Viser søkeresultater 1 til 10 av 64
Threaded View
-
17-12-11, 20:46 #18
Sv: hvad var det der skete ?
Carina

Det kunne for mig lyde, som om du har oplevet sammentrækninger (spasmer = ømhed, smerter) i vævene, i den hjertenær del af kroppen pga. en mulig mangel på elektrolytter. Hvis du ikke har drukket store mængder vand før, kan det være at du har fået skyllet elektrolyt-salte ud (natrium, magnesium, og så kan kroppen ikke holde på vandet, hvilket fører til dehydrering (du havde tendens til i forvejen, har jeg læst i din "Hertoghe-tråd"). Desuden taber man lidt "ekstra" kalium når man er i HC-behandling. Akut underskud af elektrolytter kan sagtens føles som om man er ved at få hjerteanfald, og det er ikke helt ufarligt, at mangle disse salte, for længe.
Du kan i hvert fald gardere dig ved at enten købe elektrolyt-pulver på apoteket + Kaleorid (kalium) depottabletter (specielt coated) 750 mg, og have dem stående hjemme på hylden, til næste gang, såfremt det sker igen. Hvis du er en "elektrolyt-taber" (det er jeg f.eks.), kan der sagtens ske nye optræk til et nyt "anfald", og så gælder det om at røre pulveret i vand, i en fart, og skylle en tablet Kaleorid med, mens man drikker ud.
Du kan også selv blande din eget elektrolyt-drik ved at blande ½ teske bordsalt eller 1 teske knust havsalt sammen med 3 spiseskeer sukker i en liter vand. Ved købe-pulveret, skal man være opmærksom på at det kan være tilsat syntetisk sødemiddel, ofte aspartam.
På den anden side - så længe du drikker 4 liter vand dagligt, kan det aldrig skade - under alle omstændigheder - at sørge for at din elektrolytbalance er altid OK, ved forebyggende at drikke et glas elektrolytopløsning 1-2 gange om dagen. En tablet Kaleorid om dagen, eller hver anden dag skader heller ikke. Godt nok advares ofte mod overdose med kalium, men det gælder mest ældre. 750 mg lyder af meget, men det er en depottablet, hvorfra kalium chlorid udskilles langsomt over flere timer, så man drukner altså ikke i kalium på en gang. Under normale forhold har vi brug for 3-4 gram kalium tilført hver dag.
På den anden side... lyder 4 liter i overkanten, medmindre du drikker hver en dråbe med velbehag. Er det ikke tilfælde, og du måske er nødt til at tvinge den sidste liter i dig, da er jeg sikker på, at 2½-3 liter kan sagtens opfylde sit formål alligevel.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose
Av Lillylille i forumet Hos legenSvar: 16Siste melding: 13-05-11, 14:01 -
Merkelige kroppslige plager ved inntak av feks brød
Av helgemann i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 22-02-11, 12:15 -
Plager etter leppebiopsi
Av Puselille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 05-10-10, 21:21 -
Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 32Siste melding: 28-09-06, 21:51 -
Ang. kroppslige plager - som nedenfor
Av ung mor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 1Siste melding: 07-04-05, 11:21

Svar med sitat

Bokmerker