Mer egenoppfølging - listen over symptomer.

Denne er så lang at jeg ikke vet om jeg tør å presentere den i det hele tatt...
Edit: fordi sist jeg viste listen til en lege så fikk jeg beskjed om å slutte å lete på internett etter symptomer, og at jeg kunne oppfattes som hypokonder - og da var den kortere enn nå =P

Symptomer i usortert rekkefølge
* Katapleksilignende lammelser ved sterke følelser (hysterisk morsomt, sint). Har ikke fått dette på video enda, men venner og kollegaer ser det lett. Er verre når jeg er søvnig.
* Følsom for sterkt lys - motlys typisk.
* Kalde hender og føtter
* Følsom for metalliske/skarpe lyder (musikk fra iPod, krøsting av ark, banke penn mot bord etc - ikke noe problem med kloring på tavle osv)
* Periodevis vanskelig å stå opp selv etter 10-12 timer søvn
* Mister lett fokus/dårlig konsentrasjon
* Glemmer veldig lett detaljer (men husker prinsipper). Det er vanskelig å lese noe og huske detaljene.
* Vanskelig å forholde seg til mennesker
* “Mongotrøtt” - blir tidvis så trøtt at jeg i beste fall klarer å holde meg sittende. Powernap er det eneste som funker. Dessverre har jeg hatt en tendens til å sovne iløpet av møter, noe som ikke er spesielt greit for noen av partene. Kaffe gjør det verre, om noe. Kan skvette til og snakke høyt om noe jeg åpenbart har drømt. Antar jeg har duppet av og drømt, men ikke sikker.
* Når jeg begynner å bli trøtt så får jeg først trang til å urinere, tørre/såre/røde øyne og deretter en imponerende ereksjon Hvis jeg kjører bil så vet jeg det er på tide å stoppe og duppe av i kontrollerte former.
* Etter en powernap så oppfatter jeg metalliske lyder/støy som mindre plagsomt
* Tidvis svimmel/ubalanse. Kan vel beskrives som om hjernen skvulper rundt inni hodet
* Tidvis veldig følsom for lett berøring (“hard” berøring er ok)
* Veldig oppblåst/forstoppet (så lenge jeg kan huske)
* Våkner i perioder til ca samme tid om natten - typisk mellom 3-5 og gjerne til nesten samme minutt flere dager i strekk. Sovner fort igjen etter en tur på toa og et glass vann.
* Blir lett overveldet
* Har slanket meg 40kg men blir ikke kvitt fettet på torsoen (forsatt ca 20kg igjen til normal BMI)
* Vektnedgang stopper med en gang jeg begynner å gjøre noe mer enn helt enkel mosjon (gå til jobb i passe tempo, noen kjernemuskulaturøvelser etc)
* Lammende følelse i hele kroppen hvis jeg blir stresset - nesten paralyserende
* Hvitt belegg på tungen
* Tidvis herpes-utbrudd
* Sår gror sent (gnagsår f.eks. gror jo nesten aldri)
* Grått hår over natten for ca 10 år siden
* Strekkmerker på magen over natten for ca 10 år siden
* Sliter veldig med prioriteringer, lage lister, og bryte ned oppgaver
* Sliter veldig med å ta beslutninger
* Glemmer i perioder ofte vanlige ord i setninger, eller stokker om på stavelser
* Hvilepuls på rundt 55-60 (midt på dagen på jobb)