Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Hvad er lavkarbo?
Hybrid View
-
31-01-12, 13:39 #1
Sv: Hvad er lavkarbo?
I og med at jeg "kritiserte" lavkarbo i en annen tråd, får jeg svare her. Personlig vil jeg karakterisere alt under 100 g karbohydrater per dag som lavkarbo, under 50 g karbohydrater per dag som "svært lavkarbo" og under 10 g karbohydrater per dag som 0-karbo.
Selv har jeg erfaring med introduksjonsprotokollen til GAPS http://gapsdiet.com/ som er svært lav i karbohydrater - nær 0-karbo.
Jeg har også fulgt Paleo, selv om det er et vidt begrep og ikke nødvendigvis lavkarbo, men dietten eliminerer alle kornsorter, så naturlig nok får man ofte i seg mindre karbohydrater - fulgte varienten til Robb Wolf.
I konteksten av lavt stoffskifte mener jeg denne debatten om lavkarbo - dvs alt under 100 g karbohydrater om dagen - er svært viktig. Dette er min forståelese etter å har brukt flere måneder på å forsøke å forstå mine egne problemer: 80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen. Hva skjer når man tømmer glykogenlagre og ikke fyller på? T3 går ned. Forenklet, bruker kroppen kolestrol med T3 til å danne progresteron. Hva skjer når man har lite glykogen? Progresteronproduksjonen nedreguleres. Hjernen prioriteres. Noen er bedre på å bruke frie fettsyrer enn andre. Hvorfor går kolestrolet opp når man er på "lavkarbo"? Jo, kolestrolet omdannes ikke til progresteron og annet. Hvorfor får man hjertebank midt på natten med lavt T3? Jo adrenalinet forsøker å pumpe siste rest av glykogen ut av leveren. Det jeg skisserer her er i stor grad teoriene til Ray Peat www.raypeat.com som selv har lavt stoffskifte. Mange er uenige med ham, og jeg tror heller ikke hans "skjema" passer for alle med lavt stoffskifte, men for meg var det "spot on".
Men tilbake til spørsmålet "Hva er lavkarbo"? Det jeg mener alle lavkarbodietter har til felles er at de har lite gluten og lite korn generelt. Dette er også interessant i konteksten av stoffskiftet. Det er vel mindre og mindre tvil om at fordøyelsen er implisert i de fleste sykdommer, også stoffskifteproblematikk. Jeg vil si at det ikke er en urimelig antakelse at lavkarbo kan ha en positiv effekt på stoffskiftet ved at den reduserer de innflammatoriske prosessene i tarm og vev som følge av konsum av gluten (og til dels andre kornprodukter).
-
31-01-12, 14:35 #2
Det med glykogen og lever har jeg svaret på i din præsentation her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14137 Men ellers lyder det lidt som om Ray Peat ikke altid er så flink til at skelne mellem klassiske thyreoideasygdomme og NTI eller Wilsons syndrom, hvilke er fuldt helbredelige, i modsætning til hypothyreose uanset årsagen.
For mig er lavkarbo = minus-stivelse og minus-sukker. Det eneste jeg ikke har spist de sidste mange år er alle former for hvede/spelt-bagværk, ingen ris, ingen pasta og ingen sukker, højst 1 frugt om ugen (er ikke frugt-menneske), så mit glykogen burde være ikke eksisterende, men alligevel trives jeg med normalt kolesterol, med højt FT3 og FT4 fungerer mentalt og fysisk nærmest bedre end for 20 år siden, så et eller andet må fungere helt fint, selv uden hurtigtomsættelige karber.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-01-12, 18:57 #3
En liten presisering; lavkarbo er alt mellom 0 og 150 karbohydrater ifølge bøkene jeg har lest.
Lignende tråder
-
Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 04-11-11, 16:23 -
Hvad er rigtigt?
Av paxx i forumet MedisinalindustriSvar: 5Siste melding: 15-10-11, 01:13 -
Hvad er der galt?
Av Lisette i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 21-01-11, 17:34

Svar med sitat

Bokmerker