Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
25-03-10, 11:37 #1
Kolesterolkrigen & penger
I lørdagens Magasinet (Dagbladet) er en lengre artikkel med info om kolesterol,
dessverre finner jeg den bare i papirutgave
Men jeg kan jo ta ta litt avskrift hist og her av Bente Bakkens
(
dette må være en annen Bente enn hun som er i NTF) artikkel.
Hun har intervjuet både lek og lærd - Tor Ole Kjellevand åpner Ballet med flg beskrivelse:
"- Om et hus tar fyr, vil det alltid dukke opp mange brannmenn.
Men det betyr ikke at det er de som startet brannen.
Tor Ole Kjellevand illustrerer sitt syn på sammenhengen mellom høyt kolesterol og hjerte- og karsykdom.
Radiologen, som har sytten års erfaring med utredning av hjertesyke som overlege ved Ullevål universitets-
sykehus, mener kolesterol er et ledsagersymptom mer enn en årsak"
"Kjellevand, som i dag arbeider ved Unilabs Norge AS
(leverandør av tjenester innen røngten og laboratoriemedisin),
tilhører et mindretall av norske fagfolk som mener at tradisjonell kolesterolteori ikke holder mål.
I utlandet utgjør de en større gruppe, og da spesielt i USA.
Mange er tilknyttet THINCS (The International Network of Cholesterol Sceptics),
som ble startet av den danske legen Uffe Ravnskov i 2003."
"- Det er ingen sammenheng mellom årforkalkning og kolesterol.
Flere studier viser at de som har lave nivåer av kolesterol
blir like åreforkalket som de med høyt kolesterol,
sier Ravnskov på telefon til Magasinet.
Han mener kolesterolnivået går naturlig opp og ned som følge av stress,
infeksjoner og røyking. Og at åreforkalking ikke er en sykdom,
men en reperasjonsprosess."
".. Retterstøl (overlege ved Lipidklinikken og Statens legemiddelverk)
er dypt uenig i at kolesterol bare er et ledsagersymptom til åreforklaking og hjerte-
og karsykdom."
"Statiner er kolesterolsenkende medisiner som brukes i forebygging og behandling av hjerte-
og karsykom. I 2008 ble de omsatt for 500 millioner bare i Norge."
"- Statiner blokkerer et enzym som er aktivt i kroppens produksjon av kolesterol.
Vi må ikke glemme at kolesterol er viktig for blant annet hjernen, nervesystemet
og produksjon av D-vitamin og stress- og kjønnshormoner. ... ..mener Uffe Ravnskov"
"Statens legemiddelverk er ikke bekymret for mulige helsefarer ved bruk av statiner"
"- Penger.
Det svarer både Kjellevand og Ravnskov
på spørsmål om hvorfor så mange forsvarer bruken av medisiner som kan gi alvorlige bivirkninger.
- Legemiddelindustrien tjener milliarder av dollar på statinsalget hvert eneste år.
Leger og andre fagfolk som har en kritisk holdning til kolesterol og hvordan det skal behandles
får ingen penger å forske for.
Også tror jeg prestisje betyr veldig mye.
Bygger hele din vitenskapelig karriere på kolesterolhypotesen,
skal det mot til å innrømme at du har tatt feil, mener Ravnskov.
Kjellevand supplerer:
- Forskning som viser det motsatte av den etablerte sannheten om kolesterol, forbigås i stillhet.
Derfor blir man som fagperson ofte oversett eller latterliggjort
når man antyder at kolesterol ikke er så farlig likevel og at statinbruken ikke er heldig."
Retterstøl (overlege ved Lipidklinikken og Statens legemiddelverk)
benekter ikke at statiner kan ha mange og til dels alvorlige bivirkninger.
- Ved bruk av medisiner er det slik at man aksepterer noen ulemper for å få fordeler.
Det er derfor legemidler blir så strengt kontrollert før de godkjennes av myndighetene.
For noen er bivirkningene så alvorlige at de må bytte til andre merker.
Heldigvis er det slik at det selges seks ulike statiner i Norge i dag."
Javisst, ja: greit å vite holdningene omkring -
og ikke minst da; på toppen av Legemiddelverket :arrow:
dette gjelder selvfølgelig også andre medisiner..
