Sitat Opprinnelig skrevet av mivi71dk Vis post
Hej

Jeg har for lavt stofskifte. Jeg har i den sidste periode oplevet symptomer på for lavt stofskifte efter en længere periode, hvor det har været fint (jeg har været træt, koncentrationsbesvær, ledsmerter, muskelsmerter, fryser mm).
Jeg har derfor fået målt nogle tal, men ved ikke, hvordan jeg skal tolke dem.

Jeg har disse:

12-12-2011
TSH 0,03 10E-3 int.enh./l (0,3 - 4,0)
T4 total 94 nmol/L (60 - 130)
T4 frit 22,5 pmol/L (9,9 - 17,7)
T4-uptake 0,62 % (0,64 - 1,22)
T3 total 1,4 nmol/L (1,3 - 2,2)
T3 frit 6,4 pmol/L (4,3 - 7,4)

Jeg kender kun normalværdien for TSH (som er 0.3-4.0). Jeg har altid haft det bedst, når min TSH ligger omkring 0.01.
Men jeg kan ikke finde ud af, hvorfor der er 2 tal under T4, samt hvad alle værdierne dækker over.
Hvad er normalområdet?

Michael
Hej Michael... Iflg. dit TSH, T4 frit og T4-uptake - har du forhøjet stofskifte, men da dit total T4 samtidigt er normal - ville jeg, hvis jeg var din læge, søge på Hyperthyroxinaemia. Som det ser ud nu (iflg. tallene) har du pt ikke lavt stofskifte, men enten en "falsk" hyperthyreose, eller en "ægte".

Om det er den ene eller den anden, kan man ikke vide før der bliver taget prøver for antistofferne anti-TPO, TRAS og anti-TG.

Kommer antistofprøver - alle, to eller kun en af dem med positivt resultat - da har du nok en autoimmun thyreoideasygdom. Hvilken - afhænger af hvilket antistof slår positivt ud, selv om det også er muligt at udvikle både lavt og højt stofskifte, på en gang.

Kommer alle antistof-prøver ud med 0-antistoffer, da bør den såkaldte Euthyroid hyperthyroxinemia overvejes, men jeg tror ikke at en praktiserende læge kan klare den udfordring. Selv speciallæger ser på tal og siger: hyperthyreose, men hvis det ikke er det - kan man blive unødvendigt opereret, fejlbehandlet og nogle har været det i årevis.

Under alle omstændigheder, bør du snart forsøge at komme til en speciallæge, men i mellemtiden burde du følges med prøver ret tæt på hinanden, for at se om dit FT4 fortsat stiger, langsomt, hurtigt eller slet ikke, eller endda falder. Det er faktisk vigtigt at vide, for at sikre sig at man ikke risikerer en thyreotoksisk krise. Prøv at få din praktiserende læge til at finde en endokrinolog fra en hospitalsafdeling, til dig. Din læge bør blankt indrømme, at han har sandsynligvis ikke set så atypisk tal-kombination før, for at gøre endokrinologen interesseret.

Eller kan du også kontakte http://www.thyreoidea.dk/ for at høre, om de kan anbefale en endokrinolog med speciale i sjældne thyreoideasygdomme. Det er vigtigt at den læge du kommer hos, ved hvad han har at gøre med. Det kan ikke nytte, at du bliver behandlet for en sygdom, du måske ikke har, bare fordi lægen behandler blodprøverne og ikke patienten.

Du har ellers ikke skrevet noget om din "fortid", så på denne beskedne baggrund du har beskrevet, har jeg nok allerede gættet mere end rigeligt, så jeg holder her og håber, at du finder nogen der kan sit lægefag.

Og god bedring med dig.