskrivelse minder mig gevaldigt om enten NTI eller Wilsons Syndrom... kendetegnet netop ved lavt T3 og ellers normale TSH og T4 værdier, og som ellers behandles kun med T3, og kan helbredes 100%.

Når du beskriver effekten af din kost (i den anden tråd), ser det ud til at det var en konsekvent low-temperatur-kosthold, der netop reducerer enzymaktiviteten i kroppen, foruden at sagtne farten i omdannelsen af T4 til T3. Det undrer mig ikke, at du har oplevet dit helbred er blevet yderligere forværret, hvis du i forvejen måtte nøjes med for lidt T3.

Krasj i T3 pga lavt sukkerinntak (80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen - progesteron er også avhengig av T3).
    Det er ikke helt korrekt beskrivelse (Ray Peats?) af T4/T3 i menneskekroppen. Det er noget mere sammensat end som så, hvor naturen har netop sørget for at uddelegere konverteringen af T4 til T3 til flere af kroppens væv, idet afhængighed af kun et organ - leveren - ville hurtigt tage livet af os, i tilfælde af ellers "naturlige" udsving i leverens funktion, sygdom o.l.

Det inaktive thyroxin T4 udgør 93% af skjoldbruskkirtlens samlet hormonproduktion mens kun 7% af det aktive trijodthyronin T3 dannes her. Resten af T3 (om)dannes af blodets thyroxin T4 inde i alle kroppens ilt-forbrugende celler i lever, nyrer, hjerne, muskler. Kun det aktive trijodthyronin T3 er biologisk virksom i kroppens celler. Og det er ikke det hele....

Ca. 40% af det inaktive T4 omdannes til aktivt T3; det resterende ca. 60% T4 omdannes til det inaktive reverse T3 (rT3 vil aldrig blive aktiveret), og til to forstadier til T3: T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC). Naturens mening med T3S og T3AC er, at disse to "smelter sammen" til et fuldgyldigt trijodthyronin T3 i tarmkanalen, forudsat at tarmen er velfungerende og indeholder en sund mikroflora idet uden den rette mikroflora/enzymer - ringe T3-syntese = T3-mangel. Det skader heller ikke at tilføje, at netop glutenallergi eller intolerance bidrager sædvanligvis til et dårligt T3-regnskab.

Uansett, tok en halv desiccated thyroid pille daglig og økte fruktinntaket mitt radikalt. Menstrasjonen kom raskt tilbake og jeg føler meg mye, mye bedre. Har fortsatt noe opp og ned. Sluttet med dessicated thyroid (Thyroid-S), men har nå begynt igjen. En halv pille ser ut til å være nok for meg. Har fortsatt positiv Anti-TG. Prøver å forstå hva det egentlig betyr.
    At du kan nøjes med så lidt Thyroid, endda hoppe af og på den, på den måde du beskriver, vækker mistanken om, at det måske ikke er et "klassisk" tilfælde af hypothyreose. Mon du ikke ville opleve bedre recovery ved behandlingen med T3 alone? Meget interessant dette....

Efter tips fra en ven, har jeg nu læst bogen Recovering with T3: My Journey from Hypothyroidism to Good Health Using the T3 Thyroid Hormone og den kunne måske besvare de spørgsmål, det endnu ikke lykkedes dig at finde svar på? Også på denne hjemmeside findes der interessante vinkler på T3-spørgsmål.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Standard Sv: Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig

Hei Anisa,

Takk for et veldig utførlig svar og nyttig tilbakemelding Det var veldig profesjonelt!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Evelin og velkommen

Du skriver i overskriften: Hashimoto's, men af antistofprøver nævner du kun Anti-TG. En hel del mennesker med bestemt arvelig, genetisk disposition kan sagtens være anti-TG positive, uden at have hypothyreose. Eller har du også fået påvist TPO-antistoffer? Jeg spørger fordi din beskrivelse minder mig gevaldigt om enten NTI eller Wilsons Syndrom... kendetegnet netop ved lavt T3 og ellers normale TSH og T4 værdier, og som ellers behandles kun med T3, og kan helbredes 100%.
    Jeg har ikke høye verdier på TPO. Kun Anti-TG. Skal undersøke mer om Wilson. Jeg har lest om det, for jeg har hatt mistanke om at noe er galt med leveren min - og at det er derfor jeg er så sensitiv til å ikke få nok glykogen til leveren fordi den jobber hardt med noe annet. Jeg har også en orange-gulfarge i ansiktet - dette skjedde også etter at jeg fikk de andre symptomene - igjen et tegn på at det er et problem med leveren. Så takk for det hintet.

Når du beskriver effekten af din kost (i den anden tråd), ser det ud til at det var en konsekvent low-temperatur-kosthold, der netop reducerer enzymaktiviteten i kroppen, foruden at sagtne farten i omdannelsen af T4 til T3. Det undrer mig ikke, at du har oplevet dit helbred er blevet yderligere forværret, hvis du i forvejen måtte nøjes med for lidt T3.
    Jeg spiste et "normalt, sunt" kosthold frem til mai 2011. Hadde økende leddsmerter fra januar og hudplager. Dette ledet meg til å kutte ut gluten pluss industriell mat fra mai 2011. Jeg hadde svært gode resultater ifht leddproblemer. Det var da det "klikket" litt for meg - jeg gikk radikalt tilverks med GAPS. Ja, jeg hadde nok relativt lav T3 i utgangspunktet da jeg begynte på GAPS så det fikk begeret til å renne over.

Det er ikke helt korrekt beskrivelse (Ray Peats?) af T4/T3 i menneskekroppen. Det er noget mere sammensat end som så, hvor naturen har netop sørget for at uddelegere konverteringen af T4 til T3 til flere af kroppens væv, idet afhængighed af kun et organ - leveren - ville hurtigt tage livet af os, i tilfælde af ellers "naturlige" udsving i leverens funktion, sygdom o.l.

Det inaktive thyroxin T4 udgør 93% af skjoldbruskkirtlens samlet hormonproduktion mens kun 7% af det aktive trijodthyronin T3 dannes her. Resten af T3 (om)dannes af blodets thyroxin T4 inde i alle kroppens ilt-forbrugende celler i lever, nyrer, hjerne, muskler. Kun det aktive trijodthyronin T3 er biologisk virksom i kroppens celler. Og det er ikke det hele....

Ca. 40% af det inaktive T4 omdannes til aktivt T3; det resterende ca. 60% T4 omdannes til det inaktive reverse T3 (rT3 vil aldrig blive aktiveret), og til to forstadier til T3: T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC). Naturens mening med T3S og T3AC er, at disse to "smelter sammen" til et fuldgyldigt trijodthyronin T3 i tarmkanalen, forudsat at tarmen er velfungerende og indeholder en sund mikroflora idet uden den rette mikroflora/enzymer - ringe T3-syntese = T3-mangel. Det skader heller ikke at tilføje, at netop glutenallergi eller intolerance bidrager sædvanligvis til et dårligt T3-regnskab.
    Takk for forklaringen : ) Ja, jeg vet jeg forenklet. Har forsøkt å forstå dette, men jeg innrømmer at det ikke sitter 100%. Norsk legemiddelhåndbok mener 70% av T3 "dejoderes" fra T4 i leveren, så det er ikke noen tvil om at leveren er viktig: "Alt T4 i sirkulasjonen produseres i glandula thyreoidea. T4 dejoderes til T3 i mange vev, spesielt i lever (ca. 70 %) og nyrer. Bare 20 % av T3 i blodet kommer fra thyreoidea. Resten dannes ved dejodering utenfor kjertelen."

At du kan nøjes med så lidt Thyroid, endda hoppe af og på den, på den måde du beskriver, vækker mistanken om, at det måske ikke er et "klassisk" tilfælde af hypothyreose. Mon du ikke ville opleve bedre recovery ved behandlingen med T3 alone? Meget interessant dette....

Efter tips fra en ven, har jeg nu læst bogen Recovering with T3: My Journey from Hypothyroidism to Good Health Using the T3 Thyroid Hormone og den kunne måske besvare de spørgsmål, det endnu ikke lykkedes dig at finde svar på? Også på denne hjemmeside findes der interessante vinkler på T3-spørgsmål.

Takk - jeg skal undersøke ren T3 nærmere. Cytomel er jo ikke engang tatt inn til Norge, men Nycomed? har visstnok et produkt. Uansett, skal undersøke dette.

God bedring
    Takk igjen for veldig god input!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nycomed har Liothyronin, et rent T3 produkt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Vigdis
    Sv: Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig

Nycomed har Liothyronin, et rent T3 produkt
    Takk Vigdis!

Anisa, .....minder mig gevaldigt om enten NTI eller Wilsons Syndrom
    Anisa, jeg ser nå at jeg tenkte på en annen Wilson - Wilson Disease og ikke Wilson Syndrom. Uansett, leser om Wilson syndrom nå. Har tidligere lest LowT3Syndrome serien til Chris Kresser, men følte ikke helt at jeg fikk noe ut av den sånn rent praktisk http://chriskresser.com/low-t3-syndr...never-heard-of

NTI ? Jeg søker på nettet om dette uten hell. Kunne du forklare hva NTI står for?

Tusen takk for hjelpen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig

NTI ? Jeg søker på nettet om dette uten hell. Kunne du forklare hva NTI står for?
    Enten NTI = Non-Thyroidal Illness eller NTIS = Non-Thyroidal Illness Syndrome

Hvis du nærlæser denne artikel: http://www.thyroidmanager.org/Chapter5b/5b-frame.htm - vil du se tydelig sammenhæng med Ray Peat's teori.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Enten NTI = Non-Thyroidal Illness eller NTIS = Non-Thyroidal Illness Syndrome

Hvis du nærlæser denne artikel: http://www.thyroidmanager.org/Chapter5b/5b-frame.htm - vil du se tydelig sammenhæng med Ray Peat's teori.
    Takk Anisa Det var nyttig. Jeg hadde ikke sett den artikkelen før. Ja, kjenner meg igjen i mye. Den er jo skeptisk til om medisinering virkelig hjelper, men i mitt tilfelle må jeg si det gjør det. Jeg er nå tilbake på Thyroid-S, for jeg ble for dårlig igjen uten. Så på dette forum at TSH går ned mot 0 på naturlig thyroid, så det betyr ikke at man er "frisk" og skal stoppe medisinen nødvendigvis slik jeg gjorde.

Men jeg skjønner fortsatt ikke - den Amerikanske legen min sier jeg har Hashimoto fordi jeg har høy Anti-TG (Antithyroglobulin). Stopthethyroidmadness, skriver også at dette betyr at man har Hashimoto:

"AB (Antithyroglobulin) Test: Measures the level of the antibody protein antithyroglobulin in order to discern the presence of Hashimoto’s disease. Generally, if this is above the range, you’ve got the autoimmune thyroid disease Hashi’s. It the result is below the “less than” mark, or in the range provided, you may be fine, but you need to have done the other antibody test as well–the TPO shown below."

Noen erfaringer med positiv Anti-TG og negativ TPO?

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte & Sjøgren Syndrom
    Av Flower i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 5
    Siste melding: 15-07-11, 21:33
  2. Vanlig å utvikle Sjøgrens syndrom når man har Hashimoto`s ?
    Av Siven i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 12
    Siste melding: 16-11-09, 20:40
  3. Metabolsk syndrom - syndrom X
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 26-08-07, 20:50
  4. Stadig forkjøla :-(
    Av Leya i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43
    Siste melding: 24-04-07, 21:14
  5. Lavt stoffskifte som stadig synker, men vektnedgang