Side 7 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 102
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Jeg ville nok også forsøkt thyroid når du først har det. Noen leger er modige, og vile ha startet en testbehandling på deg for å se om det kunne ha en god effekt. De fleste er kanskje ikke så selvstendig tenkende, det er muligens gått av doktormoten også, å gjøre ting på denne måten. Men vær også obs på binyrene, jeg ser du skriver om spyttprøver og hydrokortison, så det er på agendaen din. Men du kan altså få problemer med binyrene dersom kroppen har gått og ropt etter T3 i lang tid. For å si det på en enkel måte. Det er vel da legen vil si at T3 ikke er noe for deg, men at derimot ren T4 er det beste.... Uvitende om at det er binyrene som strever. Ønsker deg lykke til Tily. Og mener mye av det samme som Rufus. Fortsett å skrive
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer - vil forsøke thyroid

Tily takker for responsen så langt, tar gjerne i mot flere synspunkter.

Det dreier eg altså om å start med naturlig thyroid som jeg har skaffet selv, fordi legen ikke vil gi meg levaxin.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Hei – Tily her, en oppdatering fra meg. Jeg forsøker å følge med her selv om det i perioder er vanskelig. Nå trenger jeg råd fra dere her inne. Litt om hvordan jeg har det nå:

Prøvesvar mai 2011:

TSH 1,2 (0,5 – 3,6) (kl. 13.00)
    FT4 13 (9 – 19)
    FT3 4,1 (2,6 – 5,7)
    Ingen antistoffer.

Slik har prøvesvarene stort sett vært i flere år. Litt under midten eller litt lavere. Jeg har aldri vært over ”midten”. TSH har som regel vært litt høyere, mellom 1,5 og 2.

S-jern 14 (9-34)
    S-transferritine 20 (10-50)
    B-hb 12.6 (11.7 – 15.3)
    B12 738 (140-650)

Spyttprøve viste noe lav kortisol for 18 mndr siden, har siden da brukt progesteron-krem. Hydrocortison har jeg rett og slett ikke turt å prøve. Senere blodprøver har vist normale verdier. Døgn-urin likeså. Jeg er sjekket på kryss og tvers i flere år, uten at noen har pekt på årsak til symptomer. Tror ikke det finnes den prøve som ikke er tatt av meg. Leger har ymtet om bruk av ressurser …

Symptomer: Trøtthet, slapphet, støl og stiv, tung puls og ekstra hjerteslag, åndenød, også når jeg er i ro, snapper etter luft så det er vanskelig å sovne, urolig søvn, tørr hud, slimhinner og hår. Mye ubehag i halsregionen, sår hoven tunge,
    tett nese, tinnitus. Fryser nesten konstant, kroppstemperatur sjelden så mye som 37’. Noe svimmelhet. Konsentrasjonsvansker og ”tåke” i hodet. Dette utløser angst, jeg føler at jeg mister oversikten og må kjempe for å holde meg ”innenfor” i
    situasjoner som krever noe av meg. Bølger av nedstemthet skylder over tankene.

Alt dette har økt på gjennom flere år. Jeg nærmer meg 50. Har selvsagt forsøkt å ta meg sammen og gjøre noe med problemene hver for seg. Jeg har vært hos fastlege, revmatolog, endokrinolog, gynekolog, øre-nese-hals-lege, poliklinikk hjertesykdommer, MR av hypofyse, røntgen og ultralyd av hals. Lever sunt og prøver å tenke positivt. Familiært sett har jeg det fint. Skulle ha trent mer, men hvordan orke det? Ingen leger har antydet at det er psyken, de har i alle fall ikke sagt det. I sum er det tungt å ha disse symptomene å kjempe med i lengden men det vet dere jo …

Sensommer/høst er gjerne min beste periode i året. Da kan jeg være mer aktiv og tenke klarere. Nærmere jul vil der være slutt, og verst er det senvinter og vår. Da føler jeg meg helt senil .. Jeg vet ikke hvordan jeg skal orke dette år etter
    år.

Jeg har mange slektninger som har/har hatt stoffskifte-diagnoser. Fastlege vil ikke sette i gang noen prøvebehandling med levaxin, så jeg vurderer å starte eget forsøk med naturlig Thyroid. Jeg ønsker å vite hvordan jeg har det med verdier som ligger lenger oppe i referanseområdet enn det jeg har nå. Jeg tror ikke jeg har noe å tape på å forsøke. Bare mer å lære ...

