Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
04-01-12, 09:33 #1
Sv: Kan Lav-Karbo gi for Lavt Stoffskifte?
Jeg kan kun svare for egne erfaringer. Byttet til lavkarbo i august. Har gått ned ca 11 kg (dette ville være veldig umulig hvis stoffskiftet ble svekket av lavkarbo). Man får en ekstrem varmefølelse når man inntar mye fett på lavkarbo. Ikke bare for egen del, men har også erfart at dette gjelder de som er friske, eller iallefall ikke stoffskiftesyke. Og produserer man varme er ikke stoffskiftet svekket. En jeg snakket med oppdaget til og med et snev av hjertebank og veldig varmefølelse etter inntak av fløte og kokosolje i morgenkaffen, når hun fjernet kokosoljen forsvant hjertebanken... (som kan være tegn på stigning i stoffskiftet)
Så vil jeg gjerne si litt om prøvetakningen når man måler kolesterolet, siden det er innenfor mitt fagfelt. Jeg har sett at det skjer at kolesterolprøver IKKE taes fastende. For en som spiser LCHF kost vil jo dette selvsagt gi prøvesvar som er far out, siden kosten inneholder mye fett. Dessuten vil det også gi utslag på prøvene hvis du kvelden før prøvetakningen har spist ett fettrikt måltid, noe som man ofte gjør på LCHF kost. I tillegg viser jo ny forskning at de referanseområdene som brukes på kolesterol kan stilles spørsmål ved. Det er like farlig å ha lavt kolesterol som det er å ha høyt, selv innenfor skolemedisinen. Et kolesterol på under 5 er altså like farlig som å ha et for høyt kolesterol. Leste denne forskningen i en artikkel i "Dagens medisin" som jeg ikke klarer å finne igjen.
-
30-01-12, 14:26 #2
Hei,
Et viktig tema du tar opp Arvid G. Imponerende også at du har fått epost av Ray Peat - ser gjerne på det orginale svaret. Har også fått et svar fra ham på et av mine spørsmål.
Uansett, jeg skal være forsiktig med mine uttalelser, for det er så mange som sverger til lavkarbo. Folk er forskjellige, men for min egen del er det ingen tvil om at det var en kort periode på lavkarbo som førte til et stoffskiftemareritt.
Det har tok meg 6 måneder å skjønne hva som hadde skjedd. Jeg var på en "autoimmune" protokoll diett i to uker (stort sett bare kokte grønnsaker, kjøttkraft, kokt kjøtt og fisk) og bittelitt frukt, men ikke mye. Motivet var ikke slanking. Jeg hadde akkurat oppdaget at ledd og hudproblemer jeg hadde slitt med skyltes gluten og noe annen mat, og det "klikket" litt for meg rett og slett da jeg forstod hvor viktig mat var. Uansett, etter 2 uker på "lavkarbo" hadde jeg hjertebank om natten (våknet midt på natten med enorm hjertebank), veldig tørr hud og hår (hadde aldri det problemet før), slapp, uklar i hodet, nummen i hendene etc. etc. Menstrasjonen min forsvant. Fikk tatt blodprøver - lav T3 og Anti-TG, men jeg forstod ikke hva og hvorfor, og ingen leger gjorde det heller. Følte meg elendig dag ut og inn. Uansett, til slutt kom jeg over Ray Peat og andre. Forstod at jeg hadde sultet leveren for glykogen, som gjorde konvertering av T4 til T3 vanskelig. Med lav T3 ble progresteron produksjonen i leveren nedregulert (hjerne før reproduksjon), med østrogendominans som resultat etc. etc. Selv om jeg hadde spist ris, poteter og noe frukt etter to uker med veldig lavkarbo, var tydeligvis ikke dette nok til å få igang systemet mitt. Det var først når jeg begynte med en mer ekstrem sukkerforing og tok et halvt "grain" av Thyroid-S at ting falt på plass. Menstrasjonen kom tilbake med en gang (etter 7 måneder). Hodet mitt ble klarere. Jeg føler meg mye bedre.
Jeg skal ikke si at lavkarbo fører til lavt stoffskifte for alle, men det er ingen tvil om at det nedregulerer stoffskiftet i en viss grad. Det er få som får så ekstremt negative konsekvenser som meg, men det er ikke uvanlig - søk på Google etter "missed period low carb" eller noe slik. Tusenvis av treff. Atkins selv mente jo at man kun måtte gå på induction i to uker nettopp fordi T3 nedreguleres, og fordi T3 er kritisk for så mange funksjoner i kroppen, er det for mye risiko å holde seg på under 50 g karbo per dag i lmer enn to uker. For min del var altså to uker nok til å ødelegge rimelig mye.
Jeg tror grunnen til at mange med stoffskiftesykdommer kan ha noen gode resultater på lavkarbo er at de holder seg unna gluten og en del annen mat som kan ha negative interaksjoner med stoffskiftet. Det henger nok også sammen hvilken vekt man begynner på - jeg var og er tynn.
Jada, kjent sak at økning i kolestrol på lavkarbo er et rødt flagg i forhold til stoffskifte. Mitt kolestrol gikk også signifikant opp. Husker jeg rett konverteres kolestrol til progresteron ved hjelp er T3. Dersom man har lite T3 (og 70-80% av T3 produseres i leveren, som avhenger av leverglykogen) samler det seg opp kolestrol.
-
31-01-12, 09:16 #3
Begrebet "lavkarbo" dækker bredt..... alt mellem 0 og 50/100 karber pr dag.... moderat eller højt protein, moderat eller højt fedt.
- "alt undtagen brød, ris, pasta, kartofler og sukker"
- Ketolyse
- Stenalderkost
- Fedon Lindberg
- Atkins
- The Zone Diet
- The Protein Power Lifeplan
- The Primal Blueprint
- The Go Lower Diet
- The Earth Diet
- The South Beach Diet
- LCHF
- Montignac-diet
- m.fl.
.... så når nogen promoverer eller kritiserer lavkarbo - præciser venligts hvilken form for lavkarbo vedkommende forholder sig til, anbefaler, kritiserer eller bare kommenterer. Vi skal gøre os umage, så vi hverken unødig skræmmer (skader), eller ukritisk anbefaler (skader).
Denne tråd er midlertidigt stengt. Før den åbnes igen - bør vi finde ud af, hvad det er vi taler om, når lavkarbo diskuteres.
Velkommen til at beskrive den personlige opfattelse af lavkarbo i tråden Hvad er lavkarbo?
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
Lignende tråder
-
Løs mage ved oppstart av Lav Karbo diett?
Av voggis i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 3Siste melding: 23-02-11, 22:08 -
Hard trening, low karbo og vektøkning
Av Gekko i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 2Siste melding: 15-04-10, 20:20 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28 -
Lav-karbo
Av trude.lutt i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 3Siste melding: 03-03-08, 18:24

Bokmerker