Jeg sier ikke mer (Sitat fra Dusteforbundet).
Sist endret av Kevlin; 25-03-10 kl 12:12 Begrunnelse: Feil & mangler AS
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
28-03-10, 19:27 #2
Sv: PENGER!! (Kolesterolkrigen & Statiner)
Kevlin
-
14-04-10, 22:40 #3
Sv: Kolesterolkrigen & penger
A little bit more
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...1&ban=1&id=584
"For noen år siden ble flere legemiddelselskaper oppmerksomme på at rød, gjæret ris
(et naturlig kosttilskudd) inneholdt virksomme, naturlige forbindelser som balanserte kolesterolnivået,
som kalles for lovastatiner.
Lyder det kjent?
Legemiddelselskapene separerte lovastatin-molekylene fra rød, gjæret ris,
presenterte det som egen forskning, og tok ut patent.
Da FDA-godkjennelse for ”statinene” forelå, var det en enkel sak å søke FDA om å forby salg av rød, gjæret ris,
ved å hevde (og dokumentere fra egenproduserte dokumenter) at rød, gjæret ris som kosttilskudd inneholdt et legemiddel.
Hvilket legemiddel? Lovastatin selvfølgelig -
statinet som i utgangspunktet ble separert fra nettopp rød, gjæret ris!
Dette skal være årsaken til at FDA (Food and Drug Administration -
på folkemunne omdøpt til ”Fraud and Dead Administration”)
satte i gang en ”terroraksjon” med sikte på å forby kosttilskudd av rød, gjæret ris,
eksempelsvis, Hypocol, hvis resultat Aftenposten omtalte i sin artikkel for et par år siden,
da FDA-lakeiene hos Statens legemiddeltilsyn ga Hypocol-gründerne omsetningsforbud.
Den offisielle begrunnelsen var som kjent, ”av sikkerhetsmessige grunner”
fordi det inneholdt et legemiddel, nemlig Lovastatin."
Jeg har begynt med disse nå - fra now
- en kapsel inneholder også CoQ10 (30 mg pr kapsel).
Kevlin
-
14-04-10, 22:55 #4
Gjæret vet jeg ikke, men en får kjøpt rød ris i innvandrebutikker.
Og den smaker iallfall godt
Men historien er forferdelig, men dessverre kjent også i annen sammenheng.
For en verden.............• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-10, 11:27 #5
Risen er ikke rød - den er hvit

det er gjærekstrakten som er rød:
Beskrivelse (fra iherb)
Cardiovascular Support / Hjerte-støtte
Med CoQ10 - 30 mg
Milk Thistle Alpha & Lipoic Acid
GMP kvalitetssikret
Et kosttilskudd
Vegetarian Formula / Vegetar Formel
Red Yeast Rice is a unique natural product native to China that's been used in Asian traditional medical systems since approximately 800 AD It is produced by the fermentation of red yeast (Monascus purpureus) with white rice. Rød Gjær Ris er et unikt naturprodukt fra Kina, det har vært brukt i asiatiske tradisjonelle medisinske systemer siden rundt 800 e.Kr. Det er produsert ved gjæring av rød gjær (Monascus purpureus) med hvit ris.
NOW Red Yeast Rice Extract is carefully produced to avoid the presence of citrinin, a sometimes toxic by-product of the fermentation process. NOW Rød Gjær Ris Extract er nøye produsert for å unngå tilstedeværelsen av citrinin, en noen ganger toksisk biprodukt av gjæringsprosessen.
This product is further enhanced with the addition of CoQ10 to support healthy cardiovascular and immune system function, Milk Thistle Extract to support healthy liver function, and Alpha Lipoic Acid to provide antioxidant support.
Dette produktet er ytterligere forbedret med tillegg av CoQ10 å støtte sunt hjerte og immunsystem fungerer, til Milk Thistle Pakk støtte sunn leverfunksjon, og Alpha Lipoic Acid å gi antioksidant støtte.
Forslag til bruk
Som et kosttilskudd, ta 2 Vcaps 1-2 ganger daglig, helst med måltider.Kevlin
-
15-04-10, 11:42 #6
Javel - må lese på pakka altså ?
For et nederlag.....
Nesten samme som å lese bruksanvisningen :(
Men om denne gjæra ligger utenpå kan jo enfoldige meg ha trodd.......
Har forresten forsøkt mange uvanlige typer ris i diverse fargevarianter.
De er goe alle sammen
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-12-11, 16:20 #7
"Statens legemiddelverk er ikke bekymret for mulige helsefarer ved bruk av statiner"
"Statiner er kolesterolsenkende medisiner som brukes i forebygging og behandling av hjerte-
og karsykom. I 2008 ble de omsatt for 500 millioner bare i Norge.""- Penger.
Det svarer både Kjellevand og Ravnskov
på spørsmål om hvorfor så mange forsvarer bruken av medisiner som kan gi alvorlige bivirkninger.
- Legemiddelindustrien tjener milliarder av dollar på statinsalget hvert eneste år.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-12-11, 17:39 #8

Jeg har nå søkt på Dagbladet pånytt - det hender jo at artikler kommer på nett etterhvert,
men dessverre gjelder ikke det den som fikk meg til å starte denne tråden.
Imidlertid fant jeg disse:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html
"Overlege Tor Ole Kjellevand ved Hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet tar et kraftig oppgjør med legestandens oppfatning av at høyt kolesterol fører til hjertesykdom.
I et debattinnlegg i Aftenposten i dag legger han ikke fingrene imellom:
«Sannheten er nemlig at kolesterol ikke er et skadelig stoff. Det er faktisk et av de viktigste stoffene vi har i kroppen.
Hjernen vår er avhengig av det, cellemembranene, som er vårt forsvar mot infeksjoner og kreftsykdommer, er avhengig av det», skriver Kjellevand og understreker:
«Å mene at dette stoffet er farlig, ja likefrem en 'silent killer', er så hinsides all fornuft at jeg ikke har ord for det.»
og:
"I debattinnlegget i Aftenposten går Kjellevand til direkte angrep på seksjonsoverlege Leiv Ose
og Lipidklinikken som han mener «lever av folks frykt for kolesterolet».
- Jeg ønsker å oppnå at folk slutter å bekymre seg for kolesterolnivået. Så får vi heller forsøke å finne de virkelige årsakene til hjerte- og karsykdommer,
sier Kjellevand som mener at å skylde på høyt kolesterol er et blindspor.
Seksjonsoverlege Leiv Ose ved Lipidklinikken blir provosert av Kjellevands innlegg.
- Høyt kolesterol har avgjørende betydning i forhold til åreforkalkning som gir hjerte- og karsykdom.
Mange studier viser at arvelig høyt kolesterol kan gi tidlig hjerteinfarkt, uten at andre risikofaktorer er til stede, påpeker Ose.
Han betegner Kjellevands angrep på Lipidklinikken som «frekt».
- Farlig holdning
- Det er veldig provoserende i forhold til det jeg har stått for i 25-30 år. Lipidklinikken er bygget opp på gradvis høyere kunnskap om kolesterol.
At vi skal bedrive vås og fanteri er en provokasjon mot meg og mitt syn, sier Leiv Ose til Dagbladet.no.
Ose medgir at han har lest studier som underbygger Kjellevands oppfatning av at høyt kolesterol er bra,
men understreker at det finnes langt flere studier som konkluderer med det motsatte."
I et av debattinnleggene under skriver Stovereint (19.08.2007)
"At Leiv Ose er negativ til dette, er ikke noen bombe all den tid det er han som har skrevet artikkelen
"Det handler om kolesterol" på legemiddelfirmaet Pfizers sider. Uhildet? Neppe.
http://www.pfizer.no/templates/Page____1521.aspx "
Får ikke linken til å virke - men jeg tviler ikke på at det stemmer. Får heller ikke treff på søk på pfizers sider.
Ravnskov støtter Kjellevands utspill noen dager senere - http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/22/509673.html
"Ravnskov støtter utspillet til hjertelegen ved Rikshospitalet, overlege Tor Ole Kjellevand,
som tidligere denne uka hevdet at et høyt kolesterol forlenger livet.
- Han har helt rett.
Det er flott at det skapes debatt om dette ved at en fra det etablerte medisinske miljø kommer med et slikt utspill, sier Ravnskov til Dagbladet. no.
Ingen dødelig gift
Han minner om at kolesterol ikke er noen dødelig gift, men et stoff som er livsnødvendig for alle cellers konstruksjon og funksjon.
- Vi produserer selv tre-fire ganger mer kolesterol enn vi spiser. Produksjonen øker når vi spiser for lite kolesterol og minsker når maten er rik på kolesterol.
Dette forklarer hvorfor det er så vanskelig å endre sitt kolesterol gjennom kosten, sier han.
Statiner unødvendig
Han mener heller ikke det er noe poeng å ta kolesterolsenkende medisiner, slik hundretusener av friske nordmenn gjør.
- Statiner kan ha en positiv effekt og virke forebyggende hos noen, men effekten er svak og har ingenting med kolesterolsenkingen å gjøre,
fordi effekten er den samme enten kolesterolet senkes mye eller bare litt. Statinenes effekt kan for eksempel skyldes at de motvirker dannelse av blodpropper, mener han.
Kolesterolet kan altså være en markør for noe annet:
Et høyt kolesterolnivå hos unge og middelaldrende menn kan for eksempel avspeile stress."Kevlin
-
20-12-11, 07:29 #9
Hjernen ER stort set kolesterol!!
SA meget kolesterol består hjernen AF, at man kan lige så godt kalde hjernen for "kolesterol-organ"! Blandt andet, består hjernens myelinskeder, der udgør den isolerende "kappe" om alle hjernens nerveceller og i alle hjernens synapser, som overfører nerveimpulser - AF kolesterol! Det betyder at de stakkels mennesker, der er i statinbehandling, hos dem bliver nerveforbindelserne i hjernen svækket så meget, at deres kognitive anlæg også svækkes, og lige så deres hukommelse! Foruden de proteinskader, statiner kan forvolde i hjernen, at der skabes abnorme proteiner af typen, der ses i hjernen hos Alzheimer-patienter!
Binyrene ER stor set kolesterol! Når man visualiserer binyrenes egentlige organvæv/bindevævet samt de hormonproducerende celler som om binyrene var en pose eller en sæk - da fylder kolesterolet halvdelen af (binyre)posen, og ascorbinsyre (C-vitaminet) fylder den resterende halvdel!
At sætte folk i statinbehandling - er i min etik-bog en forbrydelse mod menneskeheden! Dem der er i forvejen syge, bliver endnu mere syge, og dem der i forvejen var friske, men skulle liiiige have statiner "forebyggende" - de bliver syge! At sætte folk med hypothyreose i statinbehandling svarer til at sætte farten på hypothyreose, så den med tiden bliver meget mere forværret, end den ville være oprindeligt...
... selv producenterne af statiner skriver, at højeste dose af statiner til folk med hypothyreose ikke må overstige 40 mg pr dag. Men her på forummet har der været oceaner af brugere, hvis læger har sat dem i både 80, 100 eller over 100 mg statin pr dag! De ****ing medicinere læser ikke engang indlægssedler, fordi deres "tro" er så enorm, at selvkontrol og egenkontrol er fuldstændig overflødig... "tror" de igen.
Hold dig fra statiner, under alle omstændigheder!• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-12-11, 08:14 #10
Og hva mener de som regjerer (OBS! se opp for STORE ORD - ref: "MER åpenhet! MER demokrati!")
"9.1.2 Sykdommers betydning for kvinners helse
For alle som lider av en sykdom, er det å få adekvat, relevant og rask behandling viktig.
All behandling bør være basert på kunnskap, også spesifikk kunnskap om behandling av sykdom hos kvinner."
Så vet vi det - liksom!
Det hjelper ingen om ordene er aldri så FINE - når virkeligheten viser at de er tomme for innhold!Kevlin
Lignende tråder
-
Hypotyreose koster penger
Av Vigdis i forumet Frustrert og leiSvar: 2Siste melding: 16-06-09, 16:30 -
Trygdekontor - har du fått penger?
Av jessica i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 16Siste melding: 20-08-07, 22:14 -
hvordan de prøver å få inn penger i england nå
Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 0Siste melding: 21-08-05, 12:50
Svar med sitat

, når der hele tiden banker et medikament på og vil snuppe kolesterol også derfra, idet dette er jo det statinen er designet til.....

Bokmerker