Jeg har kjøpt Amour Thyroid 60 mg, 120 tab. Jeg er i tvil om hvorvidt jeg bør starte nå, eller vente til den verste perioden starter. Jeg må vel uansett bestille mer for å ha et lager å ta av. 60 mg er vel en ok startdose (jeg veier ca 70 kg).

Noen synspunkter ???
    Jo, bedre sent end aldrig. Jeg har nu læst alle dine indlæg her på forummet, tilbage fra Adam og Eva.... og jeg tager hatten af for dig - Tily! Det er beundringsværdigt (!!!!) at du endnu ikke har opgivet håbet! De fleste "normale" mennesker ville have opgivet allerede efter halvvejs igennem, hvad er summen af dine plager i dag! Du har min udelte RESPEKT! Du tror det måske ikke selv, men du har en jern-stærk kerne - du nu skal sætte i arbejde, selv om det måske bliver nødvendigt at tage tingene i en omvendt rækkefølge...

Jeg tror, at det er alt for længe du er gået med alle de mange symptomer og det er nok "for sent", bare at gå i gang med Thyroid lige nu. Du risikerer at overbelaste, hvad i forvejen er svækket - binyre-delen af binyre/skjoldbruskkirtel/hypofyse-segmentet. Men det behøver ikke betyde at alt håb er ude. Tværtimod! Du er bare nødt til at gøre dig fri af frygten for hydrocortison og indse, at fysiologisk dosering på op til 25-30 mg blot erstatter, hvad der i forvejen mangler i din forpinte krop. Det er så opgaven nr. 1 - måske den vigtigste, fordi den skal kunne åbne for en forberedelse til Thyroid senere. Tror du, at du kan overvinde frygten for hydrocortison? I min bog, er der ingen grund til, slavisk at følge disse dogmer, der er opstået på baggrund af lægernes egen fascination af steroider dengang steroiderne var nyopfundet. Lægerne har pøset på med højdoser steroider ind i de stakkels patienter, og når det med tiden viste sig at skade stort - hoppede lægestanden over i den modsatte grøft og nu var steroider - lige pludselig - djævlens værk og skulle nyde en overeksponeret opmærksomhed som værende "farlige".

F.eks. er de "kunstige" prednisolon-typer af steroider mellem 5 og 7 gange stærkere pr mg end det bioidentiske hydrocortison. Alligevel kan de terapeutiske doser af prednisolon snige sig op på både 200 mg og højere, 1-2-3 gange dagligt... Bare en dosering af prednisolon ville svare til mindst 1000 mg af hydrocortison! Er der så virkelig noget at frygte på "bivirknings-side" fra en total fysiologisk dosering af hydrocortison på f.eks. 25 mg/dag?

I don't think so. Så hellere spørge sig selv om det er så fandens bedre at udholde den adrenale insufficience's talrige og pinefulde symptomer fra snart alle kroppens organer og sanser? Eller tage en ærlig chance med binyrestøtte? Selv med de værste prednisolons effekter på en gang - er det vand i sammenligning med alle de Apokalypsens mange plager der stammer fra underfungerende binyrer. Det bliver du nødt til at tage en endelig stilling til, jo før jo bedre - Tily

Det næste er vigtige er din oplysning, at du har det så meget bedre i løbet af sensommeren og tidligt efterår. Det kan betyde, at både dit D-vitamin og dit melatonin stiger i den lyse tid, hvor du i løbet af vinteren er gået tom og derfor føler du dig så skidt til forår, hvor vi alle ellers lever hurtigt op efter vinteren. Så går der et par måneder, mens både dagslyset (melatonin) og solen (D-vitamin) gør gavn, og så er du klar til at have det bedre i den resterende lyse tid. Det ville være meget bedre, hvis du ikke behøvede vente så længe på sæson-bedringen, eller bedre endnu - hvis du slet ikke oplevede den store forskel mellem vinter og sommer.

Hvis du tager tilskud af D-vitamin, er det ikke nok, at dømme efter din beretning. Under alle omstændigheder bør tilskud af D-vitamin dobles op to eller tre gange i vintermånederne. Mangel på dagslys kan også nemt forebygges med et systematisk brug af dagslys-lyskilder i vintertide. Jeg kender flere forhenværende "vinter-sløve" familier, der hver 1 oktober simpelt hen udskifter alle deres "normale" el-pærer med dagslys(biolight)pærer, i husets alle lamper, eller stiller dagslyslamper i husets alle større rum. Jeg har forsøgt at søge efter biolight-pærer og dagslyslamper i norske netbutikker, men fandt kun noget til så ublu priser, at det vil jeg ikke anbefale. På danske sider kan man søge efter dagslyspærer til priser der ikke slår bunden ud af husholdningen.

Hvor enorm en effekt, dagslysbelysning om vinteren har, kan man næsten ikke forestille sig før man har selv gjort sig den erfaring, og når man siger "hormoner" i relation til dagslyset - er det ikke mange som nikker, men det må vi hellere - nikke. Dagslyset påvirker pinealkirtlen til natlig produktion af det melatonin, der gør livet lettere i dagtimerne. Og hvor der er fordel for melatonin, er der også fordel for væksthormonet. Her symptomer på mangel af melatonin, og her er symptomer på mangel af væksthormon. I forvejen falder produktionen af melatonin og væksthormonet med alderen - se her hvor meget falder væksthormon og se her hvor meget falder melatonin med alderen, så når man til og med udvikler yderligere mangel pga. mangel på dagslys - er det ikke noget at sige til, at i den mørke vinter vil de der er syge, føle dem endnu mere syge, mens mange af dem hvis helse ellers er i orden - går i vinterhi alligevel og er meget mere sløve end om sommeren.

Hvis jeg var i din situation som du Tily, ville jeg først og fremmest permanent omlægge min kost til binyre-venlig inkl. rigeligt med uraffineret kokosolie og æggeblommer, starte op med binyrestøtte og skaffe mig et par gode dagslyskilder til hjemmet. Samtidigt ville jeg gennem hele vinteren tage melatonin til natten og 1 gr colostrum 2-3 gange hver dag. Colostrum understøtter bl.a. egenproduktion af væksthormon, foruden tusind andre helsegevinster, særlig gavnlige i vintertide. For binyrene er også C-vitaminet livsvigtig, så den ville jeg tage TimeRelease 1 gr 2-3 gange hver dag + et ordentlig multivitamin. Ca. 50 mcg K2-vitamin taget sammen med 3000 IU D3-vitamin er en must hver dag. Hvert måltid mad ville jeg afslutte med 2-3 kapsler med blanding af nyttige aminosyrer, og selv om alt dette ikke virker som noget særligt, er det ikke så lidt man kan opnå på sigt. Alle disse "ingredienser" har hver især forskellig "effekt-tid", så noget virker mærkbart og hurtigt, mens andet først kan "mærkes" efter flere måneders brug. Det er derfor vigtigt, ikke at miste modet og holde fast i "programmet", uden hele tiden at observere og vente. Man bør give sig selv en fair chance, bevare sin indre ro og lade tiden arbejde for sig... Efter 3-4 måneder ville jeg tillige begynde med 1/4 Thyroid i tillæg, og lade det fortsætte indtil jeg begyndte føle mig så meget bedre, at der var overskud til en fornyet overvejelse af hvad der skal ske videre.... Denne beskrivelse svarer sådan ca. til det jeg har budt mig selv for nogle år siden, og jeg har aldrig haft grund til at fortryde det.

Prøvesvar mai 2011:

TSH 1,2 (0,5 – 3,6) (kl. 13.00)
    FT4 13 (9 – 19)
    FT3 4,1 (2,6 – 5,7)
    Ingen antistoffer.
    Selv om tallene ser pæne ud (i forhold til hvad?), "siger" symptomerne noget andet. Personligt opfatter jeg altid TSH højere end 0,5 - 0,8 som for højt. Desuden er prøven taget kl. 13 så TSH er nok højere end 1,2. FT3 og FT4 kunne godt tåle være lidt højere og når du skriver Ingen antistoffer mener du anti-TPO? Der må hellere måles for TRAS og anti-TG (selv om lægerne ellers plejer rekvirere dem kun ved mistanke om hyperthyreose) - det kan kun gå for langsomt, Tily. Dine symptomer er alt for massive til det relativt lave TSH, hvilket igen påvirker både T4 og T3... så hvis du har blokerende TRAS, kan du have betydelig hormonmangel selv om Ft3 og FT4 befinder sig ellers indenfor normalområderne.

Har du nogensinde været hos en privatpraktiserende "hormon-orienteret" indremediciner? Hvis ikke, er det måske på tide?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Tusen takk, snille Anisa Jeg skal studere dette og oppdatere.

Glad Tily nå

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Selv tak, snille Tily
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Tusen takk, snille Anisa Jeg skal studere dette og oppdatere.
    Hvordan er det gået siden sidst?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Selv tak, snille Tily

Hvordan er det gået siden sidst?

Jo,,, nå er jeg såvidt i gang med hydrocortison. Dagslyspærer er bestilt. Inntak av vitaminer er øket, mitt inntak at vitamin D3 daglig var fattige 10-20 uq, det er jo lite. Måling av vit D i 2009 viste 108 (ref.omr. ?). Mitt kosthold ellers var nok binyre-vennlig, men det er vel noe forbedringspotensiale. . .

Når det gjelder melatonin, har jeg forsøkt det i to perioder. 2mg/kveld. Jeg husker ikke hvor lenge hvert forsøk pågikk. Jeg merket ikke noe til ønsket effekt, og som bivirkning fikk jeg ekstra søvnighet på dagtid. Vanskelig å holde ut. Så dette orker jeg ikke nå. Kanskje litt tid i solarium kunne være noe for meg, siden jeg tydeligvis har en positiv effekt etter sommeren ?

Du spør om antistoffer. Anti-TPO er målt flere ggr, uten å bli påvist. Sist måling stod det riktignok på arket <10 (<6), men da var det skrevet feil, sa legen, for ref.omr. er <35. Så da, så. Jeg finner i gamle prøvesvar fra 2009 at det er sjekket S-Anti-TPO, S-Anti-Tg, S-TRAS, alle negative.
    S-reverse T3 0.42 (0.14-0.54), det gir en S-reverseT3/TT3 ratio på 3,57 på det tidspunkt, 2009.

Jeg har 2 ggr vært hos endokrinolog, en privat i 2007 og en offentlig i 2009. Ingen mente det var noe feil med stoffskiftet. Den første mente jeg kunne ha Sjøgrens, og jeg har vært gjennom en utredning for dette som ikke kunne fastslå den diagnosen. Den sykdommen har jo også sine "kriterier". Helt utelukkes kan det heller ikke.

Jeg må takke igjen for din respons, Anisa, og din ros... uff Men det gjør godt

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

En oppdatering fra meg. Tar nå 20 mg hydrocortison dgl. Det er vanskelig å si hva jeg konkret merker av dette. Kanskje litt mer fysisk energi, men definitivt ikke i hodet. Jeg føler meg surrete og ukonsentrert, dårlig hukommelse og liksom "i min egen verden". Jeg mener jeg leste i boka til Øverbye at hc kan undertrykke T3, kanskje det er det som skjer ? Jeg finner ikke det igjen i boka nå, riktignok.... Men jeg forventer ikke noen god periode nå utover uansett. Jeg var temmelig utafor i fjor på samme tid, uten noe hc, så jeg skal ikke skylde på det, men holde ut en stund til.

Har nettopp tatt nye prøver. Har ikke fortalt lege om hc, fikk meg liksom ikke til det.. .. .. Vedr. søvnproblemer (som er ekstra ille nå) hadde legen et forslag; mer om det i denne tråden:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14061

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Oppdaterer:

Nye prøver tatt i januar:

TSH: 2,4 (0.5 - 3.6) mai 2011 var den 1,2. Jeg har aldri hatt så høy TSH som nå. Den har holdt seg mest ca 1,2 - 1,5.
    FT4: 14 (9-19) mai 2011 var den 13. Har vært stabil en stund.
    FT3: 4,0 (2,6 - 5.7) mai 2011 var den 4,1 Den har også vært stabil en stund.

Kolesterol: 6,9 (3,3 - 6,9) den har alltid vært i øverste sjikt
    Vit. D: 84 (37 - 131)

Jeg har redusert hydrocortinson-dosen ned til 15 mg/dgl., fordelt på 3 doser. Holder meg nok der en stund. Skal til legen igjen om 14 dager. Formen er opp og ned, men jeg tror faktisk jeg er bedre enn samme tid i fjor. Jeg hadde ikke tatt noen hc-dose da prøvene ble tatt, tidlig en morgen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Oppdaterer: Ikke aktuelt med noen behandling, sier legen, selv om TSH har økt. Kolesterol er noe høy, må følges. Legen antydet at en liten dose statiner kunne være aktuelt. Det ønsker jeg ikke.

Nye prøver skal tas av TSH og kolesterol om 2 mndr.

Formen fortsatt bedre enn på samme tid i fjord. Fortsatt bruker jeg 15 mg/hc daglig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører at statiner har legene ingen skrupler med og skrive ut, men stoffskiftet skal altså ikke få sin medisin
    Det er en rar (lege)verden der ute

Side 7 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 08:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder