Jeg har ikke kunnet finde nogen skudsikker forklaring på det, og jeg tilskriver det derfor i hovedsagen et generelt overreagerende immunforsvar.

Historien er kort fortalt, at jeg valgte at blive testet, fordi jeg var så syg, at jeg slet, slet ikke kunne overskue at gå på udelukkelsesdiæt.
Min daværende praktiserende læge mente, at jeg skulle stå skoleret i hendes klinik, hvorefter hun så skulle tage stilling til, om det var relevant at få taget blodprøve
Alt jeg bad om var, at hun ville sætte en nål i armen på mig og tappe lidt blod...
Så jeg skrev til hende, at jeg som whiplashramt havde haft et direkte traumatiserende forløb i sundhedssystemet, at jeg var udemærket bekendt med den officielle danske holdning til fødevareintolerance og at jeg ikke ønskede at udsætte mig selv for flere krænkelser og derfor sagde tak for denne gang. Og så skiftede jeg læge (det blev ikke meget bedre)...

Hvorom alting er, så fandt jeg en, der kunne tage prøven, og fik så lavet testen hos privat firma.
Fordi jeg blev ved med at reagere på andre ting, end det jeg var blevet testet positiv for, fik jeg også lavet test for histamin-intolerance og et par test for egentlig allergi for de ting, jeg reagerer kraftigst på - f.eks. nødder. Disse var negative.

Hvis du ikke har egentlig allergi, tænke jeg, at der ud fra det mønster, jeg har set, kan være tale om to ting:

• Histamin-intolerance
  • Krydsreaktioner

Og så altså helt grundlæggende et overbelastet/overreagerende immunforsvar.
Hvis ikke der var tale om en form for allergisk reaktion, ville antihistaminerne jo ikke virke.

Et eksempel på en antydning af et mønster, jeg har set:
Jeg har intolerance overfor alle former for ko-mælk, og det er ikke laktosen men proteinet.
Alligevel kunne jeg ikke tåle nogen former for koncentreret protein: Ærteprotein, hampprotein, risprotein og sojaprotein...
I løbet af den sidste måned har jeg forsigtigt forsøgt med lidt igen, og det har været bedre (i så fald kun hver 3 - 4 dag for at aflaste kroppen), men nu hvor systemet igen er oppe at køre pga. osten, går det galt.

Et andet eksempel:
Jeg har intolerance overfor peanuts men ikke hverken allergi eller intolerance overfor andre nødder.
Alligevel kan jeg til dato ikke tåle nogen former for nødder eller f.eks. græskarkerner - og reaktionen på bollerne i dag, kan derfor bl.a. skyldes solsikkekerner, som jeg burde kunne tåle, eller at de kan indeholde spor af andre nødder...

Løsningen er, at jeg helt og aldeles holder mig til de ting, jeg ved, jeg ikke har intolerance overfor, og at jeg så ganske forsigtigt prøver til igen senere med de andre ting.

Hvis det er rigtigt slemt, og hvis man har kræfter til det, kan man aflaste kroppen og immunforsvaret betydligt (!) ved at rotere alle fødevarer sådan, at man kun spiser noget fra samme familie med 3 - 4 dages mellemrum.
En kvinde, der hedder Edith Moe har skrevet en bog om det:
http://vejlebib.dk/ting/object/763000%3A21575941

Det gjorde jeg i en vis udstrækning i starten, fordi jeg reagerede på nærmest alt - selv NDS probiotika og riskager
Jeg har det meget bedre nu, og det skal nok gå i orden igen, efterhånden som mit system stabiliserer sig.

De antihistaminer jeg bruger som symptombehandling er et kopiprodukt af Benaday. De hedder Alnok. Jeg tager oftest dobbelt dosis umiddelbart efter, jeg mærker noget, og det virker rigtigt godt. Jeg har dog ikke læst nogen steder, at det er sikkert at tage to på samme tid, så det er et personligt valg, jeg har truffet. Det er meget effektivt for mig. De har igen reddet min dag

Pøj, pøj...