Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Threaded View
-
20-12-11, 17:09 #4
Sv: Tolkning af resultater
Hej Michael... Iflg. dit TSH, T4 frit og T4-uptake - har du forhøjet stofskifte, men da dit total T4 samtidigt er normal - ville jeg, hvis jeg var din læge, søge på Hyperthyroxinaemia. Som det ser ud nu (iflg. tallene) har du pt ikke lavt stofskifte, men enten en "falsk" hyperthyreose, eller en "ægte".
Om det er den ene eller den anden, kan man ikke vide før der bliver taget prøver for antistofferne anti-TPO, TRAS og anti-TG.
Kommer antistofprøver - alle, to eller kun en af dem med positivt resultat - da har du nok en autoimmun thyreoideasygdom. Hvilken - afhænger af hvilket antistof slår positivt ud, selv om det også er muligt at udvikle både lavt og højt stofskifte, på en gang.
Kommer alle antistof-prøver ud med 0-antistoffer, da bør den såkaldte Euthyroid hyperthyroxinemia overvejes, men jeg tror ikke at en praktiserende læge kan klare den udfordring. Selv speciallæger ser på tal og siger: hyperthyreose, men hvis det ikke er det - kan man blive unødvendigt opereret, fejlbehandlet og nogle har været det i årevis.
Under alle omstændigheder, bør du snart forsøge at komme til en speciallæge, men i mellemtiden burde du følges med prøver ret tæt på hinanden, for at se om dit FT4 fortsat stiger, langsomt, hurtigt eller slet ikke, eller endda falder. Det er faktisk vigtigt at vide, for at sikre sig at man ikke risikerer en thyreotoksisk krise. Prøv at få din praktiserende læge til at finde en endokrinolog fra en hospitalsafdeling, til dig. Din læge bør blankt indrømme, at han har sandsynligvis ikke set så atypisk tal-kombination før, for at gøre endokrinologen interesseret.
Eller kan du også kontakte http://www.thyreoidea.dk/ for at høre, om de kan anbefale en endokrinolog med speciale i sjældne thyreoideasygdomme. Det er vigtigt at den læge du kommer hos, ved hvad han har at gøre med. Det kan ikke nytte, at du bliver behandlet for en sygdom, du måske ikke har, bare fordi lægen behandler blodprøverne og ikke patienten.
Du har ellers ikke skrevet noget om din "fortid", så på denne beskedne baggrund du har beskrevet, har jeg nok allerede gættet mere end rigeligt, så jeg holder her og håber, at du finder nogen der kan sit lægefag.
Og god bedring med dig.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
På arbejde med lavt stofskifte
Av Anisa i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 52Siste melding: 09-07-12, 21:27 -
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
For lavt stofskifte??
Av søløve i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 10-12-10, 14:16 -
ca. 4 år med lavt stofskifte
Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 22-07-10, 10:20 -
Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
Av gitteh i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 16-02-07, 23:56

Svar med sitat

Bokmerker