Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 48 av 48
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Pluto, har du skjekket ting som matintoleranse/allergi? legen på Aker snakket om at høy dose kan tyde på for eksempel laktoseintoleranse, at det blir dårlig opptak av levaxin på grunn av det. Har du testet deg for gluten, melk og andre ting som kan forårsake allergi? Etter testen er tatt går det jo an å kutte ut melk og gluten, eventuelt andre ting for å se om det skjer noen endringer.
    Hmm, ja, så vidt jeg kan huske er det blitt tatt noen prøver. Jeg mener og huske at jeg i alle fall ikke hadde laktoseintoleranse, men skal for sikker hets skyld sjekke dette i epikriser.

Takk for forslagene, jeg skal følge opp disse litt. Alt må prøves.

-M-

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Vær også oppmerksom på at slike intoleransetester ikke er 100% pålitelige. En venninne har utvilsomt melkeallergi (med kramper og diarré), men slår ikke ut på allergiprøver. (Og hun har tatt prøven flere ganger ...)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Vær også oppmerksom på at slike intoleransetester ikke er 100% pålitelige. En venninne har utvilsomt melkeallergi (med kramper og diarré), men slår ikke ut på allergiprøver. (Og hun har tatt prøven flere ganger ...)
    Heisann
    Har venninnen din prøvd en laktoseintolleransetest? Det er storforskjell på laktoseintolleranse (man reagerer på melkesukker) og melkeallergi (man reagerer på melkeprotein). Disse to forskjellige tilstandene behandles ulikt i forhold til hva man kan spise. Symptomene du beskriver høres ut som det kan være laktoseintolleranse og dette testes helt anderledes enn en allergitest. Verdt et forsøk kanskje?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann
    Har venninnen din prøvd en laktoseintolleransetest? Det er storforskjell på laktoseintolleranse (man reagerer på melkesukker) og melkeallergi (man reagerer på melkeprotein). Disse to forskjellige tilstandene behandles ulikt i forhold til hva man kan spise. Symptomene du beskriver høres ut som det kan være laktoseintolleranse og dette testes helt anderledes enn en allergitest. Verdt et forsøk kanskje?
    Jeg tror hun har testet seg på begge måtene. Men det er for henne nå uvesentlig å få utslag på testene - hun har 100% sikker sammenheng fysisk....

Det eneste hun tåler av melk er veldig godt lagret ost, såvidt jeg kan huske.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Ok, men uansett så drikker jeg svært lite melk (bruker laktosefri lettmelk) og bruker ikke mye meieriprodukter. Jeg skal uansett se litt nærmere på dette.

-M-

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Ok, men uansett så drikker jeg svært lite melk (bruker laktosefri lettmelk) og bruker ikke mye meieriprodukter. Jeg skal uansett se litt nærmere på dette.

-M-
    Nei - digresjonen min var bare ment som et eksempel på at ikke disse testene er ufeilbarlige heller...

Men det virker jo nesten som at du enten må ha et opptaksproblem i tarmen eller et reseptorproblem? Sånn som jeg forstår det er det dette du mistenker selv også.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Sv: Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    På det meste brukte jeg 5 - 6 grain med erfa. Da ble også jeg tipset av Anisa om å trappe ned
    - jeg bruker nå stort sett 3 grain (innimellom blir det 4 grain, spesielt nå om vinter'n).
    Har du sjekket denne tråden -

Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?

Hvis man pøser på med thyroide hormoner - så risikerer man at reseptorer på celler lukker seg;
    ergo blir det mindre fT3 som slipper inn i cellene og ikke usannsynlig for mye reverse T3 i blodet.

Jeg fikk (omsider) målt mitt reverse T3 og fT3 samtidig - forholdet var
    Min fT3 lå noe over laboratorienes ref.områder (Fürst og Aker] - men ikke engang i nærheten av dine verdier.

Det tar vel litt tid før endring av dosering "setter" seg i kroppen -
    har du en slagplan for når neste blodprøve blir

Hvor lang tid brukte du på og trappe ned Erfa?
    Jeg tenkte kanskje at jeg skulle forsøke og trappe ned på Erfa, og se om jeg får en lavere rT3.

Jeg har en tendens til og ende opp med høy fT3 og høy rT3. For øyeblikket har jeg rT3 på 0,80 nmol/l (Aker sykehus: ref 0,14 til 0,54) fT3 er på 9,1 pmol/l (ref 3,6 til 8,3).

