Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Hybrid View
-
05-11-11, 13:19 #1
Sv: Træthedspatienter får en psykisk diagnose
Det er ramt lige på kornet Anisa! Mange tak
Hvor er det fantastisk, du har kræfter til det!
Det er bemærkelsesværdigt ikke, at Gretty Mirdal netop bl.a. forsker i og har skrevet en bog om psykosomatik...
Per Fink m.fl. har tilsyneladende ikke udvidet deres horisont vedr. dette siden 60-erne?
- er lige det, de har ja! Og nu bliver den til noget nær "formaliseret lov" :(...en forenklet opfattelse af årsag-sammenhængskæder i sundhed og sygdom
Marie Kroun må være en brav kvinde! Hatten af for hende!
Og nu bliver det så også til noget nær formaliseret lov, at vi ikke skal undersøges ordentligt :((...) Man kan IKKE UDELUKKE SOMATISK SYGDOM ved IKKE AT UNDERSØGE PATIENTEN!
Jeg tror, Anisa, at du har ret i, at de læger, der ønsker det anderledes, kan blive udsat for lidt af hvert.
Her blot et par eksempler på manglende undersøgelser fra min historie - tænkt til illustration alene.
Jeg tror, det handler om flere ting? Sløsethed, at være styret af en hypotese om somatisering (det vi ser, er det, vi er fyldt op af), manglende viden og manglende mod/vilje til at udvide sin horisont.
I dag ved jeg, at de kunne have undersøgt mig for f.eks. følgende:
- Beskadigelse af hypothalamus og hypofyse
- (Evt. autoimmun) inflammation i min tarm ved f.eks. at lave en biopsi. Jeg lever ikke op til alle diagnostiske kriterier for en inflammatorisk tarmsygdom, men mange af mine systemiske symptomer svarer til dem man får af disse, og det er normalt, at træthedspatienter har "semi-udgaver" af dem (Meileier)
- Biopsier der ville kunne afsløre f.eks. mangel på T3 i cellerne og mitokondriedysfunktion
- Andre prøver vedr. stofskifte end blot TSH
- Binyrernes tilstand
- Mundhulens tilstand
- Niveauet af kviksølv og andre tungmetaller i kroppen
- Niveauet af antistoffer mod de kendte vira i herpesfamilien i CFS og sammensætningen af hvide blodlegemer fremfor blot C-reaktivt protein (CRP) og antallet af hvide blodlegemer
Det er alt sammen kun eksempler og kun til illustration. Som Eva-Lydeking skrev i kapitlet i Henrik Isagers bog for ca. 10 år siden, så havde hun allerede dengang endnu ikke mødt en træthedspatient, der var ordentligt udredt i systemet.
Netop nu sidder jeg og tænker, at det kunne være STORT, hvis patientforeninger, holistiske læger, andre kvalificerede behandlere m.fl. kunne gå sammen om at lave en alternativ vejledning til de praktiserende læger om, hvilke undersøgelser, der som minimum bør foretages som de første...!!!
Nogen af de læger, jeg har mødt, har været modbydelige og rigide med deres egen personlige fordømmende dagsorden - andre har villet mig det bedste, men har simpelthen ikke vist bedre. Dem kunne man måske nå nogle af?
I hvert fald ville det blive tydeligt også for medierne, at der findes andre muligheder, og at de danske praktiserende læger er vejledt (vildledt) på baggrund af EN antagelse: Per Finks - og patienterne ville i mødet med deres læge kunne støtte sig op af et videnskabeligt og klinisk dokumenteret materiale, der tydeliggør, at gældende praksis er baseret på en (politisk) holdning.
Nok for nu. Jeg må holde fokus. Tak for dig
Lignende tråder
-
Dansk lillepige i medicin-fælden.
Av Anisa i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 1Siste melding: 16-12-09, 15:29 -
godt dansk læsestof om lavt stofskifte
Av Kirsten54 i forumet Nyttige linkerSvar: 2Siste melding: 28-08-08, 13:18 -
Medicin med modermælken?
Av Anisa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 27-03-07, 07:48 -
Helseinformasjon på svensk og dansk
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 23-11-06, 00:44 -
En dansk Radiodoktor - helbred/sygdom artikler
Av Anisa i forumet Dr. Carsten Vagn-HansenSvar: 1Siste melding: 11-11-06, 17:08

Svar med sitat

Bokmerker