Viser søkeresultater 1 til 10 av 64

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"

Sikke noget ....

Men det, Anisa skriver, lyder meget logisk

Min mor bruger Kaleorid, og jeg har lagt mærke til, at der står på glasset, at det ikke bør bruges af patienter med Addison krise. På Netdoktor.dk står der om Kaleorid at "Ved meget dårligt fungerende binyrer bør midlet ikke anvendes." Hvor dårligt, mon? Ja, lufter bare en bekymring her Kan man ikke bare bruge alm. kalium-tilskud?

Jeg har googlet det med elektrolyt-pulver og fandt så bl.a. på patienthaandbogen.dk noget om hvordan man kan lave det selv
    "Ved diaré og tegn på væskemangel (dehydrering) anbefaler man balanceret sukker-saltopløsning. F.eks. elektrolyt-pulver som kan købes på apoteket - eller hjemmelavet: ½ teske (2,5 ml) bordsalt, 3 spiseskeer (45 ml) sukker i en liter vand." Jeg tænker jo straks på, hvor meget bedre, det hele må blive, hvis man bruger havsalt eller himalaya-salt i stedet. Hvilken type salt indeholder mon apotekets blanding? Og kan man ikke bare blande salt og sukker og fx opbevare det i portionsstørrelser, klar til brug?

Bare en tanke

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Min mor bruger Kaleorid, og jeg har lagt mærke til, at der står på glasset, at det ikke bør bruges af patienter med Addison krise. På Netdoktor.dk står der om Kaleorid at "Ved meget dårligt fungerende binyrer bør midlet ikke anvendes." Hvor dårligt, mon? Ja, lufter bare en bekymring her Kan man ikke bare bruge alm. kalium-tilskud?
    Kaleorid ER "alm. kalium-tilskud". Det er chlorid-forbindelsen, der er nemt optagelig, og ellers bare pakket, så det frigives langsomt. Hvis du mener almindelige kaliumtabletter, da vil f.eks. selv lav styrke, gå ind i systemet på en gang, og dermed vil koncentrationen "akut" være meget højere, end ved Kaleorid og - vil det, der ikke straks optages - blive udskilt med urin, så man ikke får effekten af alm. tilskud til at holde mere end "lige nu".

Hvad angår binyrene, er det normalt, at HC-støtte driver noget af kalium ud, så det altid er nyttigt at få sit kalium tjekket, når man er i HC-støttebehandling. Off topic er det også værd at tilføje, at alle der er i decideret medicinsk behandling med steroider (Prednisolon og andre syntetiske) i store, terapeutiske doser - bør være opmærksomme på at jo højere doseringer af "behandlings-steroider" jo større kalium-tab.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har googlet det med elektrolyt-pulver og fandt så bl.a. på patienthaandbogen.dk noget om hvordan man kan lave det selv
    "Ved diaré og tegn på væskemangel (dehydrering) anbefaler man balanceret sukker-saltopløsning. F.eks. elektrolyt-pulver som kan købes på apoteket - eller hjemmelavet: ½ teske (2,5 ml) bordsalt, 3 spiseskeer (45 ml) sukker i en liter vand." Jeg tænker jo straks på, hvor meget bedre, det hele må blive, hvis man bruger havsalt eller himalaya-salt i stedet. Hvilken type salt indeholder mon apotekets blanding? Og kan man ikke bare blande salt og sukker og fx opbevare det i portionsstørrelser, klar til brug?
    Hvis du ser, hvad jeg skrev til Carina, vil de se, at jeg har skrevet "½ teske bordsalt" eller "1 teske knust havsalt". Jeg skrev det fordi det er vigtigt at elektrolytblandingen indeholder nok af natriumchlorid. Bordsalt er 100% natriumchlorid, mens havsalt består af både natriumchlorid og andre (også elektrolyt-nyttige) salte, og derfor for at komme op på nok af natriumchlorid, bør man doble op mængden af havsalt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Svar: 16
    Siste melding: 13-05-11, 14:01
  2. Merkelige kroppslige plager ved inntak av feks brød
    Av helgemann i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 22-02-11, 12:15
  3. Plager etter leppebiopsi
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 05-10-10, 21:21
  4. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51
  5. Ang. kroppslige plager - som nedenfor
    Av ung mor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 07-04-05, 11:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg