Viser søkeresultater 1 til 10 av 172

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Standard Sv: Oppdatering etter time hos spesialist på Haukeland

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Goooodt gået! Du kan roligt tage 2 tabletter/kapsler til hvert måltid (eller endda 3 til en ekstra-tung mad), VibekeS Og se, om det ikke begynder at lette for alvor efter en eller to måneder. Det tror jeg, det vil.
    Det hadde vært deilig! Etter årvis med plager i magen er det deilig å kjenne at den nå er litt mer rolig.
    Jeg har alltid slitt med fordøyelsen, men etter at jeg ble smittet av Giardia i 2004 har jeg virkelig slitt.
    Alt gir jo luft! Ikke rart min datter på 2.5 år lærte å si prump som ett av de 10 første ordene...
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Hej VibekeS

Læste på Lavkarbo i dag, at du fortsat befinder dig i ingenmandsland mht diagnose og behandlingen...

I høst ble jeg dårlig igjen, med høyt stoffskifte. Dvs at Fritt T4 er forhøyet (mellom 25 - 29), ellers er alle prøver fine. Har i tillegg en struma. Jeg var sykemeldt hele høsten, men jobber nå i 50%. Har blitt noe bedre, dvs at mine kognitive evner virker 100% igjen (noe som er ganske så vesentlig for meg i min jobb som stipendiat). Men jeg er jo ikke bra. Jeg er mye sliten, har mye høy puls. Raske temperaturskifter i kroppen og mye smerter rundt om i kroppen.

Legene finner ikke ut av hvorfor jeg har forhøyet stoffskifte, det går noen teorier på at det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen.
    Har nogen nogensinde undersøgt hvilken type struma du har? Det kunne sagtens starte for mange år siden, som en "almindelig" passiv struma, uden særlig aktivitet, hvor en "samtidig udvikling af hyperthyreose sker langsomt over mange år eller årtier, almindeligvis via en fase med subklinisk hyperthyreose og betegnes da toksisk knudestruma." (Kilde)

Der er i så fald, tre kombinationer, der er forbundet med en "uforklarlig" hyperthyreose uden antistoffer: Forhøjet stofskifte med eller uden diffus struma, Forhøjet stofskifte med toksisk solitært adenom, Forhøjet stofskifte med toksisk multinodøs struma (samme kilde).

Det ville også være nyttigt at vide, om du har jodmangel... og det er altså ikke nok, at man spiser fisk tre gange om ugen.... Det er ikke kun hos folk med lavt stofskifte, at jodmangel spiller en rolle. Jod spiller en stor rolle i alle alle hormonale forhold i kroppen, fordi jod indgår i celle-receptorer for snart alle andre kroppens hormoner - ikke kun for thyreoidea-hormoner. Det betyder, at nytteeffekten af kroppens alle øvrige hormoner, afhænger af, om der er jod nok til at "bemande" deres respektive celle-receptorer i alle kroppens væv. Det er i høj grad relevant at have styr på, uanset om man ellers under- eller overproducerer T-hormoner.

Hvis fedt i din kost fortsat består hovedsageligt af planteolier, "udvaskes" din krop for jod, så hvis du skal undersøges for jodmangel (ved døgnurin), bør du fjerne alt fedtstof af plante-oprindelse fra din kost, i ca. 2 uger, inden jod i døgnurin måles. Vegetabilske planteolier er med til at jod udvaskes med urin, og døgnurinprøven vil i så fald forfalske analyseresultatet, så det viser "jod-i-orden" når der i virkeligheden er jodmangel. Kun kokos-/palmeolie og ellers animalske fedtstoffer tømmer ikke kroppen for jod.

Ellers snakkes på nettet om at det alligevel kunne være forbigående (silent, subakut) Graves med negative TPO- og Tg-antistoffer samt forhøjet T4. Svenske læger har forsket i hyperthyreose uden antistoffer, og har konstateret, at nogle patienter kunne TSH-receptor antistoffer først påvises efter behandling med radioaktivt jod...

Måske kunne din læge rekvirere den svenske undersøgelse Hyperthyroid Graves' disease without detectable thyrotropin receptor antibodies og se om forhold beskrevet i den, måske ligner dit forløb, mere eller mindre? I så fald, må du altid grundigt overveje evt. forslag om behandling med radiojod, idet det vil så godt som altid ende med hypothyreose, mens subakut Graves kan trods alt, gå over...

Men først, mener jeg virkelig, at du bør få styr på din jod-status, fordi både autoimmune og ikke-autoimmune sygdomme enten understøttes af jodmangel, eller hæmmes af jod nok. Det gælder også optag af alle andre kroppens hormoner, så det er absolut ikke en bagatel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Kjære Anisa tusen takk, jeg ble rent rørt over din omsorg her!

Dette er absolutt viktige ting å ta med til legen min! Endoen jeg var hos var jo dyktig og stilte mange soørsmål og tok mange blodprøver. har purret på epikrisen der, så får håpe den kommer snart (var der12. januar). Men han mente at det kunne være at antistoffene er skjulte hos meg (?) og derfor tok han noen prøver som han dyrket fram på en annen måte enn de vanligvis gjør.

Men det er interessant det du skriver om NÅR jeg begynte å få struma. Jeg vet med sikkerhet at jeg hadde en liten struma for 6 år siden. Da gikk jeg til legen med dette (og endel andre ting) og han sa jeg hadde en liten struma. Jeg husker det meget godt, og jeg hadde hatt den lille klumpen der på ca 1 cm i mange år før det. Nå er det jo mye større, dog noe mindre enn i høst. Da ble den målt til 9 cm, nå er den ca 7 i diameteren.
    Ingen har undersøjt hvilken type struma jeg har, generelt har det vært liten interesse for denne klumpen, og jeg har bedt legene om å kjenne på den ved undersøkelsene. Den kjennes myk og glatt ut, kanskje derfor de ikke undersøker den videre? Men det bør jo kanskje gjøres noe med det nå som jeg ikke blir frisk?

Dette med jod-mangel skal jeg virkelig følge opp. Jeg har den siste måneden lagt om kostholdet faktisk, etter at jeg brukte disse enzymene til alle måltider i 2-3 uker. Nå spiser jeg stort sett animalsk fett og jeg har redusert vesentlig på karbohydratene. Magen tåler kostholdet overraskende bra. Så det blir ikke vanskelig å kutte ut olivenoljen jeg bruker i maten før en måling av jod!

Igjen tusen takk for dette. Jeg har lenge tenkt å oppdatere tråden her lenge, men så ventet jeg på svar fra spesialisten også varte og rakk det jo så lenge.
    jeg skal oppdatere her igjen når jeg har fått svar fra legen. Det er godt å ha flere tråder å nøste opp i, da blir ikke like håpløst som en lost case.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Dagboken til Vibeke S

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Kjære Anisa tusen takk, jeg ble rent rørt over din omsorg her!

Dette er absolutt viktige ting å ta med til legen min! Endoen jeg var hos var jo dyktig og stilte mange soørsmål og tok mange blodprøver. har purret på epikrisen der, så får håpe den kommer snart (var der12. januar). Men han mente at det kunne være at antistoffene er skjulte hos meg (?) og derfor tok han noen prøver som han dyrket fram på en annen måte enn de vanligvis gjør.

Men det er interessant det du skriver om NÅR jeg begynte å få struma. Jeg vet med sikkerhet at jeg hadde en liten struma for 6 år siden. Da gikk jeg til legen med dette (og endel andre ting) og han sa jeg hadde en liten struma. Jeg husker det meget godt, og jeg hadde hatt den lille klumpen der på ca 1 cm i mange år før det. Nå er det jo mye større, dog noe mindre enn i høst. Da ble den målt til 9 cm, nå er den ca 7 i diameteren.
    Ingen har undersøjt hvilken type struma jeg har, generelt har det vært liten interesse for denne klumpen, og jeg har bedt legene om å kjenne på den ved undersøkelsene. Den kjennes myk og glatt ut, kanskje derfor de ikke undersøker den videre? Men det bør jo kanskje gjøres noe med det nå som jeg ikke blir frisk?

Dette med jod-mangel skal jeg virkelig følge opp. Jeg har den siste måneden lagt om kostholdet faktisk, etter at jeg brukte disse enzymene til alle måltider i 2-3 uker. Nå spiser jeg stort sett animalsk fett og jeg har redusert vesentlig på karbohydratene. Magen tåler kostholdet overraskende bra. Så det blir ikke vanskelig å kutte ut olivenoljen jeg bruker i maten før en måling av jod!

Igjen tusen takk for dette. Jeg har lenge tenkt å oppdatere tråden her lenge, men så ventet jeg på svar fra spesialisten også varte og rakk det jo så lenge.
    jeg skal oppdatere her igjen når jeg har fått svar fra legen. Det er godt å ha flere tråder å nøste opp i, da blir ikke like håpløst som en lost case.
    Selv tak Jeg er også rørt over, at du er rørt.

Det har overrasket mig, at du har så effektivt, omlagt kosten til mættet fedt. Men jeg havde jo også mistanke til, at det var fordøjelsesenzymer, der var problemet. Især efter at jeg har erfaret flere, der ellers "kastede op" bare de så på et flæskesvær... pludselig kunne nyde en smørklat på deres mad, efter at de fandt ud af det med enzymerne.

Uanset årsagen til, svækker fejlfunktion i T-hormoner, så at sige - alle livsprocesser i kroppen. Det er derfor at der findes så mange symptomer på disse sygdomme. Så mange, at flertallet af læger, og selv mange af de syge - faktisk tvivler at alle disse dårligdomme kan stamme fra fejl i stofskiftet. Det er ikke logisk, tænker de, men det ER faktisk logisk, forudsat at man fatter at fejl i stofskiftet ytrer sig igennem symptomer fra alle organer og alle væv, hvis funktion opretholdes gennem T-hormoner. Det er faktisk hele kroppen, der er påvirket og set i dette lys - kan symptomerne komme fra alle dele af kroppen.

Jeg har efterhånden erfaret og lært, at når man får sat skik på sin mavesyre og på fordøjelsesenzymer - letter en stor del af de, ellers så plagsomme symptomer, og man får det bedre af at erstatte, hvad fejl i stofskiftet har reduceret.

Det er virkelig godt gjort, VibekeS. Det er ikke altid så nemt, at vove pelsen og give sig i kast med eksperimenter. Det glæder mig at du turde.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Ja det hadde en markant og kjapp effekt å ta fordøyelsesenzymet! Helt utrolig, men ikke før jeg tok en til hvert måltid. Så er det kroppen som selv har styrt mot mer fett på en måte. Jeg har jo levd lavkarbo i mange år, men pga magen og luft og smerter måtte jeg holde meg unna mettet fett. Nå er det smør i eggene til frokost og fløte i sausen eller brokkoli og blomkålmosen. Kjøtt reagerer jeg heller ikke så mye på, og fordøyelsen er bra.
    Etter 2-3 uker men ensymer til hvert måltid endret det seg, fordøyelsen ble hard og mørk, så da kuttet jeg ut enzymene. Effekten har vedvart (men med normal avføring). Nå går jeg endatil litt ned igjen. Ikke at jeg egentlig trenger det nå, 2-3 kg unna normalvekten, men lavkarbo er jo vektregulerende.

Men igjen takk for oppdateringene over her, jeg skal forfølge dette videre og få sjekket strumaen og jod-nivået mitt
    Fikk nytt håp om å finne ut av dette nå i dag.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Standard Sv: Ny gutt med høyt stoffskifte

Sitat Opprinnelig postet av VibekeS Vis post
    Har forøvrig også smerter i ryggen, mellom skulderbladene, og i skulderen og ned i armen på høyre side. Jeg har bedt om å få sjekket om jeg har betennelse i galleblæren. Men det er jo som å famle i blinde.

Vibeke, har du fått sjekket hjertet ditt? Dette høres litt faretruende ut som hjertesykdom for meg? Satt nettopp og leste i avisa om kvinner og hjertesykdom, og symptomene er ofte mer diffuse og mindre karakteristiske enn hos menn. Smerter i ryggen, nakken, kvalme osv var ikke uvanlig. Du har jo i tillegg smerter ned i armen på høyre side?

Hei Bettie R, jeg kopierte svaret ditt fra den andre tråden inn i dagboken min, jeg. (Ikke helt profft, men jeg gjorde mitt beste)
    Jeg har ikke sjekket hjertet nei, har ikke tenkt tanken engang. Men takk for tips! Listen over hva jeg vil ta opp med legen neste gang begynner å bli lang, og det er bra!
    Men blodtrykket mitt er bra da, og det har det vært hele veien, så vidt jeg vet. Det som faktisk har bekymret meg de siste ukene, er at det svimler veldig for meg av og til. Jeg kan sitte på en stol, og plutselig så svimler det og rommet beveger seg og jeg må holde meg fast. Dette kommer ikke i forbindelse med at jeg reiser meg fort eller noe, det bare skjer. Veldig ubehagelig, og jeg blir kvalm etterpå.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Da har jeg ringt medisinsk avdeling på Haukeland, og et notat er visstnok på vei til meg i posten. På tide, siden undersøkelsen med alle blodprøvene var 12. januar.... Hvis jeg fikk korrekt informasjon via telefon er alle prøvene fine, og min Ft4 er på vei ned (25 hvis jeg ikke husker helt feil, mot 27 før jul). Man regner med at jeg vil bli frisk uten hjelp av medisiner. Skal skrive mer utførlig når jeg får brevet.

Men - jeg har et spørsmål - kan man ha slitne binyrer med høyt stoffskifte?

jeg har endel av symptomene, men ikke alle. Det jeg kjenner meg mest igjen på, er at jeg blir utmattet av aktivitet. SOm nå, hadde noen flotte dager i begynnelsen av uka, masse som skjer på jobb og høy aktivitet, altså mye skriving og forsning, ikke høy fysisk aktivitet ;). Og i går bare klappet jeg sammen, og måtte bare pakke sekken og dra hjem og sove og sove og sove. Gikk en lang tur med hunden min i går kveld i øs pøs regnvær, og det var herlig, men sover dårlig om nettene. Svetter mye, er urolig, drømmer mye. Men dette kan jo også være det høye stoffskiftet, siden pulsen går opp fra 60 på mandag til 80-90 nå.

Jeg skal på noen undersøkelser framover. I mars skal jeg til GL og undersøke smertefulle eggstokker, og i april har jeg fått time til ultralyd av gallebæren. Men jeg er veldig i tvil om hvordan jeg skal håndtere tilstanden min. Jeg er mye bedre enn i høst, skal kjeg stole på legene som mener jeg blir bedre og til slutt helt frisk bare ved å vente og ta det med ro? Eller bør jeg stresse legen til videre undersøkelser?

På listen over ting jeg vil bli undersøkt for er: Jod, ultralyd av strumaen, binyrer.
    Og der fant jeg vel svaret selv....det er jo ingen grunn å vente...., men bare å bestille en time. Lurer også på å benytte meg av en annen lege, en second opinion.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Høres jo ut som han tenker litt utenfor boksen da...bare at han i det hele tatt snakker om reseptorer er et pluss synes jeg

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 22:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 14:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg