Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: D-vitamin i kosttilskudd
Threaded View
-
25-11-11, 21:30 #6
Sv: D-vitamin i kosttilskudd
25 mcg / dag var det jeg fikk beskjed om å ta av fastlegen, da verdiene i fjor høst var nede på 50 og dermed under referanseverdien. Etter noen måneder hadde det steget, og var vel på 90 eller deromkring, hvis jeg ikke husker feil. For meg fungerte det fint å få opp verdiene med den dosen. For andre ser det ut til at det kan være nødvendig med høyere dose, kanskje på grunn av dårlig opptak fra tarmen?
Nå i høst var jeg plutselig nede på 65 igjen, og måtte i gang med å ta tilskudd. Etter å ha tatt D-vitamin noen dager merket jeg at jeg holdt på å bli overdosert på Armour/Levaxin (holder på å gå over til Armour). Jeg var i dårlig form, uopplagt, men følte meg sånn som du gjør hvis du har drukket for mye kaffe - hjertebank og uro, og vanskeligere å få sove. Vanligvis legger jeg hodet ned på puta, drar dyna over meg, og er borte. Jeg har nå satt ned dosen, og er nede på 30 mg Armour pr. dag (1/2 grain). Jeg føler meg forholdsvis grei på denne lave dosen, men skal sikkert ha mer tid for å komme helt i balanse - det tar sin tid. Denne gangen, som i fjor høst, måtte jeg sette ned dosen med thyroksin etter å ha begynt med tilskudd av D3-vitamin. Det ser ut for meg som at d-vitaminet gjør noe med opptak av thyroksinet, dvs at det blir lettere for kroppen å nyttiggjøre seg stoffskiftemedisinen.
Du skal bruke D3, ikke D2 - det finner du mer info om i noen av de andre trådene under dette emnet.
På jobben i dag fant jeg en fin artikkel om D-vitamin i et nummer av Illustrert Vitenskap, nr. 14/2010. Der står det at danske forskere har påvist at D-vitaminet er essensielt for å aktivere T-cellene, som er immunforsvarets "fronttropper". T-cellene er avhengige av at det er nok d-vitamin i blodet for å slå på et bestemt gen, slik at T-cellene kan sette i gang immunforsvaret mot inntrengere.
Link til artikkelen, her: http://illvit.no/mennesket/sykdom-be...oppens-forsvar
Lignende tråder
-
10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 4Siste melding: 21-05-10, 18:35 -
Produktguiden til kosttilskudd med vitamin D
Av Mod i forumet D-vitaminSvar: 7Siste melding: 13-03-10, 20:06 -
Kosttilskudd
Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 35Siste melding: 23-06-08, 18:19 -
Kosttilskudd
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 30Siste melding: 24-04-08, 21:49

Svar med sitat
Bokmerker