Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 64
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: hvad var det der skete ?

Sitat Opprinnelig skrevet av carina Vis post
    nå i aftes kom så en sød yngre læge til stede - jeg ved ærligt intet om din sygdom - men kan nyrerne være et problem ? det måtte jeg jo så svare ja til - efter hvad jeg har læst mig til - hvor meget drikker du af væske - tja jeg drikker mindst 4 liter om dagen som hertoghe sagde der skulle drikkes igennem - hmm jamen dine nyretal har rettet sig nu - for du var dehydreret what - det kan jo ikke passe - jeg følger alt hvad hertoghe siger og tager også min vasopressin - så kære venner hvad var det der skete og hvordan ? sidder nærmest og frygter et nyt anfald og aner ikke hvordan jeg skal handle på det .

jeg aner ikke hvor jeg skal sende dig hen sagde lægen men ved du ikke skal opereres - måske nogen af jer har nogen gode råd
    Carina

Det kunne for mig lyde, som om du har oplevet sammentrækninger (spasmer = ømhed, smerter) i vævene, i den hjertenær del af kroppen pga. en mulig mangel på elektrolytter. Hvis du ikke har drukket store mængder vand før, kan det være at du har fået skyllet elektrolyt-salte ud (natrium, magnesium, og så kan kroppen ikke holde på vandet, hvilket fører til dehydrering (du havde tendens til i forvejen, har jeg læst i din "Hertoghe-tråd"). Desuden taber man lidt "ekstra" kalium når man er i HC-behandling. Akut underskud af elektrolytter kan sagtens føles som om man er ved at få hjerteanfald, og det er ikke helt ufarligt, at mangle disse salte, for længe.

Du kan i hvert fald gardere dig ved at enten købe elektrolyt-pulver på apoteket + Kaleorid (kalium) depottabletter (specielt coated) 750 mg, og have dem stående hjemme på hylden, til næste gang, såfremt det sker igen. Hvis du er en "elektrolyt-taber" (det er jeg f.eks.), kan der sagtens ske nye optræk til et nyt "anfald", og så gælder det om at røre pulveret i vand, i en fart, og skylle en tablet Kaleorid med, mens man drikker ud.

Du kan også selv blande din eget elektrolyt-drik ved at blande ½ teske bordsalt eller 1 teske knust havsalt sammen med 3 spiseskeer sukker i en liter vand. Ved købe-pulveret, skal man være opmærksom på at det kan være tilsat syntetisk sødemiddel, ofte aspartam.

På den anden side - så længe du drikker 4 liter vand dagligt, kan det aldrig skade - under alle omstændigheder - at sørge for at din elektrolytbalance er altid OK, ved forebyggende at drikke et glas elektrolytopløsning 1-2 gange om dagen. En tablet Kaleorid om dagen, eller hver anden dag skader heller ikke. Godt nok advares ofte mod overdose med kalium, men det gælder mest ældre. 750 mg lyder af meget, men det er en depottablet, hvorfra kalium chlorid udskilles langsomt over flere timer, så man drukner altså ikke i kalium på en gang. Under normale forhold har vi brug for 3-4 gram kalium tilført hver dag.

På den anden side... lyder 4 liter i overkanten, medmindre du drikker hver en dråbe med velbehag. Er det ikke tilfælde, og du måske er nødt til at tvinge den sidste liter i dig, da er jeg sikker på, at 2½-3 liter kan sagtens opfylde sit formål alligevel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark, Vestegnen
    Alder
    56
    Meldinger
    222

Standard Sv: TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"

hej Anisa
    ih hvor er det dejligt du kom på banen det lyder jo bare så rigtigt det du siger og jeg vil straks gå igang med at blande mine egne drinks . som du fortællder det kan det jo ikke skade
    hertoghe sagde jeg skulle drikke 2,5 liter dagligt men min tørst er meget stor så jeg drikker hele tiden - derfor var det så svært at forstå . har ikke helt forstået hvorfor jeg er så tørstig , men fra aldrig at være tørstig er det nu helt vildt . men det går vel over en dag . mange tak for dit gode råd som jeg straks vil gå i gang med

kærlig hilsen
    carina

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Standard Sv: TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"

Ih du godeste Carina! Sikke en omgang. Jeg læser det først nu...

Jeg tror, Anisa har fat i den lange ende - og i hvert fald kan det ikke skade nej!

Det her vidste jeg ikke Anisa:
    Du kan i hvert fald gardere dig ved at enten købe elektrolyt-pulver på apoteket + Kaleorid (kalium) depottabletter (specielt coated) 750 mg, og have dem stående hjemme på hylden, til næste gang, såfremt det sker igen. Hvis du er en "elektrolyt-taber" (det er jeg f.eks.), kan der sagtens ske nye optræk til et nyt "anfald", og så gælder det om at røre pulveret i vand, i en fart, og skylle en tablet Kaleorid med, mens man drikker ud.
    Tak!

Carina, skulle du måske tale med dem hos Hertoghe om, hvorvidt din dosis vasopressin skal justeres?
    Men måske ekstra kalium, natrium og magnesium kan gøre hele forskellen...

Supplerer lige med, at bananer og tomatjuice indeholder store mængder kalium
    http://www.endfatigue.com/health_art...potassium.html

Hold da lige op det var godt, du blev indlagt!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Carina, har du diabetes eller insulinresistens? Ekstrem tørste kan være et symptom på dette, kanskje også flere andre tilstander i kroppen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Wow, det er et vigtigt spørgsmål Vigdis!

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark, Vestegnen
    Alder
    56
    Meldinger
    222

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Carina, har du diabetes eller insulinresistens? Ekstrem tørste kan være et symptom på dette, kanskje også flere andre tilstander i kroppen.
    hejsa Vigdis
    ja du er helt inde på noget rigtigt - kan huske hertoghe sagde der var et eller andet i lab testen der gjorde at insulinen ikke kunne binde fast ? kan ikke huske hvad det var - så går ud fra det er insulinresistens - jeg drikker hele tiden og føler bare super stor tørst lige efter

tror jeg under alle omstændigheder kontakter ham mandag - det var en modbydelig oplevelse også uanset at jeg fik masser af morfin og ilt så kom der en masse anfald . det gider jeg ikke opleve igen

kærlig hilsen
    carina

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark, Vestegnen
    Alder
    56
    Meldinger
    222

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Ih du godeste Carina! Sikke en omgang. Jeg læser det først nu...

Jeg tror, Anisa har fat i den lange ende - og i hvert fald kan det ikke skade nej!

Det her vidste jeg ikke Anisa:

Tak!

Carina, skulle du måske tale med dem hos Hertoghe om, hvorvidt din dosis vasopressin skal justeres?
    Men måske ekstra kalium, natrium og magnesium kan gøre hele forskellen...

Supplerer lige med, at bananer og tomatjuice indeholder store mængder kalium
    http://www.endfatigue.com/health_art...potassium.html

Hold da lige op det var godt, du blev indlagt!
    Hejsa Luuna
    mange tak for tippet med bananer og tomat - og ja tror du har ret med vasopressinen . men de får mig i røret dernede mandag så jeg ved hvad jeg skal gøre

ja for en gangs skyld var det heldigt at min eks mand var så stædig - ellers havde jeg nok bare ligget herhjemme med den hospitals erfaring jeg har i bagagen .

hav en dejlig aften og tak for tippene

kærlig hilsen

carina

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sikke noget ....

Men det, Anisa skriver, lyder meget logisk

Min mor bruger Kaleorid, og jeg har lagt mærke til, at der står på glasset, at det ikke bør bruges af patienter med Addison krise. På Netdoktor.dk står der om Kaleorid at "Ved meget dårligt fungerende binyrer bør midlet ikke anvendes." Hvor dårligt, mon? Ja, lufter bare en bekymring her Kan man ikke bare bruge alm. kalium-tilskud?

Jeg har googlet det med elektrolyt-pulver og fandt så bl.a. på patienthaandbogen.dk noget om hvordan man kan lave det selv
    "Ved diaré og tegn på væskemangel (dehydrering) anbefaler man balanceret sukker-saltopløsning. F.eks. elektrolyt-pulver som kan købes på apoteket - eller hjemmelavet: ½ teske (2,5 ml) bordsalt, 3 spiseskeer (45 ml) sukker i en liter vand." Jeg tænker jo straks på, hvor meget bedre, det hele må blive, hvis man bruger havsalt eller himalaya-salt i stedet. Hvilken type salt indeholder mon apotekets blanding? Og kan man ikke bare blande salt og sukker og fx opbevare det i portionsstørrelser, klar til brug?

Bare en tanke

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: TSH på 3,99. Hormoner i bund. Tonsvis af plager. Diagnose: "Hypokonder"

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Min mor bruger Kaleorid, og jeg har lagt mærke til, at der står på glasset, at det ikke bør bruges af patienter med Addison krise. På Netdoktor.dk står der om Kaleorid at "Ved meget dårligt fungerende binyrer bør midlet ikke anvendes." Hvor dårligt, mon? Ja, lufter bare en bekymring her Kan man ikke bare bruge alm. kalium-tilskud?
    Kaleorid ER "alm. kalium-tilskud". Det er chlorid-forbindelsen, der er nemt optagelig, og ellers bare pakket, så det frigives langsomt. Hvis du mener almindelige kaliumtabletter, da vil f.eks. selv lav styrke, gå ind i systemet på en gang, og dermed vil koncentrationen "akut" være meget højere, end ved Kaleorid og - vil det, der ikke straks optages - blive udskilt med urin, så man ikke får effekten af alm. tilskud til at holde mere end "lige nu".

Hvad angår binyrene, er det normalt, at HC-støtte driver noget af kalium ud, så det altid er nyttigt at få sit kalium tjekket, når man er i HC-støttebehandling. Off topic er det også værd at tilføje, at alle der er i decideret medicinsk behandling med steroider (Prednisolon og andre syntetiske) i store, terapeutiske doser - bør være opmærksomme på at jo højere doseringer af "behandlings-steroider" jo større kalium-tab.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har googlet det med elektrolyt-pulver og fandt så bl.a. på patienthaandbogen.dk noget om hvordan man kan lave det selv
    "Ved diaré og tegn på væskemangel (dehydrering) anbefaler man balanceret sukker-saltopløsning. F.eks. elektrolyt-pulver som kan købes på apoteket - eller hjemmelavet: ½ teske (2,5 ml) bordsalt, 3 spiseskeer (45 ml) sukker i en liter vand." Jeg tænker jo straks på, hvor meget bedre, det hele må blive, hvis man bruger havsalt eller himalaya-salt i stedet. Hvilken type salt indeholder mon apotekets blanding? Og kan man ikke bare blande salt og sukker og fx opbevare det i portionsstørrelser, klar til brug?
    Hvis du ser, hvad jeg skrev til Carina, vil de se, at jeg har skrevet "½ teske bordsalt" eller "1 teske knust havsalt". Jeg skrev det fordi det er vigtigt at elektrolytblandingen indeholder nok af natriumchlorid. Bordsalt er 100% natriumchlorid, mens havsalt består af både natriumchlorid og andre (også elektrolyt-nyttige) salte, og derfor for at komme op på nok af natriumchlorid, bør man doble op mængden af havsalt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Sitat Opprinnelig skrevet av carina Vis post
    ja for en gangs skyld var det heldigt at min eks mand var så stædig - ellers havde jeg nok bare ligget herhjemme med den hospitals erfaring jeg har i bagagen .
    carina
    Ja pyha

I mit høringssvar til Dansk Selskab for Almen Medicin vedr. deres udkast til vejledning vedr. de såkaldte "Funktionelle lidelser" () skriver jeg bl.a. om en af de mulige konsekvenser af vejledningen:

Traumatisering. Gentagen årelang ”stoisk” voldstolkning af syge og derfor udsatte mennesker foretaget af mennesker med magt over patienternes liv, kan være direkte traumatiserende. Og dét kan man blive syg af! Jeg antager desuden, at det kan afholde mange fra at gå til læge. I hvert fald er det ødelæggende, når man igen og igen ikke bliver set, hørt og forstået, men i stedet voldstolket, afskåret fra at få hjælp og tvunget til ved fysisk aktivitet at gøre skade på sig selv
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13699

Og sommetider kan det netop blive direkte farligt, og så må vi altså overvinde os selv (og gerne tage bisider med, hvis det er muligt).

Jeg håber, at du får tanket godt op med elektrolytter, med egenomsorg og med omsorg i det hele taget - og at de hos Hertoghe kan hjælpe med at afdække, hvorfor du er SÅ tørstig, og hvad du kan gøre ved det! Skarpt spørgsmål fra Vigdis!

Lykke til!

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 16
    Siste melding: 13-05-11, 14:01
  2. Merkelige kroppslige plager ved inntak av feks brød
    Av helgemann i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 22-02-11, 12:15
  3. Plager etter leppebiopsi
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 05-10-10, 21:21
  4. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51
  5. Ang. kroppslige plager - som nedenfor
    Av ung mor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 07-04-05, 11:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg