Vigdis:

Hei og takker igjen for svar fra deg. Jeg var og spiste middag hos venninnen jeg snakker om i tråden, og jeg fikk meg ikke til å spørre om hun ville bli med, men jeg sa at jeg kom til å skrive et brev til fastlegen min og hun sa at det var en kjempe god ide. Hun rådet meg også til å ta kontakt med Volvat, som er en privatklinikk, hvis jeg følte at ting ikke ble gjort. De skal visst være veldig flink der, men jeg tenker at jeg først og fremst skal sende brev til legen og se hva som skjer der og om jeg muligens får de svarene jeg leter etter og noen jeg gjerne ikke visste jeg ville ha.

Brev til legen blir første prioritet og hvis jeg føler at det ikke fører frem blir det enten Volvat eller bytting av fastlege (jeg liker fastlegen min, hun er faglig dyktig men mangler litt på empati syns jeg).

På middagen med venninnen min snakket vi mye om sykdommen min, og hun hadde stor forståelse for at ting var veldig tøft akkurat nå for meg og at ting ikke alltid fungerer slik jeg skulle ønske og gjerne trenger. Hun har også stor forståelse ovenfor det at mitt forhold til foreldrene mine er anstrengt og at de ikke helt forstår at jeg faktisk er syk. Blir ofte anklaget for å være lat hjemme, noe som sårer veldig, når jeg selv vet at jeg ikke er lat og at det er fordi energi nivået mitt er veldig lavt.

BenteR

Skal skrive brev til legen og be om kopier av alle blodprøvene mine fra høsten -10 og frem til i dag. Det du sier om at du i begynnelse følte det ble feil spørre legen ut om ting kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg er livredd for at hun skal bli sur fordi jeg spør om ting når jeg er hos henne, selv om jeg vet at jeg er der for å bli frisk og det er meg som er i fokus. Dette er noe jeg og psykologen min har snakket om mye i timene mine, for der er det mye det samme problemet.

--

Jeg har et annet spørsmål også, jeg sliter veldig med å sove for tiden, får bare sovet i noen timer, 3-4 gjerne, av gangen før jeg våkner og er våken i noen timer for jeg må sove igjen, da gjerne 2-3 timer. Får aldri inn en døgnrytme føler jeg. Natt til i går (onsdag) sovnet jeg først når klokken var 4 på natten, oppe igjen kl 8.30, kjempe trøtt igjen når klokken nærmet seg 14 og sov da i 2 og en halv time. Etter det var jeg våken til kveldstid og la meg rundt ti. Våknet opp klokken ett over et stort rabalder fra en eller annen nabo (bor i blokk) og har ikke sovet igjen siden. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre, for jeg føler at enten sover jeg kjempe mye (ti-elleve timer om natten og en lur midt på dagen) eller så sover jeg lite slik som nå. Er dette noe jeg bør ta opp med legen min?