Sitat Opprinnelig skrevet av mivi71dk Vis post
Jeg kan da lige fortælle om min fortid til at starte med.
Så er det noget andet... Lad os starte forfra.

Da de endelig fandt ud af, hvad der var galt, havde jeg en TSH på 137.
Da jeg fik konstateret for lavt stofskifte var det sammen med speciallæger på Odense Universitets Hospital.
Jeg fik dengang at vide, at jeg ikke kunne lave stofskiftehormonet mere, og derfor skulle have piller.
Med TSH på 137 er det ikke sikkert, at de har kontrolleret dig for andre antistoffer end anti-TPO (om overhovedet). Har man nogensinde målt jod i døgnurin? Jeg spørger fordi man foretager ikke den prøve, hvis der allerede er konstateret antistoffer. På den anden side - desværre - kan det også ske, at hverken antistoffer eller jod bliver kontrolleret, særlig når lægen tror at så højt TSH må være nok til at stille diagnosen, mens det er en kendsgerning, at TSH kan stige så højt også af andre grunde end lavt stofskifte...

Men ellers når man ser på dine tal - ser det ikke ud som om din kirtel er stendød (endnu).

12-12-2011
TSH 0,03 "hyper" 10E-3 int.enh./l (0,3 - 4,0)
T4 total 94 "normal" nmol/L (60 - 130)
T4 frit 22,5 "hyper" pmol/L (9,9 - 17,7)
T4-uptake 0,62 "hypo" % (0,64 - 1,22)
T3 total 1,4 "næsten hypo" nmol/L (1,3 - 2,2)
T3 frit 6,4 "normal+" pmol/L (4,3 - 7,4)
Det kan være svært at tro, at alene og kun 200 mcg medicin kan forårsage en hormontilstand, der beskrives (så selvmodsigende) af dine blodprøver, medmindre der er en eller anden autoimmun tilstand i din kirtel, eller en genfejl (?).

Det bliver spændende at se hvad dine speciallæger på OUH kan levere af bud på dit helseproblem. Der er brugere her, der er patienter på OUH og man kan selv regne ud, at patienterne der er veldiagnosticerede og velbehandlede, har ikke nævneværdige grunde til at opsøge internettet. Det kan godt ske at du er heldigere end dem, men det bedste er alligevel, selv at lære alt du kan komme i nærheden af om denne sygdom, så du ikke kommer til at spilde tiden i tilfælde af en evt. fejldiagnose, eller fejlbehandling, særlig da dine tal vil være en udfordring for de fleste læger.

Sidste blodprøve kom med de før nævnte tal. Sammen med dem kom der en D-vitamin mangel, så jeg nu tager ekstra D-vitamin. Jeg påregner, at jeg skal have en kontrol igen sidst i januar. Jeg vil gerne have de samme tal målt igen, og så se, hvad de så siger.
Flere har meddelt, at i takt med at deres D-vitamin værdier blev forbedret, faldt deres behov for stofskifte-medicin, så vær opmærksom på denne eventualitet. Hvis du senere oplever "som-om-hyper", at det kan være det forbedrede D-vitaminstatus, der kan være medvirkende.

Hvis du ellers har tænkt dig at hænge på her hos os, ville det være meget nyttigt, hvis du kunne rekvirere alle dine blodprøveresultater tilbage fra Adam og Eva, fordi gamle prøve kan sagtens danne et spor, der tegne et perspektiv af dit forløb, langt ude i fremtiden.