Sitat Opprinnelig skrevet av Trude Vis post
Blodprøvesvarene våre har kan de gi ut eller sende til oss men om vi ønsker utskrift av journalen så må vi fortelle det til legen
og så må vi skriver under på noen papirere om at vi henter den. Dette er for at journalen ikke skal kunne bli misbrukt eller noe tenker jeg:-)
Mmmnnnnjaei.. jeg får ikke dette til å stemme med pasientrettighetsloven.
Endatil så er det i Norge bestemt av et enstemmig Storting (angivelig etter mye diskusjon ) at Menneskerettighetene SKAL stå over all annen norsk Lov.
Dette ser jo imponerende ut mtp norske styresmakter... som selv nok er SVÆRT fornøyd med at advokater og dommere i praksis bedriver bevisst obstruksjon av dette -
vell; det får være en annen skål (de som gidder/ikke tror det er sant; kan jo sjekke på Lovdata hvor ofte (ikke!!) norske advokater har påberopt Menneskerettighetene for sine klienter...)

Eksempel på en menneskerettighet (iallefall i teorien):

Artikkel 8
Retten til respekt for privatliv og familieliv

1 Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.
2 Det skal ikke skje noe inngrep avoffentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven
og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd,
for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Bemerker: når ikke offentlig myndighet har rett til dette -
så impliserer det for meg at da har iallefall ikke legesekretærer eller andre på et legekontor rett til å nekte å utlevere det som er min eiendom