Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
04-01-12, 00:33 #1
Sv: Kan Lav-Karbo gi for Lavt Stoffskifte?
Ikke altid, Arvid G. Ikke altid.
Du plejer ellers være så velforberedt, men her tænker du lige så meget "i boksen", som de fleste læger der f.eks. tror at det fedt man spiser - bare bliver (så godt som) smurt inden i blodårene og derfor må man spise mindre fedt. Både du og jeg ved at netop det er nogen sludder, ikke?
I dette tilfælde er forhøjet kolesterol altså ikke et tegn på lavt stofskifte, men udelukkende et tegn på kroppens tilpasning til en ny type af forsyning, hvor kroppen før har brugt kulhydrater til at generere fedtdepoter, skal den nu omstille sig til ikke at behøve at gøre det mere, fordi behovet for fedt dækkes af et stabilt forøget tilførsel via lavkarbo-kosthold. Det er en stor, ressourcekrævende omstilling, og mærkbar. I en periode.
At kolesterolets TOTAL tal stiger hos nogen efter overgangen til lavkarbo, er et ganske velkendt fænomen. Årsagen er kroppens omstilling af fedt-håndtering og ændring af både den måde kroppen modtager, forbrænder og deponerer fedt, herunder reduceret behov for fedtdepoter, og deres placering i kroppen. Resultatet bliver en midlertidig hyperlipidæmi, dvs. en stigning i blodets lipider, der er en midlertidig konsekvens af at kroppen udrenser det såkaldte visceralt fedt. Visceralt fedt er den type fedt, der omgiver de indre organer. Det er netop visceralt fedt der spiller hovedrollen i udviklingen af livsstilssygdomme, hvorimod "almindeligt" underhuds-fedt er stort set sygdoms-neutralt. Det fremgår af typen af de blodbårne lipider....
Hvorfor det er det visceralt fedt, der reduceres først efter overgangen til lavkarbo, husker jeg ikke på stående fod. Det var længe siden at jeg læste mig op i dette tema, men dette er i hvert fald en god forklaring på, hvorfor nogle af de (endnu) overvægtige lavkarbere ikke synes de bliver synligt slankere, selv om deres vægt falder en smule, eller ikke falder hurtigt nok i forhold til deres forventninger. Jo mere visceralt fedt at komme af med, jo længere tid tager det før evt. vægttab kan ses på vægten.
Når det er sagt, så har jeg bidt mærke i, at alle forskningsprojekter, der har "konstateret" at lavkarbo får kolesterol til at stige, er kortvarige, hvorimod studier der er forløbet over længere tid, viser alle at stigningen af blodets kolesterol efter overgangen til lavkarbo, er midlertidig.
Desuden - Arvid G - vil langtidseffekten af overgangen til lavkarbo netop være en stigning i total thyroxin (+11%) og den frie thyroxin indekset (+13%). Altså radikalt modsat af, hvad kortids-hysteri-studier hævder.... Læs gerne denne artikel: Cardiovascular and Hormonal Aspects of Very-Low-Carbohydrate Ketogenic Diets.
Svar på spørgsmål: Kan Lav-Karbo gi for Lavt Stoffskifte? må være et rungende nej. Tværtimod, forbedrer lavkarbo thyroxin-status både hos syge af hypothyreose og hos friske.
Relateret: Carbohydrate restriction improves the features of Metabolic Syndrome. Metabolic Syndrome may be defined by the response to carbohydrate restriction
Nok for nu og god nat.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Løs mage ved oppstart av Lav Karbo diett?
Av voggis i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 3Siste melding: 23-02-11, 22:08 -
Hard trening, low karbo og vektøkning
Av Gekko i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 2Siste melding: 15-04-10, 20:20 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28 -
Lav-karbo
Av trude.lutt i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 3Siste melding: 03-03-08, 18:24

Bokmerker