Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
31-10-11, 15:28 #11
Sv: Leter desperat etter svar!
Takk, og takk for tips om iherb. Jo, jeg har bestemt meg for å fortsette med B12 og Jern. Ferritin har ligget på 13 - sist gang, etter 6 måneder med dobbel dose jern så var den på 57. Jeg tror at jeg skal øke begge deler,- selv om legene kun ser seg blinde på normalverdier, det er visst det eneste som står i hodet på dem. ( beklager, litt gretten i dag) :-).
Jeg er bundet sofan med masse plager, og er som sagt under utredning for ME, men jeg er desperat etter å....ihvertfall håper jeg på at det ikke ender med ME, men at det kan finnes noe som kan behandles. Det er forsatt slik her at leger og NAV tror at vi er late og er hypokondere. Og det er jeg så utrolig lei! Håper på at spesialist-utredningen kan hjelpe meg noe. Men....skal ihvertfall følge med stoffskifte-prøvene og be om å få tatt denne T3 også...hvis det var det den het da. Eller er det ikke noe vits i tror dere...er prøveresultatene så bra at det ikke er noe vits i å be om T3.?
-
01-11-11, 22:47 #12
Dine prøveresultater siger jo ikke noget om t3. Og hvis man ikke har det godt, er det da værd at tage med i betragtning, at nogle mennesker ikke omdanner ret meget t4 til t3 - nogle kan slet ikke - og det bliver man altså vældig træt og skidt tilpas af. Til gengæld kan det jo ses i en blodprøve, bare man leder efter det, og det er nemt at få et tilskud af t3. Enten i syntetisk form (Liothyronin eller Cytomel) eller i form af naturligt stofskiftehormon, thyroid.
Jeg synes, det er mærkeligt som dit t4 svinger. Eller måske er det bare det med tidspunktet på dagen. Men i hvert fald tænker jeg, at thyroid måske er nemmere at have med at gøre, hvis man svinger frem og tilbage; med thyroid kan man hurtigere ændre dosen, og man kan få effekt af t3-indholdet i en fart. Hvorimod man med syntetisk medicin må vente på effekten, og når den kommer, er den måske så for kraftig (hvis man har et t4, der går skiftevis op og ned).
Måske andre vil kommentere på dette?
Nielsigne
-
06-11-11, 19:38 #13
Takk for svar Nielsigne!
Nå har jeg fått byttet fastlege,- til en som er litt mer åpen og faktisk er interessert i symptomer og kroppen. En som tar ME mere seriøst og ikke tror at alle med uspesifikke plager er deprimerte! puh! Endelig! :-)
Vi rakk det ikke denne timen,- men i desember skal jeg be om en sjekk på T3 - og si til legen at vi kan ihvertfall holde et øye med stoffskiftet og disse blodprøvene, i tilfelle mine plager kan være starten på en eller annen sykdom eller noe. Jeg har i tillegg lett forhøyede verdier av hvite blodceller i spinalvæsken,- så for min del sier ihvertfall det at noe ikke er helt som det burde være! :-) Men nå er jo dette et forum for stoffskifte, så jeg får holde meg til det. Jeg ber dere om råd senere hvis det viser seg at stoffskiftet skulle bli litt ute av kontroll. Takk igjen!
-
06-11-11, 22:21 #14
Hej Lysglimt

Du skal være velkommen her, tør jeg godt sige
Klogt at holde øje med stofskiftet og få tjekket t3
Men når du så skriver, at du vil vende tilbage, hvis stofskiftet viser sig at komme ud af kontrol, så må jeg sige til dig, at mange læger ikke anser stofskifteproblemer for at være særligt slemme - og at man i øvrigt oftest bruger et såkaldt normalområde, der er alt for stort.
Men de fleste kender jo ikke deres stofskifte fra dengang, de var raske/friske, og derfor er normalområdet noget fis i forhold til det enkelte menneske.
Man ved jo ikke, om man falder fra et ret højt tal til eksempelvis midten af normalområdet. Det kan være et stort fald for nogle. Og dér, i midten, og ofte ikke en gang i yderkanten af 'normalområdet' er der hjælp at få. Og det vil også sige, at folk i stort tal får at vide, at 'alt er normalt' eller at 'det ser fint ud'.
Så hold dig til på forummet ind imellem og vær kritisk over for de meldinger, du får fra lægeligt hold. Og vær opmærksom på, at stofskiftet kan give alle mulige mærkelige symptomer - også nogle, som mange læger vil påstå ikke har noget med stofskiftet at gøre (men som ikke desto mindre i mange tilfælde altså kan afhjælpes ved brug af stofskiftemedicin).
Jeg ønsker dig held og lykke med at finde alle de løsninger, du har brug for.
Nielsigne
-
07-11-11, 08:09 #15
Jeg er ikke proff på å tolke blodprøver. Men jeg tror at hvis stoffskiftet ditt var i orden, så skulle ikke FT4 endre seg så mye. Det at TSH endrer seg, kan være en indikasjon på at stoffskiftet er i ferd med å bli feil. Dette er en klar indikasjon påat du burde starte behandling om du hadde bodd i et annet land enn Norge, her kan de fleste leger ikke dette. Hvem er det som ser på disse prøvene, fastlegen eller en spesialist? Du bør kreve prøvebehandling for stoffskiftet ditt. Hvis legen nekter, spør på hvilket grunnlag legen nekter. De pleier rundhåndet å dele ut det jeg vil karakterisere som farlige tabletter, sovepiller, antidepressiva, statiner og liknende. men av en eller annen grunn er de tilbakeholdne med stoffskiftemedisiner, jeg har store problemer med å forstå dette. Mens piller for stoffskiftet er ufarlig dersom du tester dem ut under trygge rammer sammen med en lege som passer på deg. (jeg snakker ikke om skrullete slankere som er gale nok til å gjøre seg hyper med stoffskiftemedisiner for å bli tynne, de kan nok få en slags forgiftning på kjøpet). Du vil merke om du er på feil kurs. Da er det ubehagelig. Vel, det er nok ikke så enkelt heller. For du kan få ubehag ved inntak av stoffskiftemedisin om binyrene også er på ville veier (uten å nærme deg Addison, bare ligge lavt i normalområdet). Da kan desverre legens konklusjon være at det var ikke her problemet lå. Men det kan altså være at du har et litt komplekst hormonprblem. det er ikke uvanlig. Problemet er at legene ikke har kunnskap om dette. Om du leser her inne på binyreforumet, vil du se det. Håper du vinner denne kampenJuni 2009
S-TSH: 0,92 (ikke oppgitt)
S-FT4 Fritt: 12,9 (ikke oppgitt)
Oktober 2009
S-TSH: 0,70 (ikke oppgitt)
S-FT4 fritt: 16,4 (ikke oppgitt)
September 2010
S-TSH: 2,8 (0,20-4,0)
S-FRITT T4: 15,7 (11,0-23,0)
S-Anti-TPO: <25 (<100)
S-TRAS: <0,8 (<1,0)
Mai 2011
S-TSH: 1,1 (0,20-4,0)
S-FT4: 17,4 (11,0-23,0)
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-06-12, 16:40 #16
Hei.
Her er det lenge siden jeg har vært - takk for svar alle sammen!
I mellom tiden har jeg fått diagnosen ME - desverre. Men jeg vil fortsatt følge med stoffskiftet mitt.
T4 fortsetter å stige og var ved siste måling på 17,7 (11-23). TSH var på 1,4. (0,20-4) T3 på 5 (3,5-6.5)
Hva kan det indikere at T4 stiger hele tiden? - blir jo spennende å se om den havner utenfor referanseområdet til slutt!
Er T3 på 5 ganske normalt?
både anti-tpo og tras var greie.
Beklager,- sikkert tåpelige spørmål... men jeg har overhodet ikke peiling på dette her.
-
13-06-12, 22:40 #17
Jeg tænker nogle gange, om ikke diagnosen ME bare bruges, når lægen ikke ved, hvad h*n ellers skal sige. Måske er det en overdrivelse - jeg har ikke forstand på det, men der er bare mange gange, hvor ME-diagnosen lige så godt kunne hedde, at stofskiftet er lidt for lavt ...
Du skriver kun tal fra én blodprøve, kan du ikke poste nogle flere, så vi kan se, hvor hurtigt det går? At t4'eren er stigende kunne vel i øvrigt være en god nyhed? ... jeg forstår ikke, hvorfor højere stofskiftetal end "sådan cirka midten" så ofte mistænkes for at være noget negativt. Hvad skulle der være galt? Bortset fra, at du har nogle symptomer, der vel er ganske ubehagelige etc.? Det er jo symptomerne, det handler om ......
Du skriver et sted, at du har haft for meget d-vitamin, men at det så var faldet. Hvordan går det med det, og er det d3, du har brugt? (Jeg spørger, fordi d2 er giftigt, når man kommer over en vis mængde, og på vej dertil kan man få det ret så dårligt)
D-vitamin har jo bl.a. med kalkstofskiftet og dermed nyrerne at gøre, og ved for meget d-vitamin kan der blive lige rigeligt med kalk mange steder. Er der tjek på det?
Nielsigne
-
14-06-12, 11:15 #18
Takk for svar Nielsigne.
De andre prøvene mine vises i innlegget et par hakk foran. "Vigdis" har sitert blodprøvesvarene mine. Der ser du dem.
Vanskelig å si noe om dette med ME. Det kan være at ME i seg selv medfører masse rart i kroppen,- inkludert stoffskiftet.
:-)
Men uansett så prøver jeg ihvertfall å rette på det som kan rettes på. Behandle symptomer og å være så frisk som det er mulig med ME.
Derfor følger jeg med på prøvesvar etc.
Vitamin D3 skal jeg be om å få tatt opp igjen prøve på. Skal til legen i løpet av Juni. Skal få det sjekket da. I tillegg til bla ferritin og b12.
Dere sitter ihvertfall med masse kunnskap her inne,- godt å ha et sted en kan henvende seg. Takk.
De siste blodprøvene jeg skrev i forrige innlegg er fra desember 2011
Lignende tråder
-
Desperat mann på let etter hjelp!
Av BerKath i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 77Siste melding: 21-05-16, 22:30 -
Jeg er ved at være desperat.
Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 08-08-10, 10:49 -
Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 26Siste melding: 14-03-10, 12:28 -
Overraskende blodprøve svar etter stor doseøkning
Av Anne Ma i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 8Siste melding: 09-04-08, 16:13 -
blodprøve svar etter intatt armour noen som vet hvor mye
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-06-06, 15:25
Svar med sitat

Bokmerker