Det jeg personlig reagerer mest på i hele lavkarbodietten, er at alle leger jeg prater med er enige om at lavkarbo er sunt for meg siden jeg bl.a. har diabetes. For meg er det visst ikke fare for manglende næring til hjerne f.eks.
Men er man frisk, så tåler liksom ikke kroppen og begrense karbohydratene uten at hjernen visner vekk
Høres ikke logisk ut i det hele tatt.
Det er min tanke også! Vi vet selvfølgelig ikke helt hvordan våre forfedre spiste, men vi kan forestille oss det: de jaktet og spiste kjøtt, fisk og skalldyr, de sanket alt spiselig de kom over av røtter, vekster, bær, frukt, nøtter, og det som var en forløper til våre kornslag og andre typer frø.

Det vi vet, er hvordan inuittene har levd. De har levd på sel og fisk. Og de levde godt på det. Det er jo et temmelig heftig lavkarbokosthold! De beveget seg over lange strekninger i kulda, det var ikke snakk om å være slappe og late der, alt handlet om overlevelse.

Jeg tror det handler mye om posisjoner som blir truet i denne debatten. Samt at mange som leger føler at det at andre lever på en annen måte, med en annen diett enn den alment vedtatte, kanskje nesten oppleves som et angrep på deres egen levemåte? Jeg vet ikke hvorfor det blir så s****et.