Jeg mistenker at kroppen min omdanner noe T4 til rT3. Finnes det noen måte og kontrollere dette problemet på?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Hei Pluto

Jeg husker ikke - prøvde vel å ta det litt piano (håper jeg..)
    Hvis jeg skulle gjort det igjen ville jeg vel gått for Anisas skjema (ref innlegg #2 i denne tråd):

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Hvis jeg var dig, ville jeg trappe ned på Thyroid, i første omgang til 3 grain. Men ikke på en gang.

F.eks. hver anden dag i 14 dage tag ½ grain mindre,
    så de næste 14 dage tag ½ grain mindre hver dag.
    Så igen de næste 14 dage - yderligere ½ grain mindre hver anden dag,
    og de sidste 14 dage - ½ grain mindre hver dag....

så er du nemlig nede på 3 grain, samtidigt med at i løbet af de sidste 14 dage kan du se om du trives.
    Det tror jeg at du vil, men selv hvis du bliver måske lidt mere "sløv", giv ikke op og fortsæt i hvert fald 5-6 uger til på samme dose,
    så en blodprøve, før du kan vurdere om det er nok, for lidt eller fortsat lidt for meget - i forhold til blodprøveresultater.

Det kan altså tage lang tid, før det virkeligt har stabiliseret sig, og imens kan du observere grader af din "forpustethed" under træning.
    Når du så har været på 3 grain længe nok, burde pulsen reagere mere som du er vant til fra gamle dage,
    altså ikke begynde at stige så hurtigt (efter træningens start) som du siger, den gør nu.

Du kan printe en dag/uge kalender fra nettet og der kan du skrive på forhånd rytmen for nedtrapningen,
    så den forløber regelmæssigt og blidt for kroppen, for ellers er det nemt at glemme hvad dag tager man hvad...

Tror du, du er tålmodig nok til denne metode?
    Det håber jeg, for der er ingen grund til at byde kroppen på et "shock" ved at cutte for meget hormon, på for kort tid.
    Det siste spørsmålet ditt - kanskje du finner svar i min tråd. Liten smakebit (oversatt en tekst jeg fikk fra Yvette):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg ble litt usikker og må ty til google oversetter:

Når binyrene er utslitte, er binyrenes evne til å håndtere stress - knyttet til normale kroppsfunksjoner og energibehov - ofte skadet.
    For å sikre overlevelse, tvinger binyrene til en nedregulering av energiproduksjonen.
    Med andre ord, kroppen blir metabolsk nedregulert / bremser ned for å spare energi.
    Kroppen trenger å hvile. Lavere energi-produksjon reduserer belastningen på kroppen.

I tider med stress, så er det akkurat det kroppen vil. Som skjoldbruskkjertelen nedregulerer, T3 og T4 dermed produksjonen reduseres.
    Den nedregulering fører også til en økning i skjoldbruskkjertelen binding av globulin (TBG).
    Som en følge av økt TBG, er mer thyreoideahormoner avgrenset på en relativ basis og mindre slippes til cellen der det fungerer.
    Dette fører til redusert fri T4 og fritt T3-nivå i blodet hvis målt (mens total T3 og T4 kan være normalt).
    Sist men ikke minst, kortisol i seg selv kan hemme omdanningen av T4 til T3, og kan påvirke deres inngang til celler også.

I denne nedreguleringsprosess for å forbedre overlevelse, shunter kroppen også noen av de tilgjengelige T4 mot produksjonen av inaktive revers T3 (rT3).
    rT3 fungerer som et bremsesystem og motsetter funksjon av T3.
    Denne reduksjonen i T3 kombinert med økning i rT3 kan vedvare selv etter at stresset forsvinner og kortisol nivåene er normalisert.
    Videre kan rT3 selv også hemme omdanningen av T4 til T3. Dette kan videreføre produksjonen av inaktive rT3.

Dersom andelen av rT3 dominerer så vil det hemme T3, og kan muligens føre til en tilstand som kalles rT3 dominans.
    Dette resulterer i hypothyroid symptomer på tross av tilstrekkelig sirkulerende nivåer av T4 og T3.
    Kroppen har derfor flere veier til å nedregulere energiproduksjonen for å forbedre overlevelse under ledelse av binyrene.

RØDT: Menes det at det å ta hydrokortisontabletter kan hemme omdanningen av T4 til T3 og MINSKE inngangen til cellene..?
    For å lese den spennende fortsettelsen må du klikke deg over i min tråd
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn