Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
Lavkarbo spesial.
Jeg tåler ikke eggehvite, ikke melkeprodukter, eller mais. Ja da var beskjeden om at bare jeg kokte kål ol nok så kunne jeg spise det, godt å høre.
Spiser f.eks bacon med stekte paprika strimler til frolost, så tunfisk salat til lunch, kjøtt/fisk og "nei" grønnsaker godt kokt til middag. Så er det kvelden. Har bakt et brød som jeg tror holder lavkarbo mål. Det hender at jeg tar et stykke brød til kvelden. Så er det avokado som ekstra støtte når jeg blir sulten og ikke vet hva jeg skal spise. Men da er det over på hasselnøtter for de tåler vi vel? Flere nøtter vi kan spise?
Så jeg holder på med lavkarbo spesial FLERE SOM GJØR DET?
Hei Fruemå

Jeg prøver også å spise lavkarbo, men da gjelder det like mye å spise høyfett for å bli mett. Fett skal være naturlig som f.eks smør og dyrefett, kokos- og palmefett.

Jeg leste nylig i månedsmagasinet VOF (Vitenskap og fornuft) nr 8/2011 om allergier for ulike mattyper, bl.a kan mange som ikke tåler melkeprodukter som smør, tåle klaret smør. Ghee er et klaret smør og fås kjøpt på Internasjonale matforretninger.

Melk - et tveegget sverd

Melk fra husdyr er i høyeste grad et tveegget sverd i menneskets ernæring. På den ene siden er melkeprodukter gode kilder til protein og fett av høy biologisk kvalitet, og de gir et kjærkomment tilskudd av vitaminer, flere mineraler, antioksidanter, en rekke ulike fettsyrer og andre helsefremmende næringsstoffer. På den andre side skaper melk helseproblemer hos mange med manglende evne til å fordøye melkesukker eller -proteiner. En del reagerer på disse makronæringsstoffene eller deres nedbrytingsprodukter som dannes i tarmen under fordøyelsen. melkefett ser derimot ikke ut til å være forbundet med høyere sykdomsrisiko, slik ernæringsmyndighetene hevder.
VOF 8/11, s. 72 av Johnny Laupsa-Borge

Ellers har Sofie Hexeberg gitt ut bøker på flere språk, om å bli frisk med LCHF - også med oppskrifter. Som lege gir hun også råd om lavkarbo og høyfett for å få folk friskere. (LCHF = Low Carb High Fat)

-lig hilsen Elbeth