Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Hvad er lavkarbo?

Da dette forum ønsker at give plads til, og gerne formidle nyttig og berettiget viden/erfaringer til brugere og gæster, der er ramt af skjoldbruskkirtel-relaterede stofskiftesygdomme - ønsker vi ikke tildele plads til diverse "emne-forvirringer", der ellers plejer at florere i medieverdenen.

Særlig "lavkarbo-emner" er for tiden "hotte" og under konstant beskydning fra både skolemedicinen og diverse helse-autoriteter, hvor debatten ofte forsøges overtaget i overensstemmelse med devisen "if you can't beat them, join them", hvor "lavkarbo-temaet", selv på lavkarbo-dedikerede sites, bliver enten undermineret, eller i det mindste - bliver sået tvivl om.

Den slag debat-adfærd vil vi helst undgå her.

Hvorfor mener vi, at lavkarbo-emner er af største vigtighed her, hvor så mange af syge af skjoldbruskkirtel-relaterede stofskiftesygdomme har sin gang?

Nok fordi endnu ingen syg af af skjoldbruskkirtel-relaterede stofskiftesygdom er blevet permanent bedre af at leve af mad med højt indhold af stivelse, gluten og sukker, samt ringe eller ekstremt lavt indhold af protein/kostfedt. At opfordre til fedt- og proteinfattig højkarbo anser vi på dette forum som værende en uacceptabel vildledning, der vil i længden skade vores brugere, og vil vil ikke give plads til ukritisk promoverende omtaler af fedt- og proteinfattig højkarbo....

.... medmindre alle, der ønsker at ytre sig og kommentere - først definerer hvad de mener når de bruger ordet "lavkarbo", for at sikre at det er det samme, indlæg/kommentarer handler om.

Der er mange typer af lavkarbo, der hver især gavner mere eller mindre de stofskiftesyge Det er for at undgå forvirringen af begreber, og for at sikre os mod at skræmme folk fra kostomlægningen - at vi vil forhindre det generelle paraply-begrebet "lavkarbo" benyttes i flæng, i delingen af erfaringer, anbefalinger eller advarsler.

Alle opfordres derfor til præcisere hvad de mener når de bruger ordet "lavkarbo", når de kommenterer på temaet her på forummet. Kun på denne måde kan vi undgå at tale forbi hinanden, hvor den enes opfattelse af lavkarbo er anden end den andens.

Begrebet "lavkarbo" dækker bredt..... alt mellem 0 og 50/100 karber pr dag.... moderat eller højt protein, moderat eller højt fedt.

.... så når nogen promoverer eller kritiserer lavkarbo - præciser venligts hvilken form for lavkarbo vedkommende forholder sig til, anbefaler, kritiserer eller bare kommenterer. Vi skal gøre os umage, så vi hverken unødig skræmmer (skader), eller ukritisk anbefaler (skader).

Hvad mener du, når du tænker "lavkarbo"?
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvad er lavkarbo?

For meg personlig er lavkabro masse grønnsaker, litt frukt, endel proteiner i form av fisk, kjøtt og egg, samt naturlige fettkilder. Og som navnet sier, lite karbohydrater. Før spiste jeg klassisk norsk kosthold med mye karbohydrater. Nå spiser jeg lite karbohyrater, men ikke ekstremt lite. Jeg teller dem ikke! Jeg har ett eller ingen måltider per dag med karbohydrat i form av en liten skje ris, en halv til en potet eller et par brødliknende skiver med glutenfrie kornslag og frø. Om jeg er på farten kan det bli mer karbohydrater. Så er det jo karbohydrater i frukt, grønt og andre næringsmidler. Men kildene med de høyeste innholdene av karbohydrater er mer eller mindre fjernet, eller minsket. Jeg opplever at jeg har mistet mine IBS-problemer (irritert tarm på norsk) med dette kostholdet, i tillegg til fjerning av gluten og melkeprodukter fra kosten. Det krever litt mer jobb å spise slik, men jeg tror at det er verd det. Maten er hjemmelaget, jeg vet for det meste hva jeg får i meg.

Arvid g
    Utrolig men sant, Sukker og Det ”Onde” LDL Kolesterol er MEGET VIKTIG for optimal helse!!
    Når det gjelder sukker, er det lurt å huske på at alle karbohydrater omdannes til sukker i kroppen. Kroppen kjenner sannsynligvis ikke forskjell på sukker fra karbohydrater eller sukker fra honning, eller sukker som er rent sukker. Så er det litt sukker i mange grønnsaker, det kjenner vi jo når vi spiser dem, de smaker søtt. Så sukker får vi i oss, selv kjøtt inneholder sukker, det er masse sukker i blodet, både oksens blod og alle andre dyrs blod. Så sukker slipper vi ikke fra! Men det er jo snakk om mengder. Mener å huske at eg leste for noen år siden at gjennomsnittsnormannen spiser 25 kilo sukker per år. Det er for mye!

Så at vi trenger sukker kan ikke brukes som argument mot lavkarbokosthold. Det er sukker der, i store nok mengder til at kroppen kan utføre sine viktige gjøremål, og det helt naturlig!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post

.... så når nogen promoverer eller kritiserer lavkarbo - præciser venligts hvilken form for lavkarbo vedkommende forholder sig til, anbefaler, kritiserer eller bare kommenterer. Vi skal gøre os umage, så vi hverken unødig skræmmer (skader), eller ukritisk anbefaler (skader).

Hvad mener du, når du tænker "lavkarbo"?
    I og med at jeg "kritiserte" lavkarbo i en annen tråd, får jeg svare her. Personlig vil jeg karakterisere alt under 100 g karbohydrater per dag som lavkarbo, under 50 g karbohydrater per dag som "svært lavkarbo" og under 10 g karbohydrater per dag som 0-karbo.

Selv har jeg erfaring med introduksjonsprotokollen til GAPS http://gapsdiet.com/ som er svært lav i karbohydrater - nær 0-karbo.

Jeg har også fulgt Paleo, selv om det er et vidt begrep og ikke nødvendigvis lavkarbo, men dietten eliminerer alle kornsorter, så naturlig nok får man ofte i seg mindre karbohydrater - fulgte varienten til Robb Wolf.

I konteksten av lavt stoffskifte mener jeg denne debatten om lavkarbo - dvs alt under 100 g karbohydrater om dagen - er svært viktig. Dette er min forståelese etter å har brukt flere måneder på å forsøke å forstå mine egne problemer: 80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen. Hva skjer når man tømmer glykogenlagre og ikke fyller på? T3 går ned. Forenklet, bruker kroppen kolestrol med T3 til å danne progresteron. Hva skjer når man har lite glykogen? Progresteronproduksjonen nedreguleres. Hjernen prioriteres. Noen er bedre på å bruke frie fettsyrer enn andre. Hvorfor går kolestrolet opp når man er på "lavkarbo"? Jo, kolestrolet omdannes ikke til progresteron og annet. Hvorfor får man hjertebank midt på natten med lavt T3? Jo adrenalinet forsøker å pumpe siste rest av glykogen ut av leveren. Det jeg skisserer her er i stor grad teoriene til Ray Peat www.raypeat.com som selv har lavt stoffskifte. Mange er uenige med ham, og jeg tror heller ikke hans "skjema" passer for alle med lavt stoffskifte, men for meg var det "spot on".

Men tilbake til spørsmålet "Hva er lavkarbo"? Det jeg mener alle lavkarbodietter har til felles er at de har lite gluten og lite korn generelt. Dette er også interessant i konteksten av stoffskiftet. Det er vel mindre og mindre tvil om at fordøyelsen er implisert i de fleste sykdommer, også stoffskifteproblematikk. Jeg vil si at det ikke er en urimelig antakelse at lavkarbo kan ha en positiv effekt på stoffskiftet ved at den reduserer de innflammatoriske prosessene i tarm og vev som følge av konsum av gluten (og til dels andre kornprodukter).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvad er lavkarbo?

Sitat Opprinnelig skrevet av evelin Vis post
    I konteksten av lavt stoffskifte mener jeg denne debatten om lavkarbo - dvs alt under 100 g karbohydrater om dagen - er svært viktig. Dette er min forståelese etter å har brukt flere måneder på å forsøke å forstå mine egne problemer: 80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen. Hva skjer når man tømmer glykogenlagre og ikke fyller på? T3 går ned. Forenklet, bruker kroppen kolestrol med T3 til å danne progresteron. Hva skjer når man har lite glykogen? Progresteronproduksjonen nedreguleres. Hjernen prioriteres. Noen er bedre på å bruke frie fettsyrer enn andre. Hvorfor går kolestrolet opp når man er på "lavkarbo"? Jo, kolestrolet omdannes ikke til progresteron og annet. Hvorfor får man hjertebank midt på natten med lavt T3? Jo adrenalinet forsøker å pumpe siste rest av glykogen ut av leveren. Det jeg skisserer her er i stor grad teoriene til Ray Peat www.raypeat.com som selv har lavt stoffskifte. Mange er uenige med ham, og jeg tror heller ikke hans "skjema" passer for alle med lavt stoffskifte, men for meg var det "spot on".
    Det med glykogen og lever har jeg svaret på i din præsentation her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14137 Men ellers lyder det lidt som om Ray Peat ikke altid er så flink til at skelne mellem klassiske thyreoideasygdomme og NTI eller Wilsons syndrom, hvilke er fuldt helbredelige, i modsætning til hypothyreose uanset årsagen.

For mig er lavkarbo = minus-stivelse og minus-sukker. Det eneste jeg ikke har spist de sidste mange år er alle former for hvede/spelt-bagværk, ingen ris, ingen pasta og ingen sukker, højst 1 frugt om ugen (er ikke frugt-menneske), så mit glykogen burde være ikke eksisterende, men alligevel trives jeg med normalt kolesterol, med højt FT3 og FT4 fungerer mentalt og fysisk nærmest bedre end for 20 år siden, så et eller andet må fungere helt fint, selv uden hurtigtomsættelige karber.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

En liten presisering; lavkarbo er alt mellom 0 og 150 karbohydrater ifølge bøkene jeg har lest.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg synes spørsmålet som stilles her er veldig interessant. Alt mulig slags rart kosthold bestegnes jo som lavkarbo for tiden. Folk lever på egg, bacon, brie og rømme og riktig nok er dette lavkarbo, men det er ikke slik jeg velger å forstå begrepet. Jeg er nok mer i retning av det Vigdis skriver med rene naturlige råvarer som ikke er industrielt bearbeidet, selvsagt med et lavt antall karbohydrater (opptil 150g per dag). Det er det store grunnprinsippet i lavkarbo for meg. Mine måltider er som følger:
    Frokost:
    1-2 brøskiver med lavkarbobrød (består av frø/nøtter/egg/cottage cheese) med smør og ost/skinke, evt fisk
    en kopp kaffe med fløte

Lunch:
    Middagsrester eller som frokost, bare minus kaffen, evt en frukt en gang i blandt

Middag:
    Ulike typer kjøtt eller fisk, masse grønnsaker, fløte/rømmebasert saus

Kveldsmat:
    Spiser lite, men er jeg sulten er det kanskje middagsrester, brød eller egg

Som snacks i helger lager jeg lavkarbo desserter/kaker og godteri. Unner meg også et glass rødvin i løpet av helga.

Inntar stort sett bare vann som drikke, av og til litt grønn te med xylitol

Detter er det jeg legger i lavkarbo diett. Mitt kosthold ligger på 2600-3000 kalorier per dag, 20-30g karbohydrater. Jeg har gått ned 12 kg siden august. Vektnedgangen er langsom, stopper opp, stabiliserer for deretter å gå sakte ned. Ingen får meg til å tro at når underhudsfettet forsvinner så stiger fettmengden på innsiden av blodårene. Hvor er logikken i det?

Vil også kommentere kroppens (levra)behov for glykogen. Både fett og proteiner kan omdannes til glykogen i kroppen. Men det er jo et sjokk for kroppen å lære å bruke fett som energikilde istede for de lett tilgjengelige karbohydratene. Og det er akkurat som Anisa sier en omstillingsprosess. I denne perioden oppleves ofte slapphet og manglende overskudd og energi, men så blir det så mye bedre i andre enden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Blondie

Sv: Hvad er lavkarbo?
    Jeg synes spørsmålet som stilles her er veldig interessant. Alt mulig slags rart kosthold bestegnes jo som lavkarbo for tiden. Folk lever på egg, bacon, brie og rømme og riktig nok er dette lavkarbo, men det er ikke slik jeg velger å forstå begrepet. Jeg er nok mer i retning av det Vigdis skriver med rene naturlige råvarer som ikke er industrielt bearbeidet, selvsagt med et lavt antall karbohydrater (opptil 150g per dag).
    Jeg er enig i at det er slik man bør spise, men jeg ser mange implementerer "slumvarianten" av lavkarbo der de ikke er bevisst på kvalitet. Men de som kritiserer lavkarbo for å være "dårlig" per se, vet jo ikke hva de snakker om. Sunn lavkarbo, hvis man er fleksibel opp mot 150 per dag, er nok ganske optimalt for de fleste. Selv spiser jeg ikke korn (ikke brød, ikke pasta etc), untatt ris, og lite "sukker", men mye frukt.

Anisa: Men ellers lyder det lidt som om Ray Peat ikke altid er så flink til at skelne mellem klassiske thyreoideasygdomme og NTI eller Wilsons syndrom, hvilke er fuldt helbredelige, i modsætning til hypothyreose uanset årsagen.
    Ray Peat skriver faktisk om mer klassisk lavt stoffskifte med høy TSH, men han er skeptisk til verdien av labratorieprøver. Jeg passer derfor ikke inn i hans skjema. Han mener høyt inntak av sukker bare er problematisk med høyt inntak av Omega 6 fettsyrer. Han er også skeptisk til alle kornsorter, inkludert ris. Han er skeptisk til stivelse. Han er positiv til frukt. Han er svært intelligent, så jeg anbefaler artiklene, feks denne http://raypeat.com/articles/articles/glycemia.shtml

Når det gjelder glykogen og det å gå i et ketogent modus og omdanne fettsyrer til glykogen, pleide jeg å tenke som deg Anisa, men jeg har endret mening.

Dr. Mercula, den store alternativ lege guruen i USA har også endret mening - fra mer restriktiv lavkarbo (under 100 g per dag) til rundt 150 eller mer dager han trener. Han har blitt overbevist av argumentene til Paul Jamiet og egne eksperimenter. Det er komplekse sammenhenger her, men glykose er også nødvendig for et fungerende immunsystem: "Dr. Jaminet asserts that a lack of dietary glucose could have a detrimental effect on your immune activity, because your immune system utilizes glucose to kill pathogens." http://articles.mercola.com/sites/ar...interview.aspx
    Du kan se Paul Jaminet's post om LDL kolestrol og Paleo lavkarbo her:
    http://perfecthealthdiet.com/?p=2536
    Lavkarbo og stoffskiftet her:
    http://perfecthealthdiet.com/?p=4457
    Paul Jaminet er svært troverdig i mine øyne. Dietten hans er den mest grundige jeg har sett til dags dato. Han anbefaler vel rundt 150 g karbohydrater per dag er er vel slik sett i "lavkarbo" kategorien, men er svært opptatt av kvalitet. Det skal også sies at han mener ketogen diett, mindre enn 50g karbo per dag, kan vært fordelaktig for mange lidelser, særlig nevrologiske.

Men når dette er sagt, jeg argumenterer ikke mot noen som har gode resultater på 50g karbo per dag eller mindre. Flott for de det gjelder! For min del fungerte det dårlig, men folk er forskjellige, og jo mindre fett man har, særlig i mageregionen, jo vanskeligere for kroppen å skifte "modus".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvad er lavkarbo?

Dr. Mercola, den store alternativ lege guruen i USA har også endret mening - fra mer restriktiv lavkarbo (under 100 g per dag) til rundt 150 eller mer dager han trener. Han har blitt overbevist av argumentene til Paul Jamiet og egne eksperimenter. Det er komplekse sammenhenger her, men glykose er også nødvendig for et fungerende immunsystem: "Dr. Jaminet asserts that a lack of dietary glucose could have a detrimental effect on your immune activity, because your immune system utilizes glucose to kill pathogens." http://articles.mercola.com/sites/ar...interview.aspx. Du kan se Paul Jaminet's post om LDL kolestrol og Paleo lavkarbo her: http://perfecthealthdiet.com/?p=2536. Lavkarbo og stoffskiftet her: http://perfecthealthdiet.com/?p=4457.
    Jeg ville end ikke drømme om at anfægte nogen af disse viise herrer.... Man skal blot skrive sig bag øret, at de arbejder hovedsageligt med udgangspunktet i friske mennesker, fysiologisk velfungerende og uden den indre "hormon-mur", vi her på forummet så hyppigt bliver stoppet af. Det er derfor tvingende nødvendigt - altid at huske hvem man skriver til her, og man må udøve, til en vis grad, en slags selvcensur, så man ikke kommer til ensidigt at aggitere for viden og teorier, folk her er på forhånd dømt til at mislykkes med. Nederlag har de fleste her oplevet nok af.

Kolesterol-argumentet holder heller ikke vand her på forummet, idet forhøjet/højt kolesterol er i forvejen et af de primære, klassiske symptomer på lavt stofskifte. Først når behandlingen virker (ikke kun TSH der falder), normaliseres kolesterolet.

Desværre, i vores lande hvor skolemedicinske læger nægter behandling før TSH er over 10, er der ikke så ovenud mange, der er medicinsk velbehandlet og i blandt dem er flere, hvis trivsel alligevel bedredes og kolesterol faldt, som følge af netop kostomlægningen til lavkarbo. Desuden flere med autoimmune thyreoideasygdomme kunne meddele, at det løbske autoimmmunitet er blevet noget eller meget mildere efter kostomlægningen, samt andre har oplevet en "uforklarlig" stigning af blodhormon, uden at medicindose var blevet ændret, og ellers andre, der måtte reducere medicindosen, eller kunne blive gravide efter omlægningen til lavkarbo, hvor de før ikke kunne blive det....

Der findes nemlig ikke en fast facitliste over fordele og ulemper ved lavkarbo hos syge af skjoldbruskkirtel-relaterede stofskiftesygdomme - men det er afgjort mange her, der kan meddele, at efter årene op ad bakke med flere ubehagelige aspekter af resthelbredet, herunder overvægt - at det først begyndt at rykke i den rigtige retning efter at de sagde farvel til mel-mad og sukker, og sagde goddag til masser af grøntsager, kokos- og animalsk fedt, æggeblommer og ellers langt flere proteiner end før.

Men når dette er sagt, jeg argumenterer ikke mot noen som har gode resultater på 50g karbo per dag eller mindre. Flott for de det gjelder! For min del fungerte det dårlig, men folk er forskjellige, og jo mindre fett man har, særlig i mageregionen, jo vanskeligere for kroppen å skifte "modus".
    Der er vist ingen "fare" for her... De fleste her kan ikke klage over mangel på fedt i maveregionen. Har man hypothyreose (uanset årsag) og sygdommen er ikke velbehandlet nok, vil alle (!) før eller senere, som regel senest omkring overgangsalderen, udvikle en uklædelig polstring, hvor "fedtklædet" i maveregionen vokser i takt med at binyrene svækkes efterhånden som de udmattes af at kompensere for den svage skjoldbruskkirtel. På forummets forside, til venstre, kan du se hvordan "thyroid" og "binyre" typerne bliver forvandlet i takt med at tiden går, uden at behandlingen følger med. Særlig hvis de lader sig forføre til lavkalorie- og fedtfattig levevis. Har man ikke problemer nok med sine binyrer, skal man bare begynde at spise fedtfattigt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg ville end ikke drømme om at anfægte nogen af disse viise herrer.... Man skal blot skrive sig bag øret, at de arbejder hovedsageligt med udgangspunktet i friske mennesker, fysiologisk velfungerende og uden den indre "hormon-mur", vi her på forummet så hyppigt bliver stoppet af. Det er derfor tvingende nødvendigt - altid at huske hvem man skriver til her, og man må udøve, til en vis grad, en slags selvcensur, så man ikke kommer til ensidigt at aggitere for viden og teorier, folk her er på forhånd dømt til at mislykkes med. Nederlag har de fleste her oplevet nok af.
    Takk for tilbakemelding Anisa! Jeg ser at du kan dette, så her slipper jeg ikke unna med ubegrunnede uttaleslser

Når det gjelder Paul Jaminet og Perfect Health Diet, som er en "lavkarbodiett" jeg følger, med litt ekstra frukt så er det ikke riktig at han - og konen Shou-Ching Shih Jaminet som er medforfatter - bare forholder seg til friske mennesker. Tvert om, de begynte begge å undersøke sammenhengen mellom diett og helse etter at de ble kronisk syke. Dietten er rettet mot dem med kronisk sykdom som vil bli friske gjennom diett. Shou-Ching Shih Jaminet (kvinne) er forsker på autoimmune sykdommer ved Harvard Medical School. Dette er altså en lavkarbodiett (under 150g karbo per dag), men de mener man må være veldig obs på T3 utviklig ved "very low carb diet".

Men, jeg er enig i at hele legeguru og diettfeltet er for mannsdominert. Jeg må se bort hvis feks Cristian Devold (kalorier inn, kalorier ut, hormoner er ikke så viktig) i VG Vektklubb uttaler seg, for jeg blir så irritert at det er usunt.

Det er flott at folk på forumet har bra erfaring med ulike varianter av lavkarbo (som sagt spiser jeg ikke noen melsorter eller industrielle produkter med sukker selv), men jeg håper jeg kan komme med mine erfaringer med Very Low Carb og referanse til folk som er mer intelligente enn meg som har teorier om hvilke mekansismer som kan spille inn.

Kolesterol-argumentet holder heller ikke vand her på forummet, idet forhøjet/højt kolesterol er i forvejen et af de primære, klassiske symptomer på lavt stofskifte. Først når behandlingen virker (ikke kun TSH der falder), normaliseres kolesterolet.

Desværre, i vores lande hvor skolemedicinske læger nægter behandling før TSH er over 10, er der ikke så ovenud mange, der er medicinsk velbehandlet og i blandt dem er flere, hvis trivsel alligevel bedredes og kolesterol faldt, som følge af netop kostomlægningen til lavkarbo. Desuden flere med autoimmune thyreoideasygdomme kunne meddele, at det løbske autoimmmunitet er blevet noget eller meget mildere efter kostomlægningen, samt andre har oplevet en "uforklarlig" stigning af blodhormon, uden at medicindose var blevet ændret, og ellers andre, der måtte reducere medicindosen, eller kunne blive gravide efter omlægningen til lavkarbo, hvor de før ikke kunne blive det....
    Jeg er enig i at dette med kolestrol er komplekst. Jeg har en bekjent med lavt stoffskifte som gikk NED i kolestrol på lavkarbo (omlag 50 g per dag), så jeg har observert at det er mange veier det kan gå. Jeg mener likevel at man skal være litt obs dersom kolestrolet går opp. Det behøver ikke bety at det er et problem - mange har for lavt kolestrol i utgangspunktet - mange leger er jo misinformert om hva kolestrol betyr. Den største studien jeg er kjent med, HUNT ved NTNU (52,087 personer ble fult i 12 år) publisert i 2011, fant jo en klar sammenheng mellom lavt kolestrol og dødlighet, særlig for kvinner. Kvinner med lavere kolestrol hadde altså større sannsynlighet for å dø tidligere enn dem med høyt kolestrol, når alt annet ble holdt konstant - også av hjerte og karsykdommer. Så det kommer an på hvor høyt kolestrol man har i utgangspuntet, en økning kan til og med være fordelaktig for noen, men jeg mener fortsatt det er et moment det er verdt å følge med på, og det er sunt å stille kritiske spørsmål.

Der er vist ingen "fare" for her... De fleste her kan ikke klage over mangel på fedt i maveregionen. Har man hypothyreose (uanset årsag) og sygdommen er ikke velbehandlet nok, vil alle (!) før eller senere, som regel senest omkring overgangsalderen, udvikle en uklædelig polstring, hvor "fedtklædet" i maveregionen vokser i takt med at binyrene svækkes efterhånden som de udmattes af at kompensere for den svage skjoldbruskkirtel. På forummets forside, til venstre, kan du se hvordan "thyroid" og "binyre" typerne bliver forvandlet i takt med at tiden går, uden at behandlingen følger med. Særlig hvis de lader sig forføre til lavkalorie- og fedtfattig levevis. Har man ikke problemer nok med sine binyrer, skal man bare begynde at spise fedtfattigt.
    Ja, jeg har stor sympati med denne problematikken. Mener bare man må være åpen for at "mange typer" kan få hypoterose. Jeg har to venninner med relativt lav BMI (30-årene). I det ene tilfellet var legen først ekstremt skeptisk til at hun kunne ha hyperterose selv om TSH var veldig høyt. Mente det var en tilfeldig høy verdi, og ville først ikke rekvirere videre testing for "hun var jo ikke overvektig, så hun hadde ikke lavt stoffskifte".

Helt enig at kalorifattig kosthold er veldig skadelig for stoffskiftet og det meste, så der er vi enig! For de fleste er fett (ikke for mye Omege 6) veldig bra, så der er vi også enig. Etter å ha "undersøkt" mer, har jeg kuttet ned på muskelkjøtt noe (spiste veldig mye kjøtt før) pga tryptofaninnhold, men får i meg en relativt høy andel proteiner likevel. Spiser muskelkjøtt sammen med benkraft, ellers mye (fete) melkeprodukter og egg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Interessant om lavkarbo og fett fra dagens medisin https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_20.06.13.pdf
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 04-11-11, 16:23
  2. Hvad er rigtigt?
    Av paxx i forumet Medisinalindustri
    Svar: 5
    Siste melding: 15-10-11, 01:13
  3. Hvad er der galt?
    Av Lisette i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-01-11, 17:34

Søkeord for denne tråden