Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Tråd: Stoffskifte ok?
Threaded View
-
02-11-11, 14:30 #14
Sv: Stoffskifte ok?
Hei Macadamia
Trist at du sliter og ikke sikkert det er stoffskifte men som du sier noe er det. Lest igjennom tråden din og har noen kommentarer.
Kortisol i spytt tatt morgen og kveld holder ikke for å si noe som helst om binyrestatusen din. Så er det tatt kortisol i serum på morgenen (som er litt alv) men ikke kveld? Vitner om litt venstrehåndsarbeid. Interessant å se om denne kurven faller som den skal i løpet av dagen, eller om du har en periode f.eks. kl. 14:00 der du er helt dau og dette kan gjenspeiles i kortisolnivået ditt. Døgnurin ville også gitt ett bedre mål på om du produserer totalt sett nok kortisol. Ut i fra de to prøvene du gjengir her at morgennivået er for lavt og kveldsnivået for høyt. Lest ett sted at snitt på under 15 gir grunnlag for binyrestøtte (hos dem som skjønner noe av slitne binyrer)- men ta det med en klype salt - husker ikke hvor så kan ikke gi deg referanse. Kanskje noen annen her som er mer oppdatert på binyrer kan?
D uskriver ett sted at testosteron er litt lav (mener jeg å huske) - forholdet mellom SHGB og testosteron ser ikke så hakkende gal ut men skulle gjerne ha sett en S-DHEA prøve i tillegg for å se hvor mye testosteron du klarer å dra ut av denne.
Finner heller ingen blodprøve på S-østradiol. ikke bare kvinnehormon Hvis det er for mye TBG (transportprotein) vil skjoldkjertelhormonene være bundet og ute av stand til å komme inn i cellene. Funksjon i skjoldkjertelkjertelen kan være perfekt, men hvis alle hormonene er bundet, kan de ikke komme inn i cellene. Dette er i mange tilfeller forårsaket av forhøyet østrogen hos både menn og kvinner.
Og så bør det taes en prøve av anti-TPO - ser heller ikke at det er utført. Kan gi symptomer på utviklet hypo selv om TSH; FT4 og 3 ser fine ut.
I tillegg: B12? hvor der den - og full jernstatus - S-ferritin, S-folat, S-jern, S-jernmetning og S-jernbindingskapasitet, blodutstryk (B-LKC, B-lymfocytter, B-monocytter, b-hb, b-basofile for å se om du har noe betennelser eller annet immunforvaret ditt reagerer på (og sliter r..va av seg med å bli kvitt), p-homocystein, s-alat og asat, full mineral og vitaminanalyse - spesielt sink, selen, kobber, magnesium, og gjerne en mikro-crp. Sikkert mer men hva jeg umiddelbart ser.
Om D3 prøven du presenterer er tatt etter sommeren burde den vært høyere. 65 er ganske lavt og spesielt etter at du har tatt tilskudd og kan absolutt gi symptomer. Kanskje litt soalrium 2x10 min. i uka i tillegg? kan iallefall forsøkes for å se om det hjelper
Så undres jeg litt over at det er tatt s-prolactin - ikke så vanlig på menn bortsett fra å utelukke prolaktinom - men da gjerne etter galaktoreesymptomer..
Håper jeg har gitt deg noen flere punkter å ta med til legen om det ikke allerede er sjekket ut og du bare ikke har skrevet det her......
H

Svar med sitat

Bokmerker