Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Siden jeg slite med og holde vekten oppe, så er vel gjerne ikke jeg den rett til og svare, men jeg reagerer når jeg ser at man bruker lavkarbo som slankekur.
For det første; altfor mange leser hva VG og andre medier skriver, og tror det er slik.
VG og andre sensasjonsmedier prøver å forklare at lavkarbo er og kutte vekk stort sett alt av karbohydrater og gasse seg med bacon, smør, fløte og rømme.
Dette er feil.
Lavkarbo er og leve av ren uprosessert mat der man fjerner sukker, ris, poteter og kornprodukter. Lavkarbo er alt som er under 150 karbohydrater pr.dag.
Den strengeste lavkarbovarianten, som er bereknet for at mennesker med minimum 10 kg overvekt skal få en kickstart på forbrenningen, sier man skal ha mellom 15 og 20 karbohydrater pr dag, og karbohydratene skal hovedsaklig komme fra grønnsaker.
Velger man og gå fra et helt vanlig høykarbo-kosthold til 15-20 karbohydrater pr dag, så er dette en tøff overgang for kroppen.
Kroppen må lære og omdanne fett til energi istedet for karbohydrater, og dette tar mellom 3 og 8 uker (der man vil føle seg syk, nesten influensasyk), så sant man passer på at kroppen får nok fett da.
Altfor mange som leser i aviser starter en ekstremhard lavkarbo uten og sette seg inn i hva dette vil føre til i kroppen. Mange har fettskrekk etter at myndighetene i årevis har fortalt hvor farlig fettet er, og starter på en "egenkomponert lavkarbo" der de fjerner karbohydratene fra et allerede fettfattig kosthold. Det betyr at de fjerner grønnsakene! Helt feil, altså!
Resultatet er at kroppen ikke lenger har naturlige energikilder, den sulter og den nekter å gi fra seg et gram fordi den tror det er krise. Og selvsagt vil man føle seg elendig når kroppen sulter!
Kroppen kan omdanne protein til energi, men dette er en ekstremt energikrevende prosess for kroppen + store mengder proteiner fører til en unødvendig hard belastning på lever og nyrer.

Jeg anbefaler alle som vurderer og gå over til lavkarbo og kutte ut sukker, alle kornprodukter, poteter og ris i starten. Har man en følsom kropp, kutter man først sukker, venter noen uker før man kutter, ris og poteter, venter noen uker før man kvitter seg med kornprodukter. Når man fjerner ting fra kostholdet, anbefaler jeg og erstatte det med grønnsaker. De aller fleste ekte lavkarbere spiser mye mer grønnsaker enn de gjorde da de levde på vanlig høykarbo.
Mens man holder på med denne perioden, anbefaler jeg og lese seg opp på emnet og finne den retningen som passer best for akkurat deg. Vi er alle forskjellige, og det viktige er og finne den dietten man kan tenke seg og leve på resten av livet.

Siden insulinen min ikke virker skikkelig, spiser jeg max 5 karbohydrater pr måltid. Har 5-6 måltid til dagen og spiser mellom 2300 og 3100 kalorier pr dag for ikke og miste mer av vekta mi.
Ja jeg har prøvd lavkarbo. Helt i starten følte jeg et enormt hug etter sukker. Jeg klarte ikke dette helt ekstreme, så det endte med at jeg spiste litt mer enn anbefalt for å føle meg vel, men vekta sto omtrent stille..... Etterhvert følte jeg meg ikke bra...min teori var at det var mangel på grønnsaker og jern.......spiste nesten ikke grønnsaker....
Det funker som sagt ikke....
Jeg har derimot tro på å bli fulgt nøye opp over tid, har ikke så veldig god erfaring med slanking på egenhånd.....

Min erfaring er jo at lavkarbo ekstrem er for hardt på kroppen...
Samtidig hører jeg det er bra for oss stoffskiftesyke....
Så det er kanskje en middelvei som er løsningen? Men funker det?