For meg personlig er lavkabro masse grønnsaker, litt frukt, endel proteiner i form av fisk, kjøtt og egg, samt naturlige fettkilder. Og som navnet sier, lite karbohydrater. Før spiste jeg klassisk norsk kosthold med mye karbohydrater. Nå spiser jeg lite karbohyrater, men ikke ekstremt lite. Jeg teller dem ikke! Jeg har ett eller ingen måltider per dag med karbohydrat i form av en liten skje ris, en halv til en potet eller et par brødliknende skiver med glutenfrie kornslag og frø. Om jeg er på farten kan det bli mer karbohydrater. Så er det jo karbohydrater i frukt, grønt og andre næringsmidler. Men kildene med de høyeste innholdene av karbohydrater er mer eller mindre fjernet, eller minsket. Jeg opplever at jeg har mistet mine IBS-problemer (irritert tarm på norsk) med dette kostholdet, i tillegg til fjerning av gluten og melkeprodukter fra kosten. Det krever litt mer jobb å spise slik, men jeg tror at det er verd det. Maten er hjemmelaget, jeg vet for det meste hva jeg får i meg.

Arvid g
Utrolig men sant, Sukker og Det ”Onde” LDL Kolesterol er MEGET VIKTIG for optimal helse!!
Når det gjelder sukker, er det lurt å huske på at alle karbohydrater omdannes til sukker i kroppen. Kroppen kjenner sannsynligvis ikke forskjell på sukker fra karbohydrater eller sukker fra honning, eller sukker som er rent sukker. Så er det litt sukker i mange grønnsaker, det kjenner vi jo når vi spiser dem, de smaker søtt. Så sukker får vi i oss, selv kjøtt inneholder sukker, det er masse sukker i blodet, både oksens blod og alle andre dyrs blod. Så sukker slipper vi ikke fra! Men det er jo snakk om mengder. Mener å huske at eg leste for noen år siden at gjennomsnittsnormannen spiser 25 kilo sukker per år. Det er for mye!

Så at vi trenger sukker kan ikke brukes som argument mot lavkarbokosthold. Det er sukker der, i store nok mengder til at kroppen kan utføre sine viktige gjøremål, og det helt naturlig!