Jeg synes spørsmålet som stilles her er veldig interessant. Alt mulig slags rart kosthold bestegnes jo som lavkarbo for tiden. Folk lever på egg, bacon, brie og rømme og riktig nok er dette lavkarbo, men det er ikke slik jeg velger å forstå begrepet. Jeg er nok mer i retning av det Vigdis skriver med rene naturlige råvarer som ikke er industrielt bearbeidet, selvsagt med et lavt antall karbohydrater (opptil 150g per dag). Det er det store grunnprinsippet i lavkarbo for meg. Mine måltider er som følger:
Frokost:
1-2 brøskiver med lavkarbobrød (består av frø/nøtter/egg/cottage cheese) med smør og ost/skinke, evt fisk
en kopp kaffe med fløte

Lunch:
Middagsrester eller som frokost, bare minus kaffen, evt en frukt en gang i blandt

Middag:
Ulike typer kjøtt eller fisk, masse grønnsaker, fløte/rømmebasert saus

Kveldsmat:
Spiser lite, men er jeg sulten er det kanskje middagsrester, brød eller egg

Som snacks i helger lager jeg lavkarbo desserter/kaker og godteri. Unner meg også et glass rødvin i løpet av helga.

Inntar stort sett bare vann som drikke, av og til litt grønn te med xylitol

Detter er det jeg legger i lavkarbo diett. Mitt kosthold ligger på 2600-3000 kalorier per dag, 20-30g karbohydrater. Jeg har gått ned 12 kg siden august. Vektnedgangen er langsom, stopper opp, stabiliserer for deretter å gå sakte ned. Ingen får meg til å tro at når underhudsfettet forsvinner så stiger fettmengden på innsiden av blodårene. Hvor er logikken i det?

Vil også kommentere kroppens (levra)behov for glykogen. Både fett og proteiner kan omdannes til glykogen i kroppen. Men det er jo et sjokk for kroppen å lære å bruke fett som energikilde istede for de lett tilgjengelige karbohydratene. Og det er akkurat som Anisa sier en omstillingsprosess. I denne perioden oppleves ofte slapphet og manglende overskudd og energi, men så blir det så mye bedre i andre